Eiken 'bruinstreep' planken?

Fga

Actieve deelnemer
16 jan 2018
47
1
Wat wordt er juist bedoelt met 'bruinstreep' planken?


 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
Wat wordt er juist bedoelt met 'bruinstreep' planken?


1%252C03%2Bm%25C2%25B3%2Beiken%2Bbruinstreep%2Bplanken-2981776.jpg



1618479097564.png
 

Fga

Actieve deelnemer
16 jan 2018
47
1
Het is me nog niet echt duidelijk :)

Is dit dan gewoon europees eikenhout van slechte kwaliteit: die bruine strepen kan je er dan niet uit halen door te schaven of schuren?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het is in ieder geval voor mij geen bekende beschrijving van eiken. Vandaar dat google ook de naam niet echt kent. Maar daarvoor heeft de veiling een kijkdag, toch? Zodat je kunt zien wat een kavel precies is?
 
Laatst bewerkt:

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Eiken die te oud en te zwaar worden kunnen afhankelijk van de grondsoort wat door "de hoeven" zakken d.w.z. dat de wortels wat uitelkaar gaan. Hierdoor kan vocht vanonderop in de boom omhoog trekken met verkleuring en in een later stadium houtrot tot gevolg. Aldus de uitleg die ik enkele jaren geleden kreeg van een bevriende inkoper van hout op stam.
Dit kan ook voorkomen wanneer in een bos rond eiken onoordeelkundig wordt gekapt: de dan vrijstaande eiken krijgen dan de volle storm te verwerken met als gevolg dat de kruin draait t.o.v de stam. Dit torderen geeft ook schade in de boom met verkleuringen tot gevolg.
Wellicht een verklaring voor het kleurbeeld van de aangeboden planken.
Vr.gr. Jan Pranger.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
In Engeland is de term brown oak bekender. De zagerij in Akkrum noemt het rouge eiken. Het is eiken waarbij een levende boom dat een schimmel wordt aangetast (Fistulina hepatica). Stickley de meubelmaker vond de kleur erg mooi en probeerde het na te maken door het eiken te roken, meestal met ammonia.

Het is dus geen hout met slaap zoals wij dat in Nederland noemen, dat zijn bomen de omgezaagd zijn en waar het erg vochtige hout door schimmel aangetast wordt.

Het bruine eiken is gewoon goed hout met een bijzondere kleur. Ik heb er 2 planken van liggen en heb er net een foto van gemaakt.

Misschien dat ze dat bedoelen met bruinstreep?

jaap

gewoon en brown oak.jpeg

links het bruine eiken, aangetast en recht gewoon wit eiken.

brown oak shattered.jpeg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Eiken die te oud en te zwaar worden kunnen afhankelijk van de grondsoort wat door "de hoeven" zakken d.w.z. dat de wortels wat uitelkaar gaan. Hierdoor kan vocht vanonderop in de boom omhoog trekken met verkleuring en in een later stadium houtrot tot gevolg. Aldus de uitleg die ik enkele jaren geleden kreeg van een bevriende inkoper van hout op stam.
Dit kan ook voorkomen wanneer in een bos rond eiken onoordeelkundig wordt gekapt: de dan vrijstaande eiken krijgen dan de volle storm te verwerken met als gevolg dat de kruin draait t.o.v de stam. Dit torderen geeft ook schade in de boom met verkleuringen tot gevolg.
Wellicht een verklaring voor het kleurbeeld van de aangeboden planken.
Vr.gr. Jan Pranger.
In 2016 kreeg ik van iemand een mooi verhaal te horen en 2 foto's als bewijs. Het was een stammetje eiken waarvan na het zagen bleek dat het hele hart er los in zat; rondom was water.

Enkele weken later liet ik Jan Pranger de foto's zien en die gaf de verklaring dat dit een boom geweest is die erg onder de wind geleden heeft en waar bij het hart los gewrikt is van de rand. Moest even zoeken maar hieronder staan ze. Het is tot haardhout verzaagt, dus of dit hout ook verkleuring aan de marteling heeft overgehouden weet ik niet. Maar bijzonder vond ik het wel en was blij met de uitleg van Jan.

jaap

eik lost hart.JPG

eik los hart 2.JPG
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.