Eiken binnentafel buiten zetten

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
344
139
Zuid Holland
Hoi allemaal

De moeder van mijn vriendin heeft een forse massief eiken tafel. Centimer of 7 dik denk ik, gewoon vlakke bovenkant zonder sleuven of gaten. Middenonder een grote kruisvormige poot.

Deze is geolied geweest denk ik en goed gebruikt de afgelopen 10 (? 20?) jaar. Ze wil hem buiten zetten, dat is denk ik vrij snel einde oefening.

Ik wil hem een keer reinigen (met soda en st marc, ammoniak verkleurt het eiken) opschuren, en dan behandelen. Zelf gebruik ik veel osmo, maar dat moet je bijhouden. Sleuven en dergelijke om water weg te laten lopen zijn denk ik niet gewenst, dus zodra de balkjes gaan werken en dus kieren zal het vrij snel klaar zijn. Dat wil ik uitstellen voor zover mogelijk.

Hoe zouden jullie deze tafel behandelen? Skylt en dergelijke heb ik geen ervaring mee, maar geen bezwaar tegen. De tafel transformeren in snijplanken ofzo zal ook niet gewaardeerd worden :)
Epoxy spookt door mijn hoofd maar lijkt me ook lastig met gieten...

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.740
837
Enschede
ingoogni.nl
Hoe zouden jullie deze tafel behandelen?
Niet. Grijs laten worden want dat gebeurt op den duur toch.

Bestaat het blad uit aan elkaar gelijmde planken? Zou er watervaste lijm gebruikt zijn? Ik zou denk ik de lijmnaden doorzagen en de planken met een opening opnieuw bevestigen e.a. natuurlijk afhankelijk van de gehele constructie. 7cm goed en onbehandeld eiken gaat zeker nog 50 jaar mee als het vlot afwatert.

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
344
139
Zuid Holland
Niet. Grijs laten worden want dat gebeurt op den duur toch.

Bestaat het blad uit aan elkaar gelijmde planken? Zou er watervaste lijm gebruikt zijn? Ik zou denk ik de lijmnaden doorzagen en de planken met een opening opnieuw bevestigen e.a. natuurlijk afhankelijk van de gehele constructie. 7cm goed en onbehandeld eiken gaat zeker nog 50 jaar mee als het vlot afwatert.
Ja dat is complete overkill. Ik snap het helemaal maar dit wil de eigenaar vast niet. Een kwak beits was hun idee qua tijdsinvestering...

buiten onder een afdak of echt buiten in weer en wind?

Ik vrees echt buiten.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.