Eiken behandelen tegen houtworm?

Redneck

Nieuw lid
29 jul 2022
2
0
Eindhoven
Ik heb 2 ruw gezaagde stukken eiken kunnen bemachtigen, maar deze hebben al meerdere jaren in een oude schuur liggen drogen. Er zijn een hoop kleine graatjes te zien waar houtworm in hebben gezeten / nog steeds inzitten.
Het idee is om hier 2 binnenhuis planken van te maken. Hoe kan ik dit eiken het beste behandelen zodat er zeker geen houtworm meer inzit?
Bij voorbaat dank!
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Als er een hoop kleine gaatjes inzitten dan linea recta naar de vuurkorf.

Anders behandelen met een houtworm bestrijdingsmiddel.


Doodvriezen is ook een optie. Geen ervaring mee en ook geen belang.

 

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
Ik heb 2 ruw gezaagde stukken eiken kunnen bemachtigen, maar deze hebben al meerdere jaren in een oude schuur liggen drogen. Er zijn een hoop kleine graatjes te zien waar houtworm in hebben gezeten / nog steeds inzitten.
Het idee is om hier 2 binnenhuis planken van te maken. Hoe kan ik dit eiken het beste behandelen zodat er zeker geen houtworm meer inzit?
Bij voorbaat dank!
Als het een klein stukje is, kan je het ook een paar seconden (niet te lang, brandgevaar!) in de magnetron stoppen. Zijn de houtwormen zo dood 😃 maar vermoed dat het hier niet gaat passen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Je ziet met eiken vaak dat de gaatjes alleen in het spinthout zitten. Als je dat wegzaagt en opstookt, is de rest van het hout nog goed bruikbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.