eiken afwerking

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
309
18
vlaams brabant
wat zou een goede manier zijn om een eiken zitmeubel voor buiten te behandelen. Ik ben een eiken zitbank en eiken adirondack stoelen aan het maken , nu zou ik deze wel enigszins willen behandelen. Het is vooral tegen UV en niet zozeer regen bescherming omdat ze in Spanje zullen dienen . Olie blijft ietwat plakkerig dacht ik.... of niet ? Alle info welkom.

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
577
262
Olie blijft niet plakkerig, mits goed aangebracht.

Wat is je doel met "UV bescherming"? Dekkende lak is perfect, maar ik denk dat je bedoelt dat je de eigen kleur van eiken wilt behouden?

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
309
18
vlaams brabant
@ paul90: ik bedoel inderdaad dat ik het eiken uitzicht zolang mogelijk wil behouden. Ik weet dat het eiken onbehandeld kan blijven, maar dat het dan ook vergrijst en dit zou ik graag zo veel mogelijk tegenhouden.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.242
1.162
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
wat zou een goede manier zijn om een eiken zitmeubel voor buiten te behandelen. Ik ben een eiken zitbank en eiken adirondack stoelen aan het maken , nu zou ik deze wel enigszins willen behandelen. Het is vooral tegen UV en niet zozeer regen bescherming omdat ze in Spanje zullen dienen . Olie blijft ietwat plakkerig dacht ik.... of niet ? Alle info welkom.
Een goede olie blijft niet plakkerig, zeker niet als het IN het hout zit. Een adirondack stoel maak je overigens liefst van Red Cedar. Eiken is veuls te zwaar (vraag niet hoe ik dat weet, maar wij maakten er ooit twee van haagbeuk...). Cedar hoef je ook niet perse te behandelen... Overigens is de adirondack stoel oorspronkelijk ontworpen om 's winters gedemonteerd op te slaan (in de onherbergzame winters van de Adirondacks ;-) ), vandaar ook die constructie met slotbouten en lompe schroeven. Werkt prima

BG_Woodworking

Nieuw lid
7 apr 2015
18
2
Heb dit produkt op onze voordeur gezet, de deu ris ene recuperatie eiken binnendeur, gezandstraalt tot op blank hout, zit er n al jaren op en nilks van te zien, stata aan de noordzijde vd woning, op de regenkant

heel mat, niks verkleurend, zit ook op de keukentafel die ik toch geregeld afneem met Dasti, vrij agressief spul.

• Leuk
Waarderingen: stefke

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.