Eiken aanrechtblad doorgebogen bij kookplaat

Berry87

Nieuw lid
18 apr 2020
4
0
Amersfoort
Hallo,
Ons eiken aanrechtblad is rond de koopplaat doorgebogen. Er zitten verstevigingsbalken aan de onderkant, naar wat lijkt meubelpaneelstroken. Deze zitten nog wel wast, maar zijn meegebogen en vertonen scheurtjes. Zie link voor fotos https://berrydejong.stackstorage.com/s/KBGVUtsH6S7adLH .
Het blad lijkt van onderen wel behandeld.

Nu is de kookplaat gescheurd (fles wijn op gevallen, maar kan me voorstellen dat dit uiteindelijk ook wel gebeurt was door de weinige steun nu het blad is doorgebogen), en ik heb mijn oog laten vallen op een breder exemplaar, met meer ruimte voor de pannen.

Ik heb nu 2 vragen:
1: Is het doorbuigen nog te herstellen of moet ik ermee leren leven.
2: als ik het gat groter maak, zal ik nieuwe verstevigingen moeten aanbrengen. Welk materiaal kan ik daar het beste voor gebruiken, en hoe pak ik dit aan.

Normaal ga ik altijd voortvarend te werk, maar om een gespleten aanrecht te voorkomen dacht ik zal eens goed advies inwinnen.

Hebben jullie tips voor mij? Alvast veel dank!

Berry
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.983
813
Omgeving Leiden
Hallo Berry de Jong,

Stel je even voor joh, dan weet iedereen zo'n beetje met wie ze te maken hebben.
Lijkt me wel zo fatsoenlijk toch?

Thomasz
 

Berry87

Nieuw lid
18 apr 2020
4
0
Amersfoort
Excuus Thomasz, ik werd zo enthousiast van alle duidelijke reacties dat ik meteen naar de inhoud ging.

Dag Allemaal, mijn naam is Berry, woon sinds een paar jaar in Amersfoort in dit huis met eiken aanrecht. In het dagelijks leven ben ik bezig met energie en duurzaamheid in de industrie. Ik ben enthousiaste klusser, maar qua houtwerk ben ik nooit verder gekomen dan een krukje/opstapje. Dit klusje lacht me al toe sinds we in het huis wonen. Ik ben nieuw op dit forum, maar werd zoals gezegd erg enthousiast van alle vragen en antwoorden hier.

Groet Berry
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.133
1.947
Klein-Brabant, Vlaanderen
op foto 21:03:57 zien we, naar ik veronderstel, de verstevigings'balken' aan de onderkant
uit de bruine rand + de zaagsnede leid ik af dat dit mdf is
da's geen materiaal voor verstevigingen
het is wel goedkoop, en de klant stelt pas na verloop van tijd vast dat hij in 't zak gezet is
als de doorbuiging haaks op de lengterichting is, dan kan je die makkelijk recht trekken
blad omgekeerd op de grond leggen & er op gaan staan of ander gewicht er op leggen (heb je een grote corona-familie ;-) ?
gebruik een houten of metalen profiel
daarbij is vooral de (vertikale) hoogte van belang - hoe hoger hoe meer weerstand
voor hout best hard hout, zoals eik (dat heeft een lange vezel) - schroeven met halve draad gebruiken - bij schroeven met volle draad in de versteviging gaten boren > diameter van de schroeven, zodat de schroeven het blad tegen de versteviging trekken - opletten dat de schroeven niet door je blad gaan
bij behandelen van het blad (vernis of olie), beide zijden op dezelfde manier behandelen, zodat ze op dezelfde manier op vocht en temperatuur reageren
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Dat ziet er iid uit als MDF.
EN: vastgeschroefd zonder rekening te houden met het werken van het eikenhout. Daardoor is het krom gaan staan.

Je zou een stalen hoekprofiel kunnen proberen. Maar dan wel een flinke, 50x50 ofzo.
Dat MDF weghalen, en op die plaatsen (links en rechts) zo’n hoekprofiel.
De profielen wel eerst dik in de verf zetten, want staal en eiken kan problemen veroorzaken.
En vastzetten met RVS schroeven.
Maak de gaten in de hoekprofielen wel langwerpig, zodat het blad nog kan werken.
 

Berry87

Nieuw lid
18 apr 2020
4
0
Amersfoort
Ontzettend bedankt voor de antwoorden!

@Zotvanhout dat dit niet de juiste houtsoort voor de versteviging was dacht ik al. Deze stroken zitten onder heel het aanrecht...
De doorbuiging is inderdaad haaks op de lengterichting, dus dat biedt hoop. het is circa 5 mm. Genoeg om een la vol met overgekookte paste te krijgen ;-).
@Sunrayes Er is dus fout op fout gemaakt door deze keukenboer. Dat is goed om te weten. De keuken zat in het huis, en is verder nog prima, vandaar dat we besloten nog even ermee te doen.

Ik laat bij voorkeur het blad op zijn plek, er zit ook nog een gootsteen met kraan in, en het is een flink stuk, wat weer vast zit aan een ander stuk. Om het beeld wat scherper te maken, het aanrecht is een soort schiereiland. Een blad van 340x58 langs de wand, met daar haaks op een blad van 115x190. In het schiereiland zit de spoelbak en kookplaat in het midden tegenover elkaar.

Wat ik voor me zie: ik verwijder de kookplaat en de MDF stroken, zaag aan weerszijde circa 5 cm weg voor de bredere kookplaat en bevestig dan aan beide kanten een stalen U profiel, met elke ~10cm langwerpige gaten in de lengte van het profiel. Kan ik in plaats van staal dan nog beter RVS gebruiken of is in goed in de verf zetten voldoende bescherming? In mijn hoofd zit nog dat hout als voordeel heeft dat je dit ook kunt verlijmen, of moet dat juist niet?
Tussen het blad en de la zit 40 mm ruimte. Zo dik zijn ook de mdf latten nu, dus het zal 40x40mm worden. Is het nog slim om de profielen eerst met lijmklemmen en dat een tijdje te laten zitten, voordat ik de kracht op de (rvs) schroeven zet? Daamee het gewicht van mijn familie nabootsen waar @Zotvanhout naar refereerde?

Groeten Berry
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.133
1.947
Klein-Brabant, Vlaanderen
het blad maximaal rechttrekken vooraleer je de schroeven plaatst, is aangeraden
lijmklemmen trekken beter aan dan schroeven
voor eik is inderdaad rvs aan te raden omwille van het agressieve karakter van de eik
bedenk dat rvs-schroeven minder tegen aandraaien bestand zijn dan gewone
gebruik je hout voor de versteviging, dan geeft het hout bij het indraaien nog iets mee
gebruik je een metalen profiel, dan kan kan de rvs-schroef plots 'klak' zeggen & afgedraaid zijn
dwarse verstevigingen laten inderdaad best beweging van het blad toe
houten verstevigingen niet verlijmen, want dan kan je blad niet meer werken
zet je blad dan uit, dan zou het bol komen te staan, want hout zet in de breedte meer uit dan in de lengte
bij metalen verstevigingen inderdaad de gaten groter dan de schroeven maken
dat kan door rechthoekige gaten te maken
het kan eenvoudiger door grotere ronde gaten te maken, wat ik altijd toepas
een rondel tussen gat & schroef vermijdt dat de schroef door het gat gaat, en laat bewegingsruimte
het voordeel van een rondel is dat het een vlak oppervlak is, waardoor het blad bij het bewegen minder weerstand heeft
een sectie van 40x40 zou wel eens te klein kunnen zijn
dan toch een deel van de hoogte van de la opofferen ?
wordt een probleem als het hele blad moet rechtgetrokken worden . . .
 
Laatst bewerkt:

Berry87

Nieuw lid
18 apr 2020
4
0
Amersfoort
Ik heb de RVS profielen besteld. Ben voor 50x50mm gegaan, zoals aangeraden. Aan de achterkant zal ik wel een stukje van het profiel of de keukenkast af moeten halen om eea passend te maken, maar daar kom ik wel uit.
Voor de gaten in het profiel, hoeveel extra ruimte in het boorgat zouden jullie aanraden. Een schroef van 4mm in een gat van 10mm met een carrosseriering? Dat geeft 3mm beweging naar weerszijden.

Ik ga dan ook nog een keer goed bekijken of de behandeling van de onderzijde nog overal in takt is, om toekomstige schade te voorkomen.
Als eea gelukt is zal ik nog een paar fotos posten van het resultaat.
Groeten Berry
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.133
1.947
Klein-Brabant, Vlaanderen
je zou bolkopschroeven kunnen gebruiken, want die hebben een vlakke onderkant
carrosserieringen m6 vind ik met buitendiameter 18 tot 25 mm

op https://houtinfobois.be/nl/essences/eikenhout-europees-amerikaans/ vind ik 1 % krimp/uitzetting

[FONT=&quot]Goed gedroogd eiken is stabiel van vorm. Bij een relatieve luchtvochtigheid van 50% is het evenwichtsvochtgehalte in het hout zo’n 11%. Binnenshuis schommelt de luchtvochtigheid tussen 30 en 60%. Inlands eiken krimpt of zwelt dan ongeveer 0,8% (radiaal) en 1,2% (tangentiaal).[/FONT]
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.