Eigen ontwerp tuinhuis bouwen (28m2) vragen!?

ericbruggema

Nieuw lid
20 aug 2021
10
0
Groningen
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum, heb mij reeds voorgesteld en kom dus nu met mijn projectje de deur binnen vallen.

In het kort, ik pacht een stukje grond op een amateur tuinders vereniging in het noorden van het land en zit daar al ruim 15 jaar met plezier. Vorig jaar heb ik de knoop doorgehakt en heb ik mijn oude huisje gesloopt en ben begonnen met een nieuw huisje. Het ontwerp heb ik gemaakt in sketchup met wat hulp van een Amerikaan (helaas heeft die geen tijd meer over om mij te helpen, tenzij betaald).

Op dit moment staat de vloer klaar, maar door het weer heb ik de afgelopen weken geen stapje kunnen zetten... niet erg, want ik heb voor dit project minimaal 2 jaar in gedachten, zowel financieel (ik werk om te leven en leef niet om te werken) dus moet het doen met kleine stapjes, hulp van anderen en veel mooie dealtjes maken qua zaken die ik nodig heb (2e hands hout, kozijnen, via vriend ijzerwaren tegen inkoop, moeder die stukjes sponsort, etc)

De fundering zit deels op oud beton en deels op schroefpalen van Terratec (3m) dit omdat ik op veen zit. Het beton ligt er al zo'n 20-30 jaar en is in al die tijd goed blijven liggen, echter het voorste gedeelte van m'n huis was verzakt dus heb ik daarvoor 7 schroefpalen gebruikt (2 stuks links en rechts, 3 voor), deze kunnen per paal zo'n 1500kg dragen (volgens de specs).

Nu mijn ontwerp (Preview van het huis)

HqDKsDC.jpg


Nu in opbouw, vanaf de vloer tot het einde.

C0cfPVo.jpg

qnZ7sM4.jpg

cDoa0rY.jpg

0pliON2.jpg

eAm93oc.jpg

JOlGxLm.jpg

kBvT6Jj.jpg

IQFHGD8.jpg


Echter zit ik een beetje met het dak in mijn maag, is mijn skelet sterk genoeg om de kracht op te vangen van een hele dikke balk? of moet ik voor een stalen h profiel gaan? drukt het de muren niet uit verband?

Idee voor het dak is zoals op de tekening, met osb platen + 4-8cm pir platen en epdm folie als dekker...

Ps. Als balken gebruik ik 4x9cmx270cm vuren hout. Vloerbalken zijn 5.5x15.5 ook vuren naar dan 2e hands

Graag jullie reacties, zowel positief als negatief! :Y en dank voor jullie tijd!
Vragen? ik hoor ze graag!
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Niemand die tips heeft?
na bijna 2 maanden blijkbaar nog niet
maar nu dus wel
het regent hier soms berichten, waardoor er een paar tussen de kieren vallen

Echter zit ik een beetje met het dak in mijn maag, is mijn skelet sterk genoeg om de kracht op te vangen van een hele dikke balk? of moet ik voor een stalen h profiel gaan? drukt het de muren niet uit verband?
die balk zie ik niet direct
doel je op een eventuele nokbalk ?

Idee voor het dak is zoals op de tekening, met osb platen + 4-8cm pir platen en epdm folie als dekker...
kijk eens naar de prijs van sandwichpanelen
dat zijn profielplaten met isolatie
werkt snel
tussen 4 & 8 cm pir gaapt een hele isolatiewereld
ik denk dat voor een dak de huidige normen zelfs 10 cm zijn
 

ericbruggema

Nieuw lid
20 aug 2021
10
0
Groningen
Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier was, excuus, zal even reageren.

Ik doelde idd op de nokbalk. In een nieuwe versie van het ontwerp heb ik gekozen voor een stalen HEA 16cm balk die over de gehele lengte van het huisje komt te liggen, daarin liggen de balken van het dak (16cm).

Nu de vraag; is het handig om een HEA balk te gebruiken als nokbalk? of moet ik gaan voor een 25cm dikke balk (in verband met de te overspannen lengte).. 5cm dik per strekkende meter.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
de huidige norm voor een dat gaat naar een cm of 20 isolatie.
maar dit is een tuinhuisje ik zo voor rondom een gelijke dikte gaan.

als je een zwaar oplegpunt hebt kan je gewoon een aantal stijlen tegen elkaar plaatsen op dat punt
het skelet wordt ook een stuk sterker als je de stijlen om de ca. 1200mm horizontaal verbind

Wat voor houtafmetingen wil je gebruiken is zie wel lengtematen maar geen houtzwaartes
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Die stalen balk kan je het beste in je vloer stoppen. 5,5 meter overspanning met een balk van 55 x 155 is veel te licht. De stokken voor de wanden zijn prima, als ze bekleed worden met 18mm osb. Voor je dak geldt hetzelfde als voor je vloer, maar ik zou daar voor een ipe gaan.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.591
540
Steenbergen, Noord Brabant
Zo maar even ‘uit de doos’ denken: als je in het midden (ongveer) van de overspanning die de nokbalk moet overbruggen een kolommetje zet naar de vloer, kun je met lichtere profielen volstaan voor de nokbalk. Je halveert de overspanning dan.
pakweg 6m HEA160 op de nok plaatsen zul je goed moeten organiseren ivm met het gewicht, denk daarbij aan de veiligheid!
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
als je in plaats van een sporenkap een gordingen kap maakt komt niet alles op 1 plek
 

ericbruggema

Nieuw lid
20 aug 2021
10
0
Groningen
@boertje125;

Ik ga voor 8cm isolatie aangezien ik dat ook in de wanden ga verwerken (denk ik)
Ik ga op het punt van de HEA of IPE balk zeker een 4 tal balken naast elkaar zetten (zit nog niet in de getoonde tekeningen)
Hout is 4x9cm voor muren, dak 16cm x 5

@chevy66;

balk in de vloer gaat niet meer werken aangezien de vloer er reeds ligt. en de overspanning moet dus een staalbalk worden omdat ik dan geen middelste steunder nodig ben.
En dus IPE ipv HEA ivm gewicht? of waarom die voorkeur?

@EdP;

Ik wil dus geen extra staander, vandaar de staalbalk. En natuurlijk denk ik aan veiligheid, vandaar dat ik het hier ook vraag ;)

@boertje125;

Kun je dit eens uitleggen? gordingkap?
 

Peter87

Nieuw lid
20 feb 2020
19
5
Even voor de duidelijkheid je nok draagt het dak niet.
Dus daar een zware balk in leggen heeft niet zo veel zin. Hier rusten alleen de sporen tegenaan en je schroeft de dakplaten hier op vast tegen het af glijden
De kracht komt op je muurplaat/ringbalk te staan. deze zullen van elkaar weg gedrukt worden. Dit word dan meestal opgevangen door de balk laag tussen de muurplaat/ringbalk.

Edit:
Heb hier ook een overspanning in de nok van de garage van meer dan 5 meter. zal vanavond even kijken hoe dik die is.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Bij een sporenkap met zo'n flauwe hoek, draagt de ruiter wel degelijk het dak. Er zijn geen voorzieningen om de muren bij elkaar te houden. De ruiter kan een ipe zijn, omdat uitknikken wordt opgevangen door de sporen. En een ipe is lichter en dus goedkoper.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026 en boertje125

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Er zijn geen voorzieningen om de muren bij elkaar te houden
De hellingshoek is minder belangrijk als het bovenstaande.
als er geen trekstang of vloer aanwezig is moet de nok het dak kunnen dragen anders worden de wanden uit elkaar gedrukt en gaat de nok doorbuigen
 

ericbruggema

Nieuw lid
20 aug 2021
10
0
Groningen
@Peter87;
Dat klopt, echter ga ik er vanuit dat wanneer ik alles aan de nokbalk bevestig en deze niet doorbuigt, deze de muren niet naar buiten duwt, daarnaast heb ik een dubbele lat op de muren om er meer stevigheid in te creeren

Ben wel benieuwd naar jou nok!

@chevy66;
De ruiter? je spreekt voor mij in wat code woorden ;) moet nog heel veel leren, maar jij raad wat dit betreft dus IPE aan ipv HEA?

@boertje125;
Ik denk idd dat de nok het zeker moet kunnen dragen, zeker omdat ik geen middenbalk wil die de nok draagt, deze moet door de muren gedragen worden (de nok zal worden ondersteund door 4 verticale 9x4cm balken)

Zoals jullie lezen moet ik nog een hoop leren

Andere vraag is, is het handig om de HEA of IPE balk te voorzien van 'flapjes' waaraan ik de balken kan vast maken of raden jullie een andere methode aan?
 

Bijlagen

  • skelet-dak-hea.jpg
    skelet-dak-hea.jpg
    154,4 KB · Weergaven: 21
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
het lassen van strippen is de manier om een goede verbinding te krijgen tussen houten balken en een stalen ligger
 

ericbruggema

Nieuw lid
20 aug 2021
10
0
Groningen
het lassen van strippen is de manier om een goede verbinding te krijgen tussen houten balken en een stalen ligger
Ok dan! dus ik kan met gemak ook voor een IPE gaan! Eens kijken of dat op de offerte een hoop scheelt ;-) qua gewicht sowieso al zag ik!

Verder ben ik benieuwd naar tips, ik hoor en lees van alles maar zie soms door de bomen het bos niet meer. Ik ben wel benieuwd naar hoe je het beste en meest voordelig je huis kunt bekleden! een horizontale oplossing zoals in de foto's is mooi maar zag ook een verticale versie, waarbij er zelfs ruimte zit tussen de staan de latten. Hoe werkt dat? en waar moet precies de damp werende folie? op het plaatwerk wat op de muren zit? of op de latten? en zijn daar video's over? welke methodes mogelijk zijn?
 

ericbruggema

Nieuw lid
20 aug 2021
10
0
Groningen
Ik heb een beetje het gevoel dat dit niet een forum is voor tiny house bouwers of zaken die daar erg mee te maken hebben, jammer. Er zit hier zoveel kennis en zou graag van jullie ervaring/kennis willen leren.
 
  • Wow
Waarderingen: vandikte

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb een beetje het gevoel dat dit niet een forum is voor tiny house bouwers of zaken die daar erg mee te maken hebben, jammer. Er zit hier zoveel kennis en zou graag van jullie ervaring/kennis willen leren.
hangt af van hoe je het bekijkt
zelf heb ik op 18 okt 2021 gereageerd & toen oa een vraag gesteld
daar heb je op 12 feb 2022 op geantwoord, wat jouw eerste reacte na 18 okt was
da's dus ongeveer 4 maand later . . .
dan verdwijnt een draadje uit het geheugen en de interessesfeer
voor de rest zijn het hier allemaal vrijwilligers
en inderdaad zijn de kleine-huizen-bouwers hier dun gezaaid
misschien is het beter dat je hier iemand zoekt die een gelijkaardige bouw achter de rug heeft, en je ter plaatse gaat kijken
het gebeurt ook vaak dat je veel alternatieven aangereikt krijgt, maar voor zover ik het zie hebben we hier niet de gewoonte om veel commentaar op mekaars tips te geven
het is uiteindelijk aan de draadjesstarter om alle tips naast mekaar te leggen + een keuze te maken
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte en Marijn

ericbruggema

Nieuw lid
20 aug 2021
10
0
Groningen
Dank voor je reactie! Klopt, ik heb idd pas een stuk later gereageerd! maar had stiekem de hoop dat hier meer mensen met dezelfde interesse zaten! Dat had ik mis, al blijft het een fijn forum om te lezen!.

Iig dank ik iedereen die tijd en energie heeft genomen om mij te helpen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.