Eigen handvat voor Robert Sorby spindle gouge

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
37
Bergen (L)
Ik had een spindle gouge besteld, van Robert Sorby, 10mm zonder handvat. Want uiteindelijk is het ook gewoon leuk je eigen handvat te maken.

Ik geloof dat het zwarte walnoot is.
Afgewerkt met (verbeterde) Deense olie.

Ik heb een origineel handvat van Sorby als voorbeeld genomen voor de afmetingen, lengte en de diepte van het gat.
Totale lengte 41cm
 

Bijlagen

  • IMG_20210501_171232.jpg
    IMG_20210501_171232.jpg
    45,7 KB · Weergaven: 52
  • IMG_20210501_170708.jpg
    IMG_20210501_170708.jpg
    83,1 KB · Weergaven: 53
  • IMG_20210501_165326.jpg
    IMG_20210501_165326.jpg
    124,5 KB · Weergaven: 53

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Ik had ook een spindle gouge 10 mm besteld zonder handvat, maar dan van Axminster in cryo staal en dan dubbelzijdig geslepen. Daar kan ik dus niet met deze vorm handvat uit de voeten, ik heb een doorboord handvat gemaakt zodat ik beide zijden kan gebruiken. Ik fixeer het staal van de guts door deze aan te klemmen met een 6mm klembout halverwege het handvat. Ik heb daarvoor een klemring met 6mm krimpmoer gemaakt en onderin het 6mm gat een stukje deuvel zodat de bout geen beschadiging geeft op de guts.
 

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
37
Bergen (L)
Wim, ik denk dat ik hem snap... Heb je er toevallig een foto van gemaakt?
Welke (web-)shop heb je de Axminster besteld? Of rechtstreeks uit Engeland?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik had ook een spindle gouge 10 mm besteld zonder handvat, maar dan van Axminster in cryo staal en dan dubbelzijdig geslepen. Daar kan ik dus niet met deze vorm handvat uit de voeten, ik heb een doorboord handvat gemaakt zodat ik beide zijden kan gebruiken. Ik fixeer het staal van de guts door deze aan te klemmen met een 6mm klembout halverwege het handvat. Ik heb daarvoor een klemring met 6mm krimpmoer gemaakt en onderin het 6mm gat een stukje deuvel zodat de bout geen beschadiging geeft op de guts.
Bij een klembout kan ik me nog wat voorstellen maar ik kan me bij krimpmoer alleen een blindklinkmoer bedenken maar die snap ik dan weer niet. Uitleg, foto want ik heb dacht ik ook nog zo'n ding liggen.
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Wim, ik denk dat ik hem snap... Heb je er toevallig een foto van gemaakt?
Welke (web-)shop heb je de Axminster besteld? Of rechtstreeks uit Engeland?
Rechtstreeks uit Engeland besteld, ondanks Brexit had ik met een week de bestelling in huis, waaronder ook nog een 16mm bowl gouge in cryo staal.
Ik ga morgen proberen foto's te plaatsen, ik heb nog een extra handvat gemaakt die ik op de achterzijde kan plaatsen voor nog meer greeplengte en afdekken van scherpe snede.
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Bij een klembout kan ik me nog wat voorstellen maar ik kan me bij krimpmoer alleen een blindklinkmoer bedenken maar die snap ik dan weer niet. Uitleg, foto want ik heb dacht ik ook nog zo'n ding liggen.
Blindklinkmoer is inderdaad de juiste benaming maar ik kon hem niet plaatsen met een blindklinktang want daar had ik geen ruimte voor in een ring met binnenmaat van minder dan 40mm. Ik heb met kunst en vliegwerk een Astor knopenstans gebruikt.Maar dat wordt misschien pas duidelijk met een foto.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
De Sorby handvatten vind ik persoonlijk wat te kort, zeker met mijn grote handen.. Bij een wat langere en dikkere schalenguts (13 mm) is een langer handvat wel prettig. De beitel is dan ook beter beheersbaar.
 

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
37
Bergen (L)
De Sorby handvatten vind ik persoonlijk wat te kort, zeker met mijn grote handen.. Bij een wat langere en dikkere schalenguts (13 mm) is een langer handvat wel prettig. De beitel is dan ook beter beheersbaar.
Ik heb een 6mm schalen guts van hamlet, die handvatten zijn inderdaad een stuk langer. (en wat dikker) Maar ik heb gemerkt dat dat bij draaiwerk tussen de centers soms juist irritant is. Bij schalen heb ik voor mijn gevoel wel voordeel bij die langere handvatten.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Bedankt dit is verhelderend. Ik heb het bij mijn kruishout/staal zo opgelost.https://www.woodworking.nl/threads/kruishout.6145/
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Heel praktisch opgelost. Zitten de klemschroeven nooit in de weg?
Ik heb nog niet meegemaakt dat ze in de weg zaten, en zo ja, dan kan ik hem iets verdraaien. De klemschroef geeft misschien nog wel meer stabiliteit tegen verdraaien, zoals de extra te plaatsen handgreep bij Sorby's souvereign system.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb een 6mm schalen guts van hamlet, die handvatten zijn inderdaad een stuk langer. (en wat dikker) Maar ik heb gemerkt dat dat bij draaiwerk tussen de centers soms juist irritant is. Bij schalen heb ik voor mijn gevoel wel voordeel bij die langere handvatten.
Voor spindelwerk zijn korte handvatten inderdaad handiger. De krachten zijn beperkt en een kort handvat is wendbaarder. Uitzondering is de afruwguts. Die mag voor mij ook robuust zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.