Effe eentje tussendoor

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
116
46
‘s-Hertogenbosch
Was ik afgelopen week een aanhanger puin wegbrengen en met de hand lossen omdat ik een verkeerde inschatting had gemaakt. Ligt er bij onze stortplaats op de bsa-hoop een keukenblad van massief teakhout ( dacht ik) . Tomtidomtidom…. Ik kon het niet laten liggen.
Moet een weggevertje worden. Ik wilde eens een keer een grote schaal maken, en dan is dit nu een mooi moment.
Mijn vraag aan jullie is, iemand een idee wat het buiten teakhout zou kunnen zijn?Het ruikt in ieder geval niet naar teak.,

Met vriendelijke groeten,
John
 

Bijlagen

  • IMG_5652.jpeg
    IMG_5652.jpeg
    155 KB · Weergaven: 145
  • IMG_5653.jpeg
    IMG_5653.jpeg
    118,7 KB · Weergaven: 123
  • IMG_5660.jpeg
    IMG_5660.jpeg
    134,9 KB · Weergaven: 123
  • Leuk
Waarderingen: Henk H en wijk0983

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.254
395
Etten-Leur
Was ik afgelopen week een aanhanger puin wegbrengen en met de hand lossen omdat ik een verkeerde inschatting had gemaakt. Ligt er bij onze stortplaats op de bsa-hoop een keukenblad van massief teakhout ( dacht ik) . Tomtidomtidom…. Ik kon het niet laten liggen.
Moet een weggevertje worden. Ik wilde eens een keer een grote schaal maken, en dan is dit nu een mooi moment.
Mijn vraag aan jullie is, iemand een idee wat het buiten teakhout zou kunnen zijn?Het ruikt in ieder geval niet naar teak.,

Met vriendelijke groeten,
John
Eiken (zie de spiegels).
 
  • Leuk
Waarderingen: John1969

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
116
46
‘s-Hertogenbosch
Ik kom hier toch niet echt de kenmerken tegen van eiken zoals de geur, Maar dit begint de buitenkant van de schaal te worden
 

Bijlagen

  • IMG_5676.jpeg
    IMG_5676.jpeg
    125,3 KB · Weergaven: 99
  • IMG_5673.jpeg
    IMG_5673.jpeg
    118,7 KB · Weergaven: 93
  • IMG_5672.jpeg
    IMG_5672.jpeg
    117,6 KB · Weergaven: 94
  • IMG_5675.jpeg
    IMG_5675.jpeg
    109,7 KB · Weergaven: 102
  • Leuk
Waarderingen: Hkuit

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
116
46
‘s-Hertogenbosch
Het voelt wel een beetje vettig aan, zelfde als teak, niet zo vet als olijf alleen de geur van teak heeft het niet, zou het kunnen dat het thermisch of op een andere manier behandeld is dat dan de geur verdwijnt of verandert???
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.621
1.051
Riemst
Eiken en iep zijn onwaarschijnlijk voor een samengesteld keukenblad. Eiken is ook niet echt geschikt voor in de keuken. Exacte houtsoort is waarschijnlijk moeilijk te achterhalen. Iets exotisch wat goedkoop beschikbaar was.
Maar in ieder geval leuk projectje !
 
  • Leuk
Waarderingen: Arien. en John1969

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
116
46
‘s-Hertogenbosch
Laatste update, vanmiddag weer drie uur bezig geweest, buitenkant afgewerkt, omgespannen en begin gemaakt met de binnenkant. Uit de klauw geklapt. dus de buitenkant opnieuw afgewerkt… nogmaals omgespannen en weer verder met de binnenkant.
 

Bijlagen

  • IMG_5681.jpeg
    IMG_5681.jpeg
    176,5 KB · Weergaven: 57
  • IMG_5682.jpeg
    IMG_5682.jpeg
    184,2 KB · Weergaven: 57

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
116
46
‘s-Hertogenbosch
Vandaag ook weer een uurtje of drie bezig geweest. Moest wel stoppen, batterij van m’n stofhelm leeg 😡. Als ik alles van tevoren had geweten waren dit 4 schalen geworden, er komt geen eind aan. Ik denk nog twee avonden. Potverdikkie wat is die rommel hard, of zou het komen door het lage toerental 235-350 tpm ?……
Ik durf geen hoger aan te houden, dan begint alles te schudden ondanks het steunwiel wat ik achter de schaal heb meelopen….
 

Bijlagen

  • IMG_5685.jpeg
    IMG_5685.jpeg
    109,2 KB · Weergaven: 41
  • IMG_5687.jpeg
    IMG_5687.jpeg
    110,8 KB · Weergaven: 40
  • IMG_5690.jpeg
    IMG_5690.jpeg
    110,8 KB · Weergaven: 43
  • IMG_5694.jpeg
    IMG_5694.jpeg
    173,2 KB · Weergaven: 55

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
116
46
‘s-Hertogenbosch
Zoals ze hier zeggen, d’n bojem is bereikt…. Pffff de kern is eruit en de bodem is vlak. Nu alleen nog een beetje oppoetsen en dan schuren.
Dan komt de vraag afwerken of niet? En zo ja, waarmee….
Iemand een idee of suggesties…..
 

Bijlagen

  • IMG_5702.jpeg
    IMG_5702.jpeg
    119,8 KB · Weergaven: 51

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
191
25
Sint-Michielsgestel
Zoals ze hier zeggen, d’n bojem is bereikt…. Pffff de kern is eruit en de bodem is vlak. Nu alleen nog een beetje oppoetsen en dan schuren.
Dan komt de vraag afwerken of niet? En zo ja, waarmee….
Iemand een idee of suggesties…..
Haha, d’n bojem; dan wit ik wel waor of dè gij woont!
 

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
116
46
‘s-Hertogenbosch
Eiken reageert met zuur. Denk aan azijn en koolzuurhoudende frisdranken. Beschadigingen komen er na een tijd altijd in en dan krijg je zwarte plekken. Ook de open structuur maakt het minder geschikt.
Je bedoelt dat er een zelfde reactie tot stand komt zoals met het kleuren met azijn en ijzeroxide( staalwol oplossing in azijn), of het uitbloeien van een spijker/ schroef, of als er alkali ( gips of cement) met het eiken in aanraking komt????
Vroeger werd geadviseerd om 3-4 lagen glitsa aan te brengen en de zaagtanden die met de muur in aanraking kwamen in te smeren met menie, zoals ook waar de spoelbak in kwam
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.885
Gaanderen
Je bedoelt dat er een zelfde reactie tot stand komt zoals met het kleuren met azijn en ijzeroxide( staalwol oplossing in azijn), of het uitbloeien van een spijker/ schroef, of als er alkali ( gips of cement) met het eiken in aanraking komt????
Vroeger werd geadviseerd om 3-4 lagen glitsa aan te brengen en de zaagtanden die met de muur in aanraking kwamen in te smeren met menie, zoals ook waar de spoelbak in kwam
Ja. Maar of de reactie ook ontstaat met hoge ph dus alkali weet ik niet. De oude glitsa was echt slecht voor je. Ik werd bijna onwel van de dampen bij het lakken in een kleine ruimte (kast) Later ook nog een tweede keer. Schuur dat oude spul (glitsa) er maar eens af. Dat vreet schuurpapier.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.351
2.885
Gaanderen
De afwerking hangt ook af van de functie van de schaal. Danish oil kan maar een aussie oil en als je glimmend wil : lak. Woodoc 20 is een soort was werkt ook mooi.
 
  • Wow
Waarderingen: John1969

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.621
1.051
Riemst
Ondanks dat het hier offtopic is, ben ik toch benieuwd naar de reden hiervoor.
De vraag is ondertussen beantwoordt! Hoewel er vandaag de dag hoogwaardige afwerkingen zijn waar je een houten keukenblad hermetisch mee kan afsluiten. Blijft de vraag of je houten blad in de keuken wil dat aan slijtage onderhevig is terwijl er zo veel kras en slijtvaste alternatieven voorhanden zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.