Eettafel van Iep

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
648
156
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Alweer een tijdje gelden maakte ik een iepen tafel.
Bij Inlandshout kocht ik 2 gespiegelde stukken ruw iepenhout.
Voor het vlakken heb ik gebruikt gemaakt van een brede vlakvandikte bij een bevriende aannemer.
Zelf kan ik maar tot 25 cm breed op mijn Scheppachje.
De poten was te veel werk om van hout te maken, daar heb ik dus stalen H-profiel poten voor gekocht.
De kast op de achtergrond is ook van iep, met zwart gebeitste houten (resthout) staanders.

De bouw van de tafel laat ik hieronder in een foto serie zien:

Bijlagen

• IMG_9906.jpeg
    IMG_9906.jpeg
    152,9 KB · Weergaven: 119
  • IMG_9907.jpeg
    IMG_9907.jpeg
    77,3 KB · Weergaven: 110
  • IMG_9908.jpeg
    IMG_9908.jpeg
    81,1 KB · Weergaven: 108
  • IMG_9909.jpeg
    IMG_9909.jpeg
    72,3 KB · Weergaven: 121
  • IMG_9913.jpeg
    IMG_9913.jpeg
    162,8 KB · Weergaven: 124
  • IMG_9914.jpeg
    IMG_9914.jpeg
    172,3 KB · Weergaven: 129
  • IMG_9954.jpeg
    IMG_9954.jpeg
    71,3 KB · Weergaven: 125
  • IMG_9955.jpeg
    IMG_9955.jpeg
    66,6 KB · Weergaven: 126
  • IMG_9956.jpeg
    IMG_9956.jpeg
    148 KB · Weergaven: 118

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
624
453
Mooi Kor, Iepen tekent altijd erg mooi. waarmee heb je hem afgewerkt?

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.220
640
Noord-Veluwe
@kiesvoorhout : vanwaar die groeven in de langsrichting? Ik neem aan dat het bedoeld is om kromtrekken van een dergelijk breed blad tegen te gaan? Maar zet dat echt zoden aan de dijk? Zeker omdat het niet overal is doorgezet vraag ik me dit oprecht af. Verder wel een heel mooie tafel en ook erg mooi hout!

• Leuk
Waarderingen: kiesvoorhout

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.738
513
Dordrecht
Mooie tafel en ook goed gestabiliseerd en dood gezaagd. Iepen blijft toch echt 1 van mijn favoriete houtsoorten, prachtig warm en mooie tekening.

• Leuk
Waarderingen: kiesvoorhout

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
648
156
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
@kiesvoorhout : vanwaar die groeven in de langsrichting? Ik neem aan dat het bedoeld is om kromtrekken van een dergelijk breed blad tegen te gaan? Maar zet dat echt zoden aan de dijk? Zeker omdat het niet overal is doorgezet vraag ik me dit oprecht af. Verder wel een heel mooie tafel en ook erg mooi hout!
Die groeven heb ik gedaan om dood te zagen zoals ze dat zeggen, ook op advies van de houtzagerij.
Zo heb ik alles gedaan om eventueel kromtrekken tegen te gaan.

• Leuk
Waarderingen: hdv

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.220
640
Noord-Veluwe
Daar moet ik maar eens wat meer over gaan lezen dan. Had de term wel eens voorbij zien komen, maar had altijd het idee dat het niet echt veel zou uitmaken. Zeker niet als je toch ook al lijsten hebt toegepast. Ik heb het in mijn omgeving eigenlijk ook nog nooit toegepast zien worden. Nu zegt dat niets over het nut ervan, alleen maar iets over hoe vaak deze techniek wordt toegepast.

Mocht iemand een goede bron van informatie hebben met kwalitatieve (praktijk versus theorie) en kwantitatieve (hoe diep, hoe veel, etc.) gegevens over deze techniek, dan houd ik me aanbevolen!

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.738
513
Dordrecht
Ik heb geen documenten, wel praktijkervaring.
In principe is het bij juist verwerkt, goed gedroogd hout en uit stroken verlijmd niet echt noodzakelijk. Daarbij wordt eventuele spanning gecompenseerd door het om en om verlijmen.
Ga je naar stamdelen met interessante tekening en patronen heb je het meestal over hout wat niet rechtdradig is en/of wat vergroeiingen heeft en daarnaast ook hele brede delen die niet tegendraads verlijmd zijn. Dat geeft meer kans op spanning en vervorming.
Wat we altijd deden was iig/meer zagen waar we spanning verwachten, dus juist waar die bijzonderheden zitten die het hout mooi maken (subjectief). Meestal was dat een patroon op een vaste afstand met extra snedes op de helft waar nodig. Afstand hing af van dikte, houtsoort, herkomst, manier van drogen etc., normaal max 20cm en minimaal 5 cm en dan uiteraard icm stabilisatie met stalen profielen.

jorisvh

Post veel
Helemaal mee eens.
Doodzagen en metalen profielen zijn meer nodig als je blad relatief dun is, niet volgens de regels van de kunst samengesteld, niet verticaal op z’n plek gehouden wordt door een onderstel, …
Als je een traditionele tafel maakt met niet te brede stroken, met het hart om-en-om en je zet die met bladwervels vast op een onderstel met stevige regels, dan is het volstrekt overbodig.
Als je 1 dosse boolplank op 1 centrale poot of een onderstel met een dunne plaat i.p.v. een kokerprofiel bovenaan legt, zal het absoluut nodig zijn om je blad vlak te houden.

Maar …
Doodzagen helpt de dwarsstijfheid om zeep.
Metalen profielen helpen de langsstijfheid om zeep maar herstellen de dwarsstijfheid die je door het doodzagen verliest.
Het is dus van belang de metalen profielen op een plek te zetten waar het buigmoment minimaal is. Waar dat is hangt af van hoe het onderstel het blad ondersteunt.

Laatst bewerkt:

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.220
640
Noord-Veluwe
Sorry dat ik door jouw draadje heen ga Kor, maar ik zou toch nog een vraag willen stellen: hoe diep ga je, relatief ten opzichte van de dikte van het hout, bij het zagen van deze groeven? Ga je richting de helft?

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
106
48
Wezep
Inzagen tot 2/3 de aldus andere topics hier op het forum.

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
648
156
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Sorry dat ik door jouw draadje heen ga Kor, maar ik zou toch nog een vraag willen stellen: hoe diep ga je, relatief ten opzichte van de dikte van het hout, bij het zagen van deze groeven? Ga je richting de helft?
Het is toch mooi om te lezen dat mijn post dit losmaakt.
Daar is dit forum sterk in, elkaar helpen, vragen en ook kritiek geven.
Ik leer hier ook weer van.
De stalen strips overdwars zijn 10x20 mm en liggen 5mm verzonken, het blad is 45 mm dik, uit 2 delen.
De langsgroeven zijn ca 20 mm diep, dus inderdaad richting de helft.

Groet,
Kor

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.