Hallo,
Ik wilde een noten eettafel (fineer) inkorten van 1.80 naar 1.40. Voordat ik begin wou ik tamelijk zeker zijn dat ik de klus kan klaren. Ik ben geen meubelmaker en heb alleen het gebruikelijke gereedschap in huis zoals handzaag, cirkelzaag, decoupeerzaag.
Ik zou het dus als volgt moeten aanpakken:
1. Ondersteun de tafel van onderen op diverse plaatsen om te voorkomen dat hij breekt
2. Teken een lijn of het blad en zaag hem recht af
3. Zet hem op zijn kant en zaag 10 cm van de zijregel af voor de poten
4. Maak dat stuk los van het blad zonder het blad te beschadigen (hoe? het lijkt gefreesd en muurvast gelijmd)
5. Bevestig de poten
6. Fineer de zaagsnee
Te verwachten problemen:
1. Tijd: de tafel moet binnen één, hooguit twee dagen weer staan
2. Mijn rug
3. Hoe zaag ik splintervrij en kaarsrecht
4. Hoe verwijder ik het stuk zijregel met strip zonder iets te mollen (mogelijk zit de zijregel in een gefreesde sleuf gelijmd of anders alleen de strip)?
Ik wilde een noten eettafel (fineer) inkorten van 1.80 naar 1.40. Voordat ik begin wou ik tamelijk zeker zijn dat ik de klus kan klaren. Ik ben geen meubelmaker en heb alleen het gebruikelijke gereedschap in huis zoals handzaag, cirkelzaag, decoupeerzaag.
Ik zou het dus als volgt moeten aanpakken:
1. Ondersteun de tafel van onderen op diverse plaatsen om te voorkomen dat hij breekt
2. Teken een lijn of het blad en zaag hem recht af
3. Zet hem op zijn kant en zaag 10 cm van de zijregel af voor de poten
4. Maak dat stuk los van het blad zonder het blad te beschadigen (hoe? het lijkt gefreesd en muurvast gelijmd)
5. Bevestig de poten
6. Fineer de zaagsnee
Te verwachten problemen:
1. Tijd: de tafel moet binnen één, hooguit twee dagen weer staan
2. Mijn rug
3. Hoe zaag ik splintervrij en kaarsrecht
4. Hoe verwijder ik het stuk zijregel met strip zonder iets te mollen (mogelijk zit de zijregel in een gefreesde sleuf gelijmd of anders alleen de strip)?