Eerste zaagmachine

Sanne12

Nieuw lid
27 mei 2020
2
0
Hallo allemaal,

Al enige tijd probeer ik mij te verdiepen in wat nou slim is om als eerste zaagmachine te kopen, een afkortzaag, handcirkelzaag of tafelcirkelzaag. Bijna was ik overtuigd om voor een Parkside handcirkelzaag en afkortzaag samen te gaan (de insteekzaag met geleiderail is helaas uitverkocht) met het idee op grotere investeringen voor later, maar nu ik er al zo lang over twijfel komt mijn verjaardag er aan en kan ik de familie vragen om te helpen met het aanschaffen van een duurdere zaag.

Nauwkeurig onder hoeken en verstek kunnen zagen heeft iets meer prioriteit dan lange rechte zaagsnedes maken, maar dat valt of staat natuurlijk met hoe goed alles afgesteld kan worden. Zijn er budget (onder de €250) zaagmachines die jullie aan kunnen raden of is het verstandiger om nu eerst te beginnen met de Parkside varianten en dan later voor een diepte investering te gaan?

Alvast bedankt!
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Neem niet de afkortzaag van parkside, man o man wat heb ik er spijt van.

Ding is niet haaks te stellen, aan de achterkant heb je een stelschroef, en die draait dol , al van fabriek af.

Ik heb hem een poos later uitgepakt, en toen kwam ik erachter.

De invalzaag van hetzelfde merk heb ik ook, en daar ben ik heel blij mee.

Succes met je keuze.

Gr Danny
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Met een invalzaag en lineal kun je alles. Het kost alleen meer tijd en werkt soms onhandiger.

Ik ben begonnen met festooll invalzaag met geleiderails. Heel wat werk mee verzet. Daarna kwam er een festool kapex afkortzaag. Super fijn ding en gebruik ik met grote regelmaat. Nu sinds kort een tafelcirkelzaag erbij. Geen festool deze keer maar een Dewalt. En dit puur en alleen vanwege de vele goede reviews en ervaringen hier op het forum en aan de hand daarvan op YT rondgekeken.

Gezien wat ik er uiteindelijk mee doe had ik ook prima uit de voeten gekund met een wat minder dure afkort en inval zaag maar hoe dan ook geen miskoop geweest.

Maar bij mijn tafelzaag toch eens meer verstand dan hart laten spreken en tot de conclusie gekomen dat een Festool of Mafell gewoon te duur is voor wat ik er hobby matig mee doe.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Op marktplaats staan een paar Inca zaagtafels. Die zijn stokoud, maar onverwoestbaar. Alleen ontbreekt vrijwel standaard een dwarsgeleider. Maar met een zaagslede is dat goed op te lossen.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Voor dat budget ga je ben ik bang niet ver komen, zeker niet als je nieuw wil kopen. Je kan geluk hebben met een goede 2e hand machine en dan zou ik op zoek gaan naar een tafelzaag, daarmee kan je kleinere delen het makkelijkst/veiligst/nauwkeurigst schulpen en afkorten.
 

bakkiet

Actieve deelnemer
25 aug 2018
90
22
Dordrecht
Ik heb heel lang nagedacht over het aankopen van een zaag. Na lang twijfelen dacht ik, laten we beginnen met een zaag waar je veel kanten mee op kan, die niet al te veel ruimte inneemt en waarbij ik geen frustratie ga krijgen. Ik heb toen gespaard en een invalzaag gekocht (de makita variant) met een geleiderail en klemmetjes. Man daar heb ik geen spijt van gehad. Ik zaag er veel mee, en behoorlijk netjes en nauwkeurig. Ik heb ook een zaaghulp gemaakt waarmee ik 'snel' haaks planken kan zagen en mee kan afkorten. Daarnaast is het geen sta in weg en mocht ik hem zat zijn of toch wil investeren, snel weer te verhandelen.

Moet ik wel zeggen dat ik geen ervaring heb met afkortzagen, lintzagen en zaagtafels.. maar voor mijn gevoel is dit best een allrounder voor een beginner als ik ben.
 

Sanne12

Nieuw lid
27 mei 2020
2
0
Bedankt voor alle reacties! Dit bevestigt mijn vermoeden dat het beter is om nog even door te sparen of inderdaad marktplaats in de gaten te houden. Een zaagtafel is helaas (nog) geen optie ivm ruimte, aangezien ik geen afgesloten werkplaats of buitenplek heb om te klussen.

Vandaag kreeg ik een melding dat de invalzaag met geleiderails van Parkside weer te verkrijgen was, dus deze heb ik meteen besteld. De insteekzaag zonder geleiderails leek een totaal ander apparaat, die niet onder een hoek afgesteld kon worden, daarom viel deze destijds voor mij af.

Volgende week komt hij binnen, erg benieuwd!
 

Fennah Woodworking

Actieve deelnemer
4 jun 2020
46
14
Hallo allemaal,

Al enige tijd probeer ik mij te verdiepen in wat nou slim is om als eerste zaagmachine te kopen, een afkortzaag, handcirkelzaag of tafelcirkelzaag. Bijna was ik overtuigd om voor een Parkside handcirkelzaag en afkortzaag samen te gaan (de insteekzaag met geleiderail is helaas uitverkocht) met het idee op grotere investeringen voor later, maar nu ik er al zo lang over twijfel komt mijn verjaardag er aan en kan ik de familie vragen om te helpen met het aanschaffen van een duurdere zaag.

Nauwkeurig onder hoeken en verstek kunnen zagen heeft iets meer prioriteit dan lange rechte zaagsnedes maken, maar dat valt of staat natuurlijk met hoe goed alles afgesteld kan worden. Zijn er budget (onder de €250) zaagmachines die jullie aan kunnen raden of is het verstandiger om nu eerst te beginnen met de Parkside varianten en dan later voor een diepte investering te gaan?

Alvast bedankt!
Ik heb de metabo kgs305. Investerinkje van 399 maar man wat is dat het geld waard. Met het zaagblad van 30cm kun je vrijwel alles zagen ook in verstek! Echt een uitkomst!
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Ik heb de metabo kgs305. Investerinkje van 399 maar man wat is dat het geld waard. Met het zaagblad van 30cm kun je vrijwel alles zagen ook in verstek! Echt een uitkomst!

Vrijwel alles maar niet langer/dieper dan een centimeter of 40?

Volgens mij kan, nagenoeg, niets tippen aan de flexibiliteit van een invalzaag zonder in te leveren op nauwkeurigheid, met een beperkt budget. Enige wat je (soms, heeeel soms) tekort komt is zaagdiepte maar met plaatmateriaal eigenlijk nooit.

Zijn er mensen in de buurt/kennissen/vrienden waar je een zaag eens van kunt lenen/uitproberen?
Op die manier kun je lekker rondzagen en op basis van je eigen ervaring een aankoop doen.
 

Fennah Woodworking

Actieve deelnemer
4 jun 2020
46
14
Vrijwel alles maar niet langer/dieper dan een centimeter of 40?

Volgens mij kan, nagenoeg, niets tippen aan de flexibiliteit van een invalzaag zonder in te leveren op nauwkeurigheid, met een beperkt budget. Enige wat je (soms, heeeel soms) tekort komt is zaagdiepte maar met plaatmateriaal eigenlijk nooit.

Zijn er mensen in de buurt/kennissen/vrienden waar je een zaag eens van kunt lenen/uitproberen?
Op die manier kun je lekker rondzagen en op basis van je eigen ervaring een aankoop doen.
Inderdaad, deze zaag heeft een effectieve zaagdiepte van 305 mm. Natuurlijk zijn hier ook wel trucjes voor om dit te verdiepen.

Een invalzaag is natuurlijk veelzijdig te gebruiken. De zaagdiepte mis je soms wel met een invalzaag.

Koop wat goed voelt. Begin met wat goedkoper gereedschap en wanneer je wat meer te besteden krijgt (of meer verdient hebt), investeer het dan in beter gereedschap. Ik gebruik ook nog steeds een black & decker schroefmachientje van 50-60 euro, hoewel ik ook duurdere van DeWalt heb staan. Die black & decker heb ik al 10 jaar en doet het nog prima, dus zijn geld dubbel en dwars waard!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.