Eerste keer werken met massief hout

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.160
866
Ulvenhout
Ik ben bezig met het maken van 2 'Steltman stoeltjes' op kinderformaat. Het prototype is redelijk gelukt, daarom ben ik aan het kijken naar welk hout ik kan gebruiken voor een echt exemplaar. Ik wil niet meteen een vermogen uitgeven aan hout omdat de kans bestaat dat er nog wel een paar kleine foutjes in sluipen. Hout met een mooie tekening is wel een pre. De netto maat die ik nodig heb is 37x80mm, een totale lengte van 2400mm
Als ik in de buurt naar houthandels kijk dan kom ik bijvoorbeeld uit bij Houthandel Polak of Eikenhout.nl
Ik kan een plank eiken van 36x220mm kopen voor €88 maar ik weet niet of dat, ondanks dat het is geschaafd er nog veel af moet. Die ene mm kan ik wel opvangen in het ontwerp.

Anders kan ik bij Polak kijken naar Iroko of Iepen. Die planken moeten nog wel worden teruggebracht naar de juiste maten, maar wellicht kan ik dat bij iemand doen met een vandiktebank.

Zit ik op de juiste weg of moet ik het anders aanpakken?
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
214
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Gezien jouw woonplaats zou ik dan bij Houthandel Polak een plank Padoek nemen, helft van de lengte die je nodig hebt. Afm. 45x195mm. Schulpen, schaven op dikte.
Alternatief, maar in Arnhem, is De Arnhemse Fijnhouthandel met héél veel mooie houtsoorten.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Rick van Masave (Zwolle) heeft een mooie partij eiken in meubelkwaliteit (waarvan ik een flink deel aangeschaft heb, nota bene) — hij kan ook op dikte schaven.
Informeer inderdaad eens bij Masave. Van diezelfde partij eiken heb ik hier ook een stapeltje liggen, dinsdag opgehaald. En volgens mij had hij nog genoeg.

Ter info: Rick rekent (ook volgens zijn nieuwsbrief laatst) € 250,- voor 10 delen van (ruw) 48 x 140 mm van 2 mtr lang. En je kunt bij hem ook een kort stuk bestellen, dus je blijft niet met resthout zitten als het met 1 lengte niet uitkomt. Bij de meeste handels betaal je dan zo'n beetje de dubbele prijs voor zo'n kort stuk of is er al niet eens iets mogelijk (is mijn ervaring), maar Rick doet daar niet moeilijk over.
Inderdaad schaven doet hij graag, dus daar hoef je je dan ook geen zorgen om te maken.
En het is wel Zwolle, maar hij verstuurt het hout ook per postpakket.

Bij Bax (eikenhout.nl) ben ik ook wel geweest (mijn ouders wonen daar vlakbij). Maar ik vind ze voor eiken vrij aan de prijs en voor douglas niet altijd de beste kwaliteit.
Met Polak heb ik geen ervaring, staat ook bij mij op mijn lijstje om daar een keer te gaan kijken wat ze hebben als we weer alles mogen na Corona.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.160
866
Ulvenhout
Ik heb vanochtend een restant kunnen kopen wat werd geadverteerd als black limba. Ik vind het hout er donkerder uitzien dan afbeeldingen van limba die ik ben tegengekomen maar het heeft wel een mooie tekening en kostte me weinig. Lijkt bijna notenhout zo donker. Ik denk dat dit er wel mooi uit zal zien in de olie.
Ik moet het nog wel op de juiste dikte brengen, dus ik heb de beitel van de schaaf alvast gewet.... Zal nog wel een klusje worden.

thumbnail_20210316_135137.jpgthumbnail_20210316_135715.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.