Eerste houten kistje - welke houtsoort?

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Mijn vriendin was gisteren jarig, en ik heb ze een externe harde schijf cadeau gedaan om al haar foto's op te bewaren. In de winkel stond ik nog te twijfelen of ik er een hoesje zou bijkopen, maar dan toch beslist dat het veel persoonlijker zou zijn om er zelf iets voor te maken, en dit is het resultaat:
IMG_20160620_131258.jpg
IMG_20160620_131313.jpg
IMG_20160620_131348.jpg
Dit is mijn eerste kistje (en eerste zwaluwstaartverbindingen), dus ben wel trots op het resultaat en heb veel bijgeleerd. Zo weet ik bijvoorbeeld nu dat kruisjes zetten op hout dat weggezaagd moet worden wel degelijk zijn nut heeft :) Ook had ik te weinig speling gerekend om de harde schijf nog uit het kistje te halen, maar dat heb ik gelukkig nog elegant kunnen oplossen met een inkeping voor je vinger. Voor een volgend kistje zou ik de scharnieren verzinken i.p.v. erop te schroeven, maar nu leek dit me het gemakkelijkst.

Weet er trouwens iemand welk hout dit is? Ik heb het gerecupereerd uit een houten wijnkistje. Op de foto's is het wellicht moeilijk te zien, maar het had op bepaalde plaatsen een roze kleur (of was dit gemorste wijn? :p). Het is naaldhout, maar het lijkt niet echt op vuren uit de houthandel. De letter op het deksel is denk ik meranti.

groeten,
Stijn
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Leuk kistje ! Iets geven wat je zelf hebt gemaakt geeft inderdaad zoveel meerwaarde. Houtsoort is moeilijk te zien, dit soort tekening en kleur komt ook wel in pallethout voor. Zeker wel een naaldhout, grenen misschien ?
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Aha, mooie scharnieren, Martijn. Dit ontwerp ga ik stelen voor een volgend kistje :)

@elmo: dat zou wel eens goed kunnen. De kleuren komen overeen, en bij de toepassingen staat er o.a. "houten kratten" dus dat klopt ook.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Ha stijn mooie grand cru heb je zo voor je vriendin :)
Ik denk dat de houtsoort douglas is omdat het vrij dikke jaarringen heeft
@meron jouw kistje heeft bijna een octrooi nodig !
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
@Meron: bedankt! Ik beloof van de scharnieren volgende keer te verzinken. Houten scharnieren ben ik zo te zien nog niet aan toe, als ik jouw verslag lees. Topkistje overigens! De letter bovenaan heb ik simpelweg met dit gedaan:
https://www.amazon.co.uk/Unknown-70-CP1R-Eclipse-Coping-Saw/dp/B002NH0EC2
Tof stukje gereedschap! Werkt heel nauwkeurig en verrassend snel. Met de decoupeerzaag had ik het niet sneller gekund, en al zeker niet mooier.
@Pine: haha, inderdaad. Het ruikt zelfs nog beetje naar wijn ;) Douglas zou natuurlijk ook kunnen. Ik heb al 1 stem voor Pinus radiata en 1 voor Douglas. Nog iemand een gokje?
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik gok ook op douglas. Ik heb hier nog wat douglas staan wat er precies hetzelfde uitziet.
Mooi kistje trouwens. En een heel leuk idee om weg te geven
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ok, wellicht Douglas dan. Houdt steek, aangezien het uit Frankrijk komt. Maakt eigenlijk ook niet zoveel uit welke houtsoort het is, als het maar mooi is.
@Rick: inderdaad, verslavende bezigheid. Voordeel is dat je er niet veel hout voor nodig hebt, terwijl je toch alle technieken kan oefenen.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ik haal nog eens een oude post van mezelf vanonder het stof, omdat ik ondertussen (meer dan 7 j. later :)) weet uit welke houtsoort dit kistje gemaakt is: zeeden (Frans: pin des Landes of pin maritime, Latijns: Pinus pinaster). Dit ter info voor de mensen die zich afvragen welk hout ze in handen hebben als ze wijnkistjes molesteren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.