eenzijdig HPL verlijmen

axeldemarteau

Nieuw lid
4 jun 2023
8
0
Brussel
Hoi allemaal,

Ik benieuwd naar jullie mening ivm een tegendraadse vraag.

Ik heb een meubel dat verlijmd en verbonden is met lamello's. Nu zou ik de bovenzijde graag opnieuw afwerken met een hpl. Ik weet dat hpl normaal gezien aan beide zijden gelijmd dient te worden, maar kan het in het geval van een verlijmd meubel ook aan slechts 1 zijde? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen?

Groetjes,
Axel
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
979
517
Noord-Veluwe
Het maakt veel uit van welk materiaal het originele meubel is gemaakt. Plaatmateriaal is veel stabieler dan massief hout. In een omgeving waar de vochtigheidsgraad niet al te sterk wisselt zou ik dat wel aandurven. Maar bij massief hout zou ik de gok niet nemen.
 

jorisvh

Post veel
het officiële antwoord ken je al 😉.

uiteindelijk is de reden om volledige platen altijd symmetrisch te verlijmen dat ze niet gaan kromtrekken door verschillende reactie op vochtigheid, temperatuur, … van beide zijdes.

als het niet al te grote stukken zijn die goed ondersteund of ingeklemd zitten, valt het wel te riskeren, zou ik zeggen.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
404
190
56
Luzy Saint Martin
Hoi allemaal,

Ik benieuwd naar jullie mening ivm een tegendraadse vraag.

Ik heb een meubel dat verlijmd en verbonden is met lamello's. Nu zou ik de bovenzijde graag opnieuw afwerken met een hpl. Ik weet dat hpl normaal gezien aan beide zijden gelijmd dient te worden, maar kan het in het geval van een verlijmd meubel ook aan slechts 1 zijde? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen?

Groetjes,
Axel
Geen probleem hoor, vaak genoeg gedaan op klusjes waar bestaande kantoormeubels niet meer aan de heersende modetrend voldeden volgens de nieuwe eigenaar.

Het is een starre constructie uit plaatmateriaal dus van verwerken is geen sprake meer, van werken al helemaal niet.

Gewoon doen. Het probleem is wel dat je een dubbele naad krijgt in de HPL. Dat kan vreemd ogen. Niet te schuin afvrezen dus.
 

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
103
11
Oss
Het maakt veel uit van welk materiaal het originele meubel is gemaakt. Plaatmateriaal is veel stabieler dan massief hout. In een omgeving waar de vochtigheidsgraad niet al te sterk wisselt zou ik dat wel aandurven. Maar bij massief hout zou ik de gok niet nemen.


Bij massief hoef je in de meeste gevallen ook geen HPL toe te passen anders gebruik je geen massief.

Daarnaast er zat toch al HPL op dus je wist toch al een antwoord althans door ervaring leert men
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
979
517
Noord-Veluwe
Bij massief hoef je in de meeste gevallen ook geen HPL toe te passen anders gebruik je geen massief.
Hmmm, dat is niet altijd gezegd. Gelukkig zijn er steeds meer mensen die recyclen en dan kan het zomaar voorkomen dat je ook op massief hout HPL wilt verlijmen. Bijvoorbeeld omdat het hout er niet meer uitziet en ook niet makkelijk meer op orde te krijgen is. Of omdat je het oude hout voor een nieuwe toepassing wilt gebruiken waar een meer duurzaam/harder/beter schoon te houden oppervlak gewenst is.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
241
63
Hpl op massief hout lijmen is vragen om problemen. Maar wat betreft dit topic. Volgens mij kan het prima, als de constructie een beetje stijf en vast is. Heb je een foto van het meubel?
Wanneer je een balie ofzo maakt, maak je ook een karkas van bijvoorbeeld multiplex of mdf welke je dan alleen aan de zichtzijde beplakt met hpl.
Het wordt een ander verhaal wanneer je bijvoorbeeld deuren aan 1 zijde met hpl gaat beplakken, deze zullen kromtrekken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.