Technisch niet de grootste uitdaging om te maken, maar wel weer voldoening als het klaar is. Aan een kennis had ik beloofd een klein kistje te maken om een kadootje in te stoppen voor de tiende verjaardag van haar dochter. Ik had nog wat esdoorn, plankjes van 12 mm dik gezaagd, geschaafd, onder 45 graden gezaagd. Een groef voor de bodem en een uitsparing voor het dekseltje, ik heb het me niet al te moeilijk gemaakt. Het ene dekseltje is van rode kabbes, de andere 2 gestreept van esdoorn en purperhart. Het knopje met de hand gesneden uit coração de negro. Met lichte houtsoorten als esdoorn zie je wel heel snel een donkere streep van de lijmnaad.
De kistjes heb ik na het machinaal schaven met de excenter schuurmachine met P120 geschuurd en daarna met de hand 180, 320 en 600. Afgewerkt (voor het eerst) direct met was. Geeft een hele aaibare afwerking. Het knopje eerst met de vinger van lijnolie voor de kleur en daarna ook was.
jaap
Attached files

De kistjes heb ik na het machinaal schaven met de excenter schuurmachine met P120 geschuurd en daarna met de hand 180, 320 en 600. Afgewerkt (voor het eerst) direct met was. Geeft een hele aaibare afwerking. Het knopje eerst met de vinger van lijnolie voor de kleur en daarna ook was.
jaap
Attached files