Een vraag voor mensen die buiten in de "buitenlucht" werken.

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Omdat ik een klein schuurtje heb en deze vol zit met spullen, kan ik mijn kont bijna niet keren voor een houtbewerking. Dus doe ik al mijn werkzaamheden op de plaats. Zoals jullie weten laat houtbewerking een hoop houtkrullen, spaanders, stof, etc. vrij. Vanwege houtstof loop ik ook een groot deel van de tijd rond met een halfgelaatmasker. Traditiegetrouw pak ik na afloop van mijn werkzaamheden de bezem en ga het opvegen en poetst de gereedschap stofvrij.

Ik vroeg me laatst af of men ook gebruik maakt van een stofzuiger aangesloten op een machine? Voor binnen vind ik begrijpelijk maar voor buiten.... Maken jullie ook gebruik van een stofzuiger aangesloten op de machine, zoals schuurmachine, zaagtafel, bovenfrees, buiten de schuur/werkplaats? En helpt de stofzuiger om stof tegen tegaan, gaat het niet te veel langs af waardoor je alsnog moet vegen?
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Omdat ik een klein schuurtje heb en deze vol zit met spullen, kan ik mijn kont bijna niet keren voor een houtbewerking. Dus doe ik al mijn werkzaamheden op de plaats. Zoals jullie weten laat houtbewerking een hoop houtkrullen, spaanders, stof, etc. vrij. Vanwege houtstof loop ik ook een groot deel van de tijd rond met een halfgelaatmasker. Traditiegetrouw pak ik na afloop van mijn werkzaamheden de bezem en ga het opvegen en poetst de gereedschap stofvrij.

Ik vroeg me laatst af of men ook gebruik maakt van een stofzuiger aangesloten op een machine? Voor binnen vind ik begrijpelijk maar voor buiten.... Maken jullie ook gebruik van een stofzuiger aangesloten op de machine, zoals schuurmachine, zaagtafel, bovenfrees, buiten de schuur/werkplaats? En helpt de stofzuiger om stof tegen tegaan, gaat het niet te veel langs af waardoor je alsnog moet vegen?

Ik heb twee weken geleden de eettafel kaal geschuurd in de buitenlucht op het terras. Uiteraard met een stofzuiger om deze redenen:
- respect voor je buren moo stof
- schuurpapier gaat niet volzitten met stof
- tafel wordt ook gelijk schoongezogen
- mijn kleren zitten niet helemaal vol met stof
- de ramen van de terrasdeuren zijn nog redelijk schoon gebleven


Ook toen ik een paar grenen vloerdelen in stroken heb gezaagd was de invalzaag voorzien van een afzuiging, om dezelfde redenen.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Ik gebruik voor de meeste apparaten in mijn hok een Makita karweizuiger en en voor de zaagtafel een afzuigmachine met fijnfilter (want die "zak" laat ook een hoop fijnstof door.
Ik meen dat het ook is bewezen dat houtstof een enge ziekte in je longen kan veroorzaken.
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
135
18
Haarlemmermeer
Ik heb twee weken geleden de eettafel kaal geschuurd in de buitenlucht op het terras. Uiteraard met een stofzuiger om deze redenen:
- respect voor je buren moo stof
- schuurpapier gaat niet volzitten met stof
- tafel wordt ook gelijk schoongezogen
- mijn kleren zitten niet helemaal vol met stof
- de ramen van de terrasdeuren zijn nog redelijk schoon gebleven


Ook toen ik een paar grenen vloerdelen in stroken heb gezaagd was de invalzaag voorzien van een afzuiging, om dezelfde redenen.

Vooral die reden vind ik de belangrijkste. De overige redenen spelen hier niet zo (ver genoeg van de buren, van het huis etc.)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Mijn ervaring is dat juist de hoeveelheid fijner stof kleiner is met gebruik van stofzuiger. Dus met gebruik van de stofzuiger doe ik minder snel een mondmasker op. Buiten gebruik ik geen masker. Beetje naief ben ik trouwens wel als het gaat om houtstof. Het is soms ook kiezen tussen bril of masker. Dan kies ik liever voor bril.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
636
303
Het Groene Hart
Ik gebruik eigenlijk altijd een bouwstofzuiger, bij de invalzaag, bovenfrees, afkortzaag, domino, schuurmachine. Naast dat het gezonder is, vind ik het ook fijner werken als het niet gelijk zo'n bende wordt.

Als ik een enkele zaagsnede maak draag ik meestal geen masker, wordt het meer dan vaak wel. Overigens heb ik altijd een bril op (stekeblind zonder) en dat gaat prima icm een halfgelaatsmasker, kan het iedereen aanraden!.
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Een en ander laat ik ook wel afhangen van wat ik zaag. Vurenhout snippers verteren volgens mij snel genoeg in de tuin. Verlijmde houtsoorten (of zoals bij mijn plantenbak project: trespa) doe ik toch liever binnen. De natuur wordt vast niet beter van extra lijm en HPL stof.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
- respect voor je buren moo stof
- schuurpapier gaat niet volzitten met stof
- tafel wordt ook gelijk schoongezogen
- mijn kleren zitten niet helemaal vol met stof
- de ramen van de terrasdeuren zijn nog redelijk schoon gebleven

Dit is voor mij heel herkenbaar :eek:
Reden te meer om dus een stofzuiger aan te sluiten. Bedankt voor de adviezen!!
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Ik zou zeggen, gebruik zoveel mogelijk handwerk gereedschap. Maakt minder lawaai (ook fijn voor de buren). Je hebt veel minder stof. Mechanisch schuren hoeft dan veel minder. Houtkrullen en zaagsel zijn ideale bodemverbeteraars, dus veeg ze gewoon in de border of op de composthoop.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Ik zou zeggen, gebruik zoveel mogelijk handwerk gereedschap. Maakt minder lawaai (ook fijn voor de buren). Je hebt veel minder stof. Mechanisch schuren hoeft dan veel minder. Houtkrullen en zaagsel zijn ideale bodemverbeteraars, dus veeg ze gewoon in de border of op de composthoop.

Helaas, ik ben lui uitgevallen. Doe practisch alles met de machine :p
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Dit is voor mij heel herkenbaar :eek:
Reden te meer om dus een stofzuiger aan te sluiten. Bedankt voor de adviezen!!

Even het resultaat laten zien van schuren met een stofzuiger.
In de woonkamer / keuken in totaal 5m2 deur en panelen opnieuw gelakt.
Tussen laag 2 en 3 met de oude vertrouwde 20 jaar oude GSS160 en korrel 240 geschuurd. Twee velletjes schuurpapier nodig gehad en zo zag het vezeldoekje eruit nadat ik alles had afgenomen.


IMG_9987 2 .JPG

IMG_9984 (2).JPGIMG_9983 2 .JPG
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Onlangs heb wat geld terug gekregen van de belastingdienst :D, en heb van dat geld een nieuwe Mafell eva gekocht.

Tijdens het schuren stond ik van te kijken hoe goed deze de stof opneemt, dan heb ik deze nog zonder stofzuiger gebruikt.
Zo'n kleine schuurmachine lijkt mij ook wel verrekkes handig. @mk23 bedankt voor je foto's.

Ik ga meer tijd insteken in goede stofafzuiging en dat geldt voor al mijn machines. Ik merk toch wel dat stofvrij werken je gelukkiger van wordt.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Onlangs heb wat geld terug gekregen van de belastingdienst :D, en heb van dat geld een nieuwe Mafell eva gekocht.

Tijdens het schuren stond ik van te kijken hoe goed deze de stof opneemt, dan heb ik deze nog zonder stofzuiger gebruikt.
Zo'n kleine schuurmachine lijkt mij ook wel verrekkes handig. @mk23 bedankt voor je foto's.

Ik ga meer tijd insteken in goede stofafzuiging en dat geldt voor al mijn machines. Ik merk toch wel dat stofvrij werken je gelukkiger van wordt.

Voor het geplande schilderwerk, onder andere de voordeur een andere kleur geven:), heb ik net nog een GSS 160 multi gekocht.
Zodra ik ervaringen heb verzameld laat ik het weten. Zo ben ik wel benieuwd of je de schuurzolen kunt uitwisselen tussen de GSS 16 en 160. De schuurzool afmeting van 80x130 is een standaard maat zodat ik niet nog een vierde maat schuurpapier hoef te kopen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.