Een puzzeltafel.. maar dan voor 18.000 stukjes.

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
401
396
Gezien de vraag van laatst om meer werkstukken te posten... bij deze. Dit was wel een complexe (voor mij dan..)

Ik heb al jaren deze puzzel liggen. 18.000 stukjes, 276cm breed x 192 lang wanneer ie af is. Verdeeld over gelijke delen dus 138x96 minimaal nodig om één deel te leggen. Het doel was een tafel die geen ruimte in neemt en die geen setup tijd nodig had en dus had ik besloten een nieuwe eettafel te maken waar een puzzelbak in zit. Na uren googlen geen inspiratie gevonden, alle tafels hadden iets van een opbouw tijd nodig en dus een eigen ontwerp gemaakt...

Ik wilde een tafel van massief hout, de keus is esdoorn geworden. M'n ondertussen favoriete houthandel zit in Apeldoorn. Zeker de gangbare houtsoorten zijn er ruimschoots aanwezig en de service is top dus na een bezoekje was dit de oogst. Zelf uit kunnen zoeken, alles uit 1 boom.

Flink vergist in hoe zwaar dit is. Het alleen al in de werkplaats krijgen (zo'n 50m verderop was een aardige klus. Was flink regenachtig op dag van ophalen dus voor de zekerheid even een paar dagen laten liggen.

aanhanger.jpg

Het verzagen in stroken was lastig. M'n invalzaag kwam een halve cm diepte tekort... Was een goede workout zullen we maar zeggen.

verzaagd1.jpg

Het tafelblad wordt fors met een afmeting van 120x220cm, de dikte van het blad ruim 4cm. Dit alles maakt het vlakken enorm lastig. De Hammer A3-26 was geen optie. 1x geprobeerd. Hard gelachen en vervolgens een freesbak gemaakt om 1 kant goed vlak te krijgen.

Het meubelpaneel in de bak staat er ter controle dat de bak perfect recht is. Gelukkig waren de ruwe stroken al redelijk vlak dus hoefde ik niet met wigjes te werken. Zal ook met gewicht te maken hebben gehad.. ik heb ze wel in de bak geklemd en uiteraard met minimale afname en een goed scherp bitje alles weggefreesd. In eerste instantie met m'n OF1010 maar na wat gemopper een OF1400 gekocht. Dat ging een stuk beter.

freesbak.jpg

Na het vlakken een layout gemaakt en de directeur / opzichter maar gevraagd hoe ik ze moest verlijmen... "goh, die plank ziet er raar uit op die plek" als het eenmaal af is wil ik niet horen. Ik heb overigens geen koffie gekregen...

opzichter.jpg

Ik heb er geen foto's van maar hierna heb ik met deze kopieerfrees en hetzelfde meubelpaneel als dat in de freesbak staat op de foto de stroken lijmklaar gemaakt. Het meubelpaneel was de template. Al het hout wat minder lang is of lichter kan prima op de hammer, dit is gewoon te groot dus maar met frees en template aan de gang.

Ook verlijmen met deze afmetingen is gewoon lastig. Het was ook nog eens warm dus de lijm open tijd is beperkt. Desalniettemin de 120cm breedte in 3 delen verlijmd en die 3 delen later aan elkaar gelijmd. De werkplaats was hier ook gewoon te klein voor.. dus onder de overkapping (ook zelf gebouwd uiteraard).

verlijmen.jpg

Na verlijmen zag het er al super uit. Wel met de handschaaf en een "straight edge" nog moeten nabewerken tot het echt PLAT was.

blad_schaven.jpg

Om het zeker weten ook mooi plat te houden heb ik C-channels ingefreesd. Een van de weinige dingen dat op z'n youtube's ging waar alles probleemloos verliep. Uiteraard ruimte gehouden aan weerszijden van de channels voor werking. Waarschijnlijk veel te veel maar liever zo dan andersom. Heb niet uitgerekend wat de maximale werking zou kunnen zijn.

channels.jpg

Randjes van de tafel met een afrondfreesjes gedaan, opgeschuurd tot korrel 120 en binnen beide kanten met rubio afgewerkt. Volgens mij "natural". Erg blij met het resulaat. Hoop geleerd, vooral de afmetingen had ik onderschat hoe dat een factor zou zijn in ALLES. Groter is dus wel gelijk complexer.

rubio.jpg

Nu is het tijd voor het onderstel.... Doe dat wel in een aparte post aangezien ik niet meer dan 10 foto's mag toevoegen in 1 post.

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
401
396
Het model tafel is een klassieke "farmhouse" tafel, dus gewoon met 4 poten en "plinten" tussen de poten. Moet er wel massief uitzien.

De puzzelbak komt onder het blad te hangen en schuift uit. Qua diepte past het NET met de armleuningen van de stoel.. het is dus net niet te laag.. maar dat komt zo wel.

De poten zelf zijn zo'n 10x10cm. Deze lengtes zijn een STUK makkelijker mee te werken dan een tafelblad...

poten.jpg

Het cliche over lijmklemmen klopt ook helemaal. Maakt niet uit hoeveel je hebt, je komt altijd tekort.

poten2.jpg

Het is wat lastig te zien maar dit is het bovenaanzicht van de poten die uitschuiven.

Screenshot 2025-01-11 at 20.42.06.png

Wanneer de puzzelbak uitgeschoven moet worden splitsen de poten in 2'n en met de wieltjes rolt het eenvoudig weg.

De V-achtige vorm is om eventuele zijdelingse speling op te vangen bij het inschuiven, dat ie toch weer perfect aansluit. Niet zichtbaar op de foto maar om de 2 delen goed aan te laten sluiten heb ik 3 kleine magneetjes in de poten gefreesd.

Dit is genoeg kracht om vast te klemmen bij het NIET gebruiken van de puzzelbak en het toch makkelijk uitschuifbaar te houden.

onderkant poten.jpg

Nou wilde ik ook nog iets doen voor de poten...een "detail" en heb besloten een houten puzzelstukje in te leggen. Daar heb ik een template voor gemaakt..

template-puzzel.jpg

en met template de stukjes uitgefreesd. Dit overigens met een bitsetje daar speciaal voor bestemd zodat je zowel de template als het inleg stuk kan maken met 1 freesje.

template routing.jpg

Alle poten uitgefreesd zag er zo uit:

template-result.jpg

De "andere kant" was ook wel een zenuwslopend werkje maar zowaar in 1x goed.

notenhout.jpg

Ik heb dit in 1 stuk hout gedaan en vervolgens met de lintzaag plakjes gezaagd. Het eindresultaat ziet er dan zo uit:

poten_af..jpg

De poten en plinten zijn allemaal pen in gat verbindingen met nog wat notenhouten deuvels voor de zekerheid (en ook voor de looks)

verbinding_frame.jpg

Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.267
473
dat zit ik me ook af te vragen 2 meter is nu ook weer niet zo heel lang.
met een rolbox er bij moet dat toch geen probleem zijn

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
401
396
Ik had een deel 3 moeten reserveren... weer ruimte tekort met plaatjes. Hetgeen nog over is zijn de plaatjes van de bak. Dat is allemaal berken multiplex, zowel de dwarslatten als de plaat. Plaat is volgens mij 9mm.

De verbindingen van de plinten ging niet goed. Ik wilde zwaluwstaarten maken om de plint en bak met elkaar te verbinden maar die kreeg ik niet mooi. Is gewoon een stuk ongeduld denk ik.. uiteindelijk met de domino opgelost. Heb er wel nieuwe plinten voor moeten maken maar dat was zo klaar.

De zwaluwstaarten die je op deze foto ziet zijn er dus niet meer. De constructie is verder wel hetzelfde. Aan het topblad hangen geleiders waar de sleuven aan zijkant van de bak overheen schuiven met IETS speling.

onderplaat.jpg

Hoe het er uiteindelijk uit ziet is zo:

tafelblad_uitgeschoven.jpg

Het uitschuiven gaat ontzettend makkelijk. M'n kinderen van 5 en 7 kunnen het zelf. Uiteraard wel een stopje gemonteerd aan de onderkant dat de bak er niet uit kan vallen. Wat ook niet op de foto staat zijn handgrepen die ik aan de onderkant van de plint uitgefreesd heb.

In de bak zelf liggen de platen met de puzzelstukjes. Er passen precies 2 platen op elkaar. 1 om de puzzel op te leggen en 1 voor de stukjes waar je in wil zoeken. Die kunnen we dan op tafel zelf leggen (als er niet een berg speelgoed op ligt... wat normaal het geval is )

puzzel_erin.jpg

Tot zover het avontuur van de puzzeltafel....

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.451
3.219
mijn sicar 210 is vermoedelijk nog wat kleiner. Ik verleng de tafels met 2 platen die op een rolbokje steunen. Het gaat wel makkelijker als je met 2 personen werkt.

• Leuk
Waarderingen: Emilio

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.649
470
Dordrecht
Moet gewoon kunnen met voldoende ondersteuning/tafelverlenging. Als je alles handmatig op een korte tafel moet houden wordt het vervelend. Ik kan met een beetje ondersteuning op een A3-31 3m in mijn eentje baas. Zou toch redelijk vergelijkbaar moeten zijn

Hunto

Post veel
21 jan 2014
834
40
Drenthe
Dat is een hele mooie tafel geworden en slim bedacht.
Tegen de tijd dat de puzzel af is, kun je er een extra blad van maken om de aanhang aan de eettafel te huisvesten. 😉

• Leuk
Waarderingen: Henk H

Vigier

Actieve deelnemer
13 jan 2024
64
27
Naarden
Heb genoten & gelachen van het verslag, zeker ook het eerste bericht. Mooi gedaan, zeker ook de inleg en het werk ín de poten. Nou hou ik zelf ook van puzzelen, maar 1.000 stukjes vind ik wel voldoende. Succes met puzzelen!

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
401
396
Heb genoten & gelachen van het verslag, zeker ook het eerste bericht. Mooi gedaan, zeker ook de inleg en het werk ín de poten. Nou hou ik zelf ook van puzzelen, maar 1.000 stukjes vind ik wel voldoende. Succes met puzzelen!
Dank.. We hebben onszelf ook mogelijk wel een klein beetje overschat met 18.000 stukjes... 🫣

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
401
396
Moet gewoon kunnen met voldoende ondersteuning/tafelverlenging. Als je alles handmatig op een korte tafel moet houden wordt het vervelend. Ik kan met een beetje ondersteuning op een A3-31 3m in mijn eentje baas. Zou toch redelijk vergelijkbaar moeten zijn
ik heb wat rolbokken staan en heb het ook zeker geprobeerd. Alles over de hammer had een hoop tijd gescheeld maar mij is het niet gelukt.

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
401
396
mijn sicar 210 is vermoedelijk nog wat kleiner. Ik verleng de tafels met 2 platen die op een rolbokje steunen. Het gaat wel makkelijker als je met 2 personen werkt.
voor een volgend project eens proberen een soort van "tafel" te maken. Volgens mij zijn ze ook te koop. Ooit ergens gezien in een duitse webshop geloof ik.

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
401
396
Goed gevonden, die halve poten.
En knap gemaakt 👍.

Met te grote stukken vlakken op een te kleine VVD heb ik wel wat ervaring.
Mogelijk vind je hier wat inspiratie:

Heb je de planken voor vandikte wel door de hammer gehaald?
Dank voor de link, volgende keer ga ik die verlengtafel nabouwen! Bij de uitvoer had je niks nodig?

Edit: Ja, op dikte brengen was geen probleem.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.