Een project voor de komende periode: bureautje en roomdivider in essen...(2). Het benodigde draaiwerk.

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Mooie uitdaging die ik mezelf opleg: een paralleldraadje opstarten over het maken van de gedraaide onderdelen voor een bureautje en een room divider:unsure:. Dat wordt schakelen voor de geïnteresseerde lezer die het hele verhaal wil volgen😁. Goed, daar gaan we:
In het andere draadje heb ik de bureau poten en spijlen samengesteld. Die zijn klaar voor het draaien. De eerste poot (in wording) vanavond ingespannen.
IMG_0602.jpg
ca. 80 cm schoon aan de haak. Oefeningetje platte beitel 😇: rond maken...
IMG_0603.jpg
Dat ging best goed hoor. Maar ik ben halverwege toch terug geschakeld naar de afruwguts, die was scherp. M'n platte beitel niet. Maar het was vanavond behoorlijk koud in de werkplaats, dat ik nog even geen zin had om te slijpen. Voordat ik morgen verder ga, haal ik eerst even al m'n beitels over de Sorby. Dat bandje halverwege is straks voor de bril voor de stabiliteit. Aan deze kopkant kijk je tegen de onderkant van de poot aan, aan de andere kant heb ik een pen gedraaid om hem straks in een klauwplaatje te kunnen opspannen.
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
strak begin. Ik zie dat je dezelfde draaibank hebt als ik, maar met de uitbreiding. is dat de swing away of easy take away verbinding? de extensie staat ook op mijn verlanglijstje om grote(re) dingen te draaien :)
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Mooie uitdaging die ik mezelf opleg: een paralleldraadje opstarten over het maken van de gedraaide onderdelen voor een bureautje en een room divider:unsure:. Dat wordt schakelen voor de geïnteresseerde lezer die het hele verhaal wil volgen😁. Goed, daar gaan we:
In het andere draadje heb ik de bureau poten en spijlen samengesteld. Die zijn klaar voor het draaien.

Misschien makkelijk voor de lezers om hier de URL van het parallel draadje te vinden?
Een project voor de komende periode: bureautje en roomdivider in essen...(1)
Ik ben benieuwd naar wat het worden zal.

Groeten
Ornament

 
  • Leuk
Waarderingen: jaap en jelmer

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
strak begin. Ik zie dat je dezelfde draaibank hebt als ik, maar met de uitbreiding. is dat de swing away of easy take away verbinding? de extensie staat ook op mijn verlanglijstje om grote(re) dingen te draaien :)
Hallo Ruben, dat is de swing away. Ik heb het tweede scharnier op de poot onder de aandrijfkop gezet en daar hangt de extensie wanneer niet in gebruik. Als ik iets groots in diameter wil draaien is het een kwestie van klap uit, zet vast, bijtelsteun er op en gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: mrRuben

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hallo Ruben, dat is de swing away. Ik heb het tweede scharnier op de poot onder de aandrijfkop gezet en daar hangt de extensie wanneer niet in gebruik. Als ik iets groots in diameter wil draaien is het een kwestie van klap uit, zet vast, bijtelsteun er op en gaan.
Ze hebben daar in Oostenrijk ( en Duitsland,) goed nagedacht om draaibanken met praktische accessoires te ontwikkelen, blijkt elke keer weer opnieuw.

PS voor dit soort werk zou ik naar een langere bijtelsteun verlangen.

Groeten
Ornament
 
  • Leuk
Waarderingen: mrRuben

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Een lange beitelsteun is inderdaad voor dit soort lang werk wel wat handiger. Maar ja, hoe vaak doe je zulk werk? In dit geval is het voor mij nog incidenteel, dan geef ik de zakcentjes liever uit aan zaken die ik wel vaker gebruik.

Vandaag een vrije dag en een lekkere temperatuur, dus vanmorgen eerst maar eens met de poten aan de gang gegaan. Eerst even op een groot vel papier uitgewerkt op schaal 1:1, want het is wel de bedoeling dat het vier gelijke poten worden:cool:.
IMG_0604.jpg
Dit stapeltje 'ongeregeld' zijn 3 poten en de spijlen. Ruw voorgedraaid tot rondhouten. De blokken in de klemmen er onder moeten ook nog gedraaid worden. Dat worden straks de pootjes en kolommen voor de roomdivider.
IMG_0608.jpg
Deze dus. Stapeltjes links in de achtergrond moeten nog verlijmd worden. In totaal straks 13 rondhouten.....het begint op productiewerk te lijken:unsure:.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Apropos...even een dingetje ter leering en vermaak:
Het verlijmen van 1 van de bureau poten is niet volgens plan gegaan, ik vermoed dat het te koud is geweest in m'n werkplaats.
IMG_0605.jpg
Hij was over ongeveer 2/3 vanaf de onderkant goed verlijmd, maar het laatste stuk naar boven had losgelaten. En toen? Beitel in de spleet, verlijming breken, schoonmaken en opnieuw beginnen? Nee. Hij zat over een behoorlijke lengte wel goed vast, ik was bang dat ie ergens zou splijten waar ik dat niet wilde. Ik heb de spleet ingespoten met CA lijm en toen de klemmen er op gezet. Nu zit ie dicht. Maar voor de zekerheid ga ik nog wat doen: deze poot ga ik morgen rond draaien, zodat ik dit uiteinde met de bril kan ondersteunen. Dan boor ik een gat van 10-12 mm tot een diepte van 10 cm en lijm daar een flinke deuvel in. Dat geeft wat extra zekerheid.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Ik denk niet dat dat die deuvel meer steun gaat geven.

Ik zou het hout anders verlijmd hebben, in verband met het werken van het hout. Wat op je laatste foto de buitenkanten zijn zou ik naar binnen hebben gedraaid, die vormen dan de lijmvlakken. Anders gezegd wat op je foto de gelijmde vlakken zijn , komen dan naar de buitenkant en daar zet je dan de lijmklemmen op.

Groeten,
Ornament
www.houtsnijden.eu
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik denk niet dat dat die deuvel meer steun gaat geven.

Ik zou het hout anders verlijmd hebben, in verband met het werken van het hout. Wat op je laatste foto de buitenkanten zijn zou ik naar binnen hebben gedraaid, die vormen dan de lijmvlakken. Anders gezegd wat op je foto de gelijmde vlakken zijn , komen dan naar de buitenkant en daar zet je dan de lijmklemmen op.

Groeten,
Ornament
www.houtsnijden.eu
Eens. Maar ik had hier niet veel keus. Onderaan de linker kant zie je een beschadiging op de rand. Die valt weg als ik de poot taps afdraai. Met die deuvel kan ik nog wat lijmoppervlak creëren op het midden van de kop.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Een lange beitelsteun is inderdaad voor dit soort lang werk wel wat handiger. Maar ja, hoe vaak doe je zulk werk? In dit geval is het voor mij nog incidenteel, dan geef ik de zakcentjes liever uit aan zaken die ik wel vaker gebruik.

Vandaag een vrije dag en een lekkere temperatuur, dus vanmorgen eerst maar eens met de poten aan de gang gegaan. Eerst even op een groot vel papier uitgewerkt op schaal 1:1, want het is wel de bedoeling dat het vier gelijke poten worden:cool:.
Bekijk bijlage 112030
Dit stapeltje 'ongeregeld' zijn 3 poten en de spijlen. Ruw voorgedraaid tot rondhouten. De blokken in de klemmen er onder moeten ook nog gedraaid worden. Dat worden straks de pootjes en kolommen voor de roomdivider.
Bekijk bijlage 112032
Deze dus. Stapeltjes links in de achtergrond moeten nog verlijmd worden. In totaal straks 13 rondhouten.....het begint op productiewerk te lijken:unsure:.
Een lange beitelsteun voor zulk een klus kan je prima zelf maken uit rondstaal van 30 mm. Stukje afzagen dat als schacht in de banjo gaat en de rest er op lassen. Misschien niet de allerbeste beitelsteun, maar prima bruikbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Goed, het gaat verder. Weer even een leermoment gehad: op (onderdelen voor) een meubel geen technieken gebruiken die je niet helemaal meester bent:oops:.
In m'n enthousiasme om de platte beitel te gebruiken, toch iets te enthousiast geweest. twee keer een happer op een punt van de bureau poten die wel erg in het zicht kwamen/komen. Voor de goede orde: 1 happer op twee van de vier poten en ja: op dezelfde plek op de poot😭. Dan kan je twee dingen doen: of de beschadiging wegdraaien (en dus de vorm van 4 poten aanpassen). Of repareren. Ik heb voor het laatste gekozen.
IMG_0617.jpg
Een van de rondhouten ingespannen waaruit straks een deel van de kolommen voor de roomdivider moet komen. Die hebben voldoende overlengte om bijv. 2 ringetjes uit te draaien. Dat werden wel twee heel dunne ringetjes...binnendiameter 65 mm buitendiameter 75 mm. Fragiel hoor. Achteraf gezien had ik de plaats van de beschadiging gewoon wat verder terug moeten draaien in diameter. Dan had ik wat dikkere ringen kunnen maken....soit. Voor een volgende keer.
IMG_0618.jpg
Ringetje aangebracht met houtlijm en een plakbandje als lijmklem:cool:. Na een paar uur drogen opnieuw afgedraaid:
IMG_0619.jpg
Op de naad een brandlijntje aangebracht. Iemand die het niet weet, ziet het niet:p. De andere beschadigde poot op dezelfde manier aangepakt, probleem opgelost. Deze twee poten komen achteraan te staan, dan staan ze niet meteen in 't zicht. Vandaag ook de flenzen gedraaid waarmee de poten aan het bureaublad gemonteerd worden. Ik wilde de poten demontabel houden, o.a. in verband met vervoer.
IMG_0623.jpg
Het cilindrische deel van de flens en het pennetje dat daar nog uitsteekt, vallen straks in het bureau blad. In het dikke deel van de poten, moet ik nu nog de gaten boren voor de spijlen. Daar ga ik eerst een malletje voor maken. Als de gaten er in zitten, kan ik deze poten gaan afwerken (hier en daar waarschijnlijk nog een brandlijntje om wat naden te maskeren en schuren. En dan in de Skyllt supermat).
Dan in de namiddag nog de 4 pootjes voor de roomdivider gedraaid:
IMG_0621.jpg
Van dit....
IMG_0622.jpg
Naar dit. Dat repeterende werk op een kleine serie is toch wel leuk:D. De eerste kost nog wat tijd, maar elke volgende gaat steeds sneller. Nu moet ik eerst weer wat hout lijmen om het draaiwerk af te kunnen maken. Dus de eerstvolgende updates gebeuren in het andere draadje.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Vandaag - behalve met het verlijmen en bewerken van de planken voor de roomdivider - ook nog bezig geweest met wat draaiwerk. Ik heb eerst een paar afgeschuinde ringen gemaakt voor de pootjes van de roomdivider. Die komen immers onder een hoek van 80 graden naar buiten gericht te staan en steken dus ook schuin door de basis. Ik wil (proberen) om daar dan een zo klein mogelijk kiertje te krijgen. Wel zo netjes, toch:unsure:?
IMG_0634.jpg
Zoiets dus. Ik moet ze in paren maken om zo min mogelijk materiaal te verliezen. Dus vandaag 2 en morgen (of overmorgen) de volgende 2. Moeten nog geschuurd worden, dan is de overgang pootje > ring vloeiend.
IMG_0632.jpg
Voor de rest nog een beetje productiewerk....de laatste onderdelen voor de kolommen.
IMG_0631.jpg
Aan de linkerkant een gat van 40 mm diameter en 80 diep. Daar zit hij ook op de klauwplaat opgespannen. Aan de rechterkant een pen te draaien van (ietsje minder dan) 40 mm rond en 100 mm lang. Nog 8 te gaan.....
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
En vandaag weer een paar uur achter de draaibank gestaan. Van dat stapeltje samengestelde balken (op de voorlaatste foto in m'n vorige bijdrage), een paar onderdelen voor de kolommen van de roomdivider gedraaid:
IMG_0636.jpg
Met dit als resultaat toen ik daarstraks het licht in de werkplaats uit deed. Het was even schuren om de pennen goed op maat te krijgen, zodat ze gemakkelijk (maar wel redelijk strak) in het gat van de volgende passen. Hier zie je beide kolommen samengesteld met de onderdelen die dus nu klaar zijn voor afwerken. De onderste delen (rechts op de foto) hebben een korte pen die straks in de basisplank valt. De delen zijn voor de foto volledig in elkaar geschoven. De ruimte die je tussen de delen ziet is precies de dikte van de boven planken. De bedoeling is om het geheel straks droog in/op elkaar te bouwen. Ik heb vandaag ook de twee schuine ringen voor de pootjes gemaakt en gelijmd die nog ontbraken.
IMG_0635.jpg
Om de pennen op maat te kunnen schuren, heb ik uit een stukje afvalhout een 'jam chuck' geprutst. Hier valt het kopje van een pen precies in. Aan de andere kant met de grote conus op het Oneway tegencenter druk ik hem er in. Loopt mooi gecentreerd. de laatste paar millimeter op de kop van de pen werk ik dan met de hand met een grof schuurpapier zo bij:).
IMG_0637.jpg
De laatste basis rondhouten voor de roomdivider....hier moeten nog 4 onderdelen uit komen: twee plankdragers en 2 sluitstukken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
De kolommen heb ik vandaag afgewerkt met de laatste onderdelen. Het was dus tijd voor het droog paasen van de kolommen en pootjes op de basisplank van de roomdivider. Foto’s daarvan staan in het andere draadje. Voor de roomdivider is al het benodigde draaiwerk gedaan. Nu een kwestie van schuren en in de lak zetten. Nu de spijlen voor het bureautje nog in vorm en op maat brengen. Maar da’s voor volgend jaar;).
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
De roomdivider is zover klaar dat deze in de lak kan/kon....gisteren heb ik de basisplank afgemonteerd: de pootjes er onder gelijmd, de uitstekende kopjes aan de bovenzijde afgezaagd en het bovenvlak geschuurd en de 1e twee plankdragers ingelijmd. Ook hier de uitstekende kopjes aan de onderzijde nu, afgezaagd en geschuurd. Vandaag de laatste 2 planken gemaakt, grof voorgeschuurd en fijn nageschuurd. En toen het geheel gemonteerd.IMG_0644.jpg
Rechts voor zie je onder 1 pootje een klein schijfje hout liggen: niet alle 4 de voetjes komen op de grond:rolleyes:....maar daar is wel wat aan te doen:cool:.
IMG_0645.jpg
Niet zo heel creatief het draaiwerk, maar gewoon functioneel gebruikt in een meubel.
IMG_0646.jpg
Deze foto's plaats ik ook in het andere draadje, want bij het samenbouwen komt het bij elkaar (letterlijk). De tweede plank en alles wat daarboven zit zijn volledig demontable: staat gewoon los op elkaar gestapeld. Zo is het meubel gemakkelijk door 1 persoon te tillen en te verplaatsen - ook met een niet zo grote auto;).
Nu staat er nog een klein stapeltje hout in de garage. Daar moet het bureautje nog uit geboren worden, dus dat wordt het vervolg....
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
We komen aan het eind, het resultaat van alle noeste arbeid komt in zicht....
Van het draaien van de drie spijlen voor het bureautje heb ik geen aparte foto's genomen, want zo spectaculair en/of creatief is dat niet. Ik laat hier wel de droge complete passing van het geheel zien, als afsluiting van dit draadje.
IMG_0669.jpg
Hier dus het samengestelde onderstel...
IMG_0665.jpg
En hier het complete geheel. Het kleine tableautje links tussen de poten biedt straks plaats aan de mediabox/router. Dan staat dat ding in ieder geval uit het zicht en heeft hij( zoonlief) het hele werkblad vrij: daar staat dan straks alleen een iMac op. Genoeg vrije ruimte voor een bakje met chips en een glas limonade (of z'n boterhammetjes tussen de middag);). Nu alleen nog aflakken en dan kan dit bureautje naar de woonvoorziening.
IMG_0668.jpg
Natuurlijk moest er discreet een handtekening op. Onder op het mediaboxplatform. Deze wordt na het lakken vastgelijmd op de twee deuveltjes, die in de dwarsspijl gaan.
Leermomenten? Zat...een aantal dingen zou ik bij een volgende anders aanpakken. Tevreden? Ja. Het staat behoorlijk stabiel en gelijk:D: alle vier de pootjes staan netjes op de vloer: geen correctiewerk nodig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rmkat en Fluo

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.