Een paard uit Acacia

Berm

Actieve deelnemer
En maar weer verder, de gelijmde eindjes.........
Even een video voor meer diepte gevoel.

Het gelijmde stukje weer uitgewerkt, op sommige plekken bijgewerkt en gewijzigd.
Meer haarlokken afgewerkt, deze staan nu aan het eind een stukje los van de onderlaag.
belangrijk om nu telkens deze stukken af te dekken om afbreken te voorkomen.

Bekijk bijlage 96389

Bekijk bijlage 96390

Bekijk bijlage 96391
Bekijk bijlage 96392

GrEdwin

Bekijk bijlage 96393
Prachtig Edwin; echt genieten om ernaar te kijken; de golvende manen leven !

• Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl
Dank je Brem en alle andere,

Het gaat langzaam verder. Probleem blijft dat als ik denk dat het glad is het met veranderend licht inval toch lijkt of ik schuur krassen blijf zien.
Alles nogmaals geschuurd van 80 naar 120 naar 240 naar 320 naar 400 en soms 600.
Het kost dus veel tijd om alles mooi glad te krijgen.

IMG_2121.JPG

IMG_2119.JPG

Gisteren maar even een nieuwe voorraad schuurpapier afgehaald bij Baptist.
Ik gebruik bijna alleen maar het schuurlinnen van 100mm breed. Koop vaak 1 of 2 meter van een korrel die ik nodig heb. Het grootste voordeel van dit schuurpapier is dat het langer mee gaat. Veelal moet ik het oprollen in een rolletje of puntje net als het dubbelvouwen. Op de duur laat ook hierbij de korrel los maar ik heb nog geen ander schuurpapier gevonden wat beter is.

IMG_2120.JPG

De buiten rand rond het hoofd heeft ook nog wel wat werk nodig. Er zitten nog veel putjes in van uitgebroken wolkjes hout. Dat is vaak de kern geweest van zo'n rondje. Of ik die echt allemaal weg krijg is de vraag.
Vooral als het licht er op een bepaalde manier opvalt zie je ze.
Oh ja, om de financiën bij te houden : € 30,- 7 meter schuurlinnen en 250 ml Rustins Danisch öil. :p

Groet Edwin

• Geweldig
Waarderingen: KaleIwan en Magda
Vandaag even wat filmpjes geschoten met de Go-pro van mijn zoon. Ik moet er de volgende keer op letten de camera niet op het onderwerp te zetten wat ik aan het bewerken ben.
De eerste twee zijn van het snijden , goed te zien dat de andere hand ondersteund. Die vingers sturen en controleren de snijbeweging. Bij de guts bepalen ze samen met de stand van de guts de diepte van de snede.

Ik heb er 3 die het tonen waard zijn :p ;)

Groet Edwin

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
196
221
25
Delft
Mooi dat je die filmpjes deelt en de fijne bewegingen enigsinds uitlegt. Dat is denk ik precies waar de challenge om gaat.

Verder vind ik het een heel indrukwekkend project en ben ik erg benieuwd hoe het verder gaat!

• Leuk

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
237
74
Oudenbosch
Jeetje Edwin , wàt een monniken werk , maar wel heel mooi !
Een vraagje : als het af is , wordt dan heel de schijf tegen de muur gehangen of wordt het hoofd met enige toegift er nog uit gezaagd ? Ik kan me er nu geen voorstelling van maken hoe het er straks uit gaat zien als hij af is . Of praat ik nu voor mijn beurt en moet ik maar afwachten ? ;)

• Leuk
Mooi dat je die filmpjes deelt en de fijne bewegingen enigsinds uitlegt. Dat is denk ik precies waar de challenge om gaat.

Verder vind ik het een heel indrukwekkend project en ben ik erg benieuwd hoe het verder gaat!
Bedankt Bart,

De uitleg is inderdaad wat summier. Soms is het moeilijk om een bepaalde werkwijze uit te leggen.
Wat ik nog moet vertellen is dat het snijden van diepe delen niet gemakkelijk is omdat je op een gegeven moment met je mes of guts niet meer uit de voeten kunt. Door de diepte heb je gutsen of messen nodig die gekropt ( krom ) zijn. Ook is het dan van belang om datgene wat af is niet te beschadigen. Het schuren ( als dat nodig is ) vereist ook vooral veel geduld. middels een stukje opgerold schuurpapier, soms als een pijltje opgerold, kom je in de diepere delen. Dit hout heeft dan ook nog een extra nadeel dat je in één snede twee verschillende groei richtingen aan treft. Ook het los maken (vrij van de ondergrond) van delen is iets wat veel tijd- en bijzonder scherp gereedschap vergt. Soms moet je zelf iets verzinnen of maken om ergens bij te kunnen. Meron noemde al een tandartsen set, hierbij zitten veel instrumenten die onder een hoek functioneren.
De verlichting (vooral in deze donkere dagen) speelt ook een niet onbelangrijke rol. Je wilt niet weten hoe vaak ik die lamp alle kanten op draai om te kijken of het allemaal wel goed is. Ik gebruik nog een loeplamp maar ik kan me voorstellen dat de huidige ledlampen meer en helderder licht produceren.

Edwin

• Leuk
Waarderingen: HoutNerveus
Jeetje Edwin , wàt een monniken werk , maar wel heel mooi !
Een vraagje : als het af is , wordt dan heel de schijf tegen de muur gehangen of wordt het hoofd met enige toegift er nog uit gezaagd ? Ik kan me er nu geen voorstelling van maken hoe het er straks uit gaat zien als hij af is . Of praat ik nu voor mijn beurt en moet ik maar afwachten ? ;)
Bedankt Jan,

Ja, de laatste loodjes moeten vaak voorzichtig gedaan worden. Ik ben bezig met een voetstuk voor dit werk.
De achterzijde is minstens zo fraai als de voorzijde en mag zeker gezien worden.
Mijn vrouw (de eigenaresse van dit paard) wil hem graag aan de muur.
De buitenrand blijft, het geeft een beeld van de boom waar het stuk uitkomt. Zo kun je mooi zien hoe die structuur zich door het oppervlakte ontwikkeld en wat de eigenlijke structuur is van Acacia.

Groet Edwin

• Leuk
Waarderingen: Jan71

meron

Post veel
8 sep 2011
1.202
203
Nijmegen
Ha Edwin,
Hoe meer diepte erin komt, hoe meer hij tot leven komt. Met ook nog dat gepolijste oppervlakte, waardoor het hout een extra 3D effect geeft, is dit wel het tofste snijwerk dat ik van je gezien heb.

Mooi ook dat je nog niet klaar bent, anders zou ik mezelf nog een tragere snijder vinden.

Heb je overigens al eens staalwol gebruikt voor de laatste schuurlaag. Ik doe dat bij mij kleinste werkjes en het is erg handig om holle oppervlaktes te schuren.

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
196
221
25
Delft
Bedankt Bart,

De uitleg is inderdaad wat summier. Soms is het moeilijk om een bepaalde werkwijze uit te leggen.
Wat ik nog moet vertellen is dat het snijden van diepe delen niet gemakkelijk is omdat je op een gegeven moment met je mes of guts niet meer uit de voeten kunt. Door de diepte heb je gutsen of messen nodig die gekropt ( krom ) zijn. Ook is het dan van belang om datgene wat af is niet te beschadigen. Het schuren ( als dat nodig is ) vereist ook vooral veel geduld. middels een stukje opgerold schuurpapier, soms als een pijltje opgerold, kom je in de diepere delen. Dit hout heeft dan ook nog een extra nadeel dat je in één snede twee verschillende groei richtingen aan treft. Ook het los maken (vrij van de ondergrond) van delen is iets wat veel tijd- en bijzonder scherp gereedschap vergt. Soms moet je zelf iets verzinnen of maken om ergens bij te kunnen. Meron noemde al een tandartsen set, hierbij zitten veel instrumenten die onder een hoek functioneren.
De verlichting (vooral in deze donkere dagen) speelt ook een niet onbelangrijke rol. Je wilt niet weten hoe vaak ik die lamp alle kanten op draai om te kijken of het allemaal wel goed is. Ik gebruik nog een loeplamp maar ik kan me voorstellen dat de huidige ledlampen meer en helderder licht produceren.

Edwin

Dank voor de verdere details!

Wat ik me bij je laatste opmerking bedenk is dat veel ledverlichting een vrij slechte CRI (Color Rendering Index) heeft. Dat maakt het misschien lastig om tijdens het werken een goede indruk te krijgen hoe de houttekening er onder normale lichtomstandigheden uit zal zien.

• Leuk

handig18

Post veel
17 feb 2013
2.004
362
Oss
Mooi die filmpjes Edwin, je laat nog eens duidelijk zien dat ik hier niet aan moet beginnen! :cool:
Wat een monnikenwerk is dit toch.
Hoewel ik het fantastisch mooi vind, is dit niks voor mij, ben meer van de grote stappen snel thuis😇

• Leuk
Ha Edwin,
Hoe meer diepte erin komt, hoe meer hij tot leven komt. Met ook nog dat gepolijste oppervlakte, waardoor het hout een extra 3D effect geeft, is dit wel het tofste snijwerk dat ik van je gezien heb.

Mooi ook dat je nog niet klaar bent, anders zou ik mezelf nog een tragere snijder vinden.

Heb je overigens al eens staalwol gebruikt voor de laatste schuurlaag. Ik doe dat bij mij kleinste werkjes en het is erg handig om holle oppervlaktes te schuren.

Bedankt Meron,

Ik denk dat houtsnijders van nature traag zijn 😝😂😂.
Het meeste van ons werk is niet gebaat bij snelheid.
Er zijn meer projectjes waar aan gewerkt wordt. Nu zijn we bezig met de restauratie van een kippenhok. De jonge kuikens ( Wyandotte kriel ) gaan we vanmiddag halen. Ze mogen over 5 weken buiten hopelijk is hun hok en buiten ren dan klaar.

Ik wil kijken of ik de laatste schuur beurt met staalwol ga doen. Al dan niet in combinatie met het aanbrengen van de Danish Öil.

Groet Edwin

• Leuk
Waarderingen: Henk H
Moet je dan , voor de zekerheid , geen roestvrije staalwol nemen ?

In ieder geval niet het staalwol wat ze in de supermarkt verkopen.
Waar ik ook nog aan twijfel is het feit dat er van nature scheurtjes in dit hout zitten . Erg klein en dun maar ik ben toch bang dat staalwol daarin gaat vastzitten en dan achterblijft.

Ik probeer een stuk aan de achterzijde en kijk dan of het lukt.

• Leuk
Waarderingen: Jan71

meron

Post veel
8 sep 2011
1.202
203
Nijmegen
Hoi Edwin, prachtig werk ! Soms gebruik ik een zelf geslepen haaknaald. Ik slijp hem op zo een klein diamandplaatje met wat glasreiniger. Het platte stukje in het handvat is de referentie, zodat je bij het slijpen en snijden intuitief aanvoelt hoe hij "ligt".

Kun je ook eens laten zien waar je die haaknaald precies voor gebruikt?

Berm

Actieve deelnemer
Kun je ook eens laten zien waar je die haaknaald precies voor gebruikt?
Kleine, scherpe geultjes uitsteken of een krul van een guts afsnijden. Ik doe meestal een plastic klemhandvat om de achterkant van de haaknaald voor meer comfort. Met een diamandvijltje hou je het snijvlak van de naald scherp; steeds maar 2 lichte haaltjes erlangs.

Op de foto zie je het snijresultaat.

NB. Onderste boogje is gemaakt met een Pfeil D 11/1, de boog erboven met de geslepen haaknaald. Dit voor vergelijk. De snedes zijn niet behandeld met schuurpapier of zo; allen zijn enkelvoudige snedes.

NB. Tijdens het snijden "wriggle" in een beetje met de naald.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Bijlagen

• IMG_20210130_124113.jpg
    IMG_20210130_124113.jpg
    84,6 KB · Weergaven: 20
  • IMG_20210130_123714.jpg
    IMG_20210130_123714.jpg
    127,9 KB · Weergaven: 22

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.