Een paard uit Acacia

Ook ik wil me aanmelden voor de wedstrijd.

Hoewel ik werken onder een tijdsdruk bijzonder vervelend vindt probeer ik dit voor half januari af te hebben.
Op onze laatste Opendag Hout (2019) heb ik een werkstuk verkocht wat eigenlijk van mijn wederhelft was.
Een bezoekster uit Friesland heeft de gehele dag gevraagd of ze het alstublieft mocht kopen (ondanks dat het eigenlijk niet te koop was), ze wonen in een voormalig paardenfokkerij en voelde een sterke verbondenheid.:)
Het gaat om onderstaand houtsnijwerk,
paard.jpg

Ik heb mijn vrouw toen belooft dat ik een nieuwe zou maken..........nu wordt het dus wel eens tijd om die belofte in te lossen.

Normaal laat ik het hout bepalen wat ik ga maken maar nu is het dus anders om 🤔. Doordat wij buiten een kast aan het maken zijn voor tuingereedschap en hout opslag ligt mijn bescheiden werkplaats vol met stukken hout die ik al meerdere jaren heb verzameld. Beter gezegd het is een bende en ik kan eigenlijk nergens meer bij. Voordeel is dat ik nu een overzicht heb van wat ik allemaal aan hout heb liggen en onbruikbare stukken kan door schuiven naar de brandhout opslag.

Dit is een stuk Robinia Pseudoacacia wat ik 3 jaar geleden heb gekregen.
IMG_1153.jpg

Het is ongeveer 50x50x5 cm en is een deel waar een burl/wrat aangegroeid zat wat goed op de volgende foto zichtbaar is.

IMG_1159.jpg

Gelijk maar een beetje geschetst wat het ongeveer moet gaan worden.
Het wordt dit keer wel een werkstuk met maar één zichtkant.
Prachtig hout zonder doorlopende nerf, kneiter hard en uit ervaring weet ik dat het alle kanten op kan uitbreken.

IMG_1159 (2).jpg

Ik probeer zo veel mogelijk vorderingen te plaatsen maar beloof niks :p, in het heetst van de strijd wordt de camera wel eens vergeten.

Met groet, Edwin

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.146
512
Dit wordt een boeiend draadje. Zou het helpen om een kookwekker naast je camera te zetten ?;)

• Leuk
Waarderingen: J.art

meron

Post veel
8 sep 2011
1.423
432
Nijmegen
www.instagram.com
Leuk dat je meedoet, Edwin. Ik ben benieuwd naar de voortgang.

Dat lijkt mij een lastig stuk hout om te bewerken. En nu het winter wordt, wordt buiten werken steeds lastiger. Heb jij een mooie (verwarmde werkplaats) om eraan te werken?

Leuk dat je meedoet, Edwin. Ik ben benieuwd naar de voortgang.

Dat lijkt mij een lastig stuk hout om te bewerken. En nu het winter wordt, wordt buiten werken steeds lastiger. Heb jij een mooie (verwarmde werkplaats) om eraan te werken?
Hoi Meron,

Sinds ongeveer een jaar heb ik een eigen werkplaats( 3x3m) halverwege onze tuin( 30 meter lopen ).
Ik heb hem geïsoleerd en kan deze verwarmen. Heerlijk maar wat het belangrijkste is , ik hoef niets meer op te ruimen. Dat wil zeggen de rotzooi die ik maak natuurlijk wel :p maar mijn werkstukken kunnen blijven liggen net als het gereedschap wat ik gebruik. Hierdoor ben ik wel zeg maar productiever geworden.

Dat het hout lastig is weet ik, deze is uit hetzelfde hout,
f.jwwb.nl_public_r_i_d_hartvoorhout_bqh91z_IMG_4520.jpg

Groet Edwin

• Leuk
Waarderingen: aoverveld en meron

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.308
865
Riemst
Ben benieuwd. Robinia is niet de meest voor de hand liggende keuze als houtsoort. Maar het gaat vast prachtig worden.

Hij is klaar !!!!.

De achterkant dan wel om duidelijk te zijn :p:sneaky::ROFLMAO:.
Ik was er al wel achter dat ik eerst iets met de achterzijde moet voor ik aan het eigenlijke werk begin.
Van fouten leert men snel, als het af is wordt het bewerken van de achterzijde een lastig karwij.
Het wordt een los staand werkstuk, hoe ?, dat weet ik nog niet maar het hout aan de achterzijde mag gezien worden.

Eerst maar eens alle zaagsporen weg schuren.
IMG_1203-a.JPG

Dat valt niet mee, eerst maar een met G60 proberen.
Wat ik ook ervaren heb is dat duwen een averechts effect heeft, de schuurmachine loopt heet en je krijgt altijd een oneffen oppervlakte.

Na een uur of drie is het naar mijn zin, ik heb diverse delen bast verwijderd. Ook uit het midden van het blok.
Het zat los of was te broos om te laten zitten. Ik heb even gedacht aan epoxy ...... heel even maar .
Dat heb ik nog niet vaak genoeg geprobeerd en ik wil dit werkstuk er niet mee verpesten als het niet lukt.

IMG_1211-a.JPG

IMG_1213-a.JPG

IMG_1214-a.JPG

Wat blijf ik me verbazen over dit hout. Normaal zit er doorlopende nerf in hout en wordt daar de voeding door getransporteerd. Hoe werkt dat dan bij al die schitterende wolkjes ?.

Groet Edwin

• Leuk
Waarderingen: KaleIwan en jaap
Vanmorgen even tijd om het ontwerp/idee verder uit te werken. Waar ik dus wel op moet gaan letten is dat ik de achterzijde vanaf nu bescherm om deze zo min mogelijk te beschadigen. Ik denk dat ik er maar een dik stuk karton op plak.
Soms heeft onregelmatig werk voordelen, niemand thuis, muziekje, bakje koffie, eetkamertafel en verwarming aan :p.

IMG_1217-a.JPG

Ik heb wel wat ervaring met paarden maar hulp bij het tekenen daarvan is altijd welkom.
Zo vond ik ooit op de rommelmarkt wat oude "zelf onderricht cursus tekenen" van de Firma Arti en getekend door H.Schuijt.
IMG_1220-a.JPG

Oude rommel die de meeste weggooien maar waar ik veel informatie uit haal. Zo wordt er duidelijk behandeld hoe de verhoudingen zijn. Belangrijk vind ik ook de uitleg van bot- en spier opbouw, hier moet ik de vormen van overbrengen om het realistisch te maken. Ik weet wel, tegenwoordig doen we dat op een tablet of laptop, maar deze hebben bij mij in mijn werkplaatsje weinig tot geen overlevings kans. Het valt, er valt iets op of is onder de rommel en stof niet meer terug te vinden.
Waar ik mee start is een tekening op A4. Daar zet ik een raster overheen. Hiermee kan ik, als ik een raster op het werkstuk zet redelijk goed de verhoudingen overzetten.
IMG_1224-a.JPG

Dit gaat het dan ongeveer worden. Ik heb het hoofd in het burl hout gehouden en het merendeel van de manen in de rest van het hout. Deze kan ik zo ver naar beneden laten lopen als ik wil. De nu nog rechte linker- en bovenzijde moeten nog een natuurlijke rand krijgen.

Groet Edwin

meron

Post veel
8 sep 2011
1.423
432
Nijmegen
www.instagram.com
Ik schrok wel even toen ik je eerste zin las. Hoe kan hij nu al klaar zijn? Hij was pas net begonnen...

Maar gelukkig viel het mee. 😉

Ik ben erg benieuwd naar het paardenhoofd dat uit het hout zal opdoemen. Volgens je tekening gebruik je maar een beperkt deel van het hout. Of zie ik dat verkeerd?
Het is wel tof om te zien dat meerdere projectjes gebruik maken van "goedkoop" afvalhout, dat er toch ongelooflijk mooi uit kan zien. Dat zal mensen geruststellen dat je niet eerst een vermogen hoeft uit te geven bij de Fijnhout handel.

Ik merk trouwens dat het erg motiverend is om andere bezig te zien. Ik krijg bij iedere forum-post weer zin om aan mijn eigen project te werken. Wat dat betreft is deze wedstrijd nu al geslaagd.

Groet!
Meron

Vandaag weer verder.

Eerst de bovenste rand bewerkt om te kijken hoe ik die straks wil hebben.
Van een rechte kant naar een meer natuurlijkere kant .
IMG_1255-a.JPG

IMG_1256-a.JPG

IMG_1257-a.JPG

Ooh wat een pracht maar moeilijk hout is dit toch.
Het maakt zeer veel uit welke richting- en hoe diep je wilt beitelen.
Voor die mensen die niet weten wat ik aan het begin bedoelde met uitbreken van het hout,
Hier enkele foto's daar van,
IMG_1248-a.JPG

IMG_1247-a.JPG

Zaak is het dus om bij de maximale diepte voorzichtig te zijn.
Daarom heb ik op een aantal plaatsen gaten met de maximale diepte geboord.
Het stuk is ongeveer 55mm dik en de maximale diepte die ik aandurf is 30mm. Zo blijft er ongeveer 25mm over op de diepste plekken.
IMG_1260-a.JPG

IMG_1262-a.JPG

Nu heb ik aan de bovenzijde de diepte gemaakt richting de manenkam. Nu moet ik er voor zorgen dat de borstkast en het hooft een andere hoogte krijgt dan de manen. Het uiterste puntje van het oor behoud de oorspronkelijke hoogte(dikte). de rest komt lager te liggen.

Als het kouder wordt kan ik de kachel aan zetten. Meestal maar even 3x3m is zo warm.
Tegenwoordig doe ik eigenlijk altijd gehoorbescherming in.........dat had ik 35 jaar geleden veel vaker moeten doen. met schade en schande wordt men ...... doof. Als ik kijk welke middelen er allemaal zijn.
Ik draag graag mijn autoplasten die ik van mijn vorige werkgever heb gekregen. Ideaal.

Groet Edwin.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.