Een organische tafel uit Essen

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
596
425
In 2021 heb ik eens twee tafels gemaakt voor iemand:

421e4e66-ebb0-4f3c-af62-0eb9b1bd58a3.JPGIMG_4370.JPG

Resp. 270 en 280cm lang. Allemaal massief essenhout, geleverd en gedeeltelijk voorgeschaafd door @MasaveHout (Rick is echt een baas!) en afgewerkt met Rubio monocoat.

Deze tafels leveren nog best wat reclame op. De rechthoekige tafel heb ik tussentijds nog een keer gemaakt voor iemand anders, en de organische tafel is net voor de kerst afgeleverd bij anderen. Hiervan heb ik een fotoverslagje proberen bij te houden, maar ik maak altijd nog te weinig foto's tijdens het proces. Rick, we hadden best nog even een bebaarde foto bij het hout kunnen maken! Next time!

Wat beide partijen bij deze tafel heel erg fijn vonden, was dat ik een proeftafel uit OSB maakte. Zo konden ze aan de vorm wennen en eventueel nog aanpassen. Ik heb er dan ook eens een regeltje van 10cm aangeschroefd, de ronding iets aangepast en gespeeld met de positie van de poten. Zo is de tafel uiteindelijk helemaal naar wens geworden.

IMG_0224.JPG

Begonnen met het maken van de poten. De bestellijst bij Masave was als volgt:

4-zijdig geschaafd essenhout 4cm dik
- Planken 160cm lang, genoeg breedte voor 60cm (delen van 10-20cm breed)
- Planken 280cm lang, genoeg breedte voor 120cm (delen van 15-20cm breed)

De 160cm planken worden verlijmd tot een blad, waar uiteindelijk twee poten uitgehaald zijn.
IMG_0617.JPG
Aangezien de zijkant van de poten een verjonging / aanschuining hebben (15mm dikte over 10cm breedte) Die delen eerst met de lintzaag gedaan.

IMG_0620.JPG
En ja, dit is nog steeds de zelfbouw lintzaag uit 2019 :cool:

IMG_0624.JPG

IMG_0625.JPG
Om vervolgens met de hand de schuinte verder te schaven.

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
596
425
Vervolgens samen met de eigenaar de planken voor het blad gepositioneerd, zodat ze hier zelf ook invloed op hebben hoe de layout is.
Dit vervolgens aan elkaar gelijmd.

IMG_0628.JPG

Dit levert een zwaar blad op van 285cm x 120cm, die tijdens de bouw nog een aantal keer gekeerd zal moeten worden. Gelukkig heb ik een kraan in de werkplaats hangen...
IMG_0634.JPG

Vervolgens mag de decoupeerzaag een rondje lopen:
E4921A89-524B-4583-BFFB-D067BB1E37AC.JPG
IMG_0670.JPG

Het blad moet ook een verjonging krijgen. Eerste klap met de 45 graden frees.

IMG_0682.JPG

Vervolgens een lange frees onder een hoek, en gewoon laten lopen in kleine stapjes tot je tevreden bent.

IMG_0690.JPG

Terug naar de poten. Tussen de twee poten komen twee regels voor de stijfheid en het blad te monteren.
Deze maak ik met zwaluwstaarten vast. Dit zit zo stijf, dat er geen verdere schroeven aan te pas komen.

IMG_0727.JPG
IMG_0734.JPG

IMG_0735.JPG

Uiteindelijk is er een kleur gekozen, een mix van Rubio 'chocolate' en 'charcoal'.
EF5D326E-A939-4FD8-9038-3D8536EDCF86.JPG

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
596
425
Vervolgens veel schuurwerk aan het blad.

IMG_0743.JPG

De blauwe buis aan de stofzuiger is een 3D geprint onderdeel. De standaard meegeleverde buis bij de BO6050 van Makita is zo slap dat die steeds afbrak. Nu dus zelf even een buisje getekend en dat gaat echt geweldig.

Ook heb ik het klittenband van de zool vervangen.
Een nieuwe zool is ook al gauw 40 euro, en een zelfklevende klittenband kost maar een fractie. Monteren is eenvoudig en ziet er weer super uit. https://www.amazon.nl/dp/B00J43X6EG?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title

IMG_0623.JPG

1B2AF065-377D-4F7A-B5EB-CDE8C6D47539.JPG

Aan de onderzijde van het blad 10 inserts van M10 geplaatst. De regels tussen de poten zullen hier vervolgens met 10x M10 bout aan bevestigd worden, uiteraard met speling zodat het hout kan werken.
IMG_0737.JPG
Let wel op bij het voorboren dat je dat groot genoeg doet, anders breken de inserts...

toen heb ik de tafel in de olie gezet, maar hij was toch te vlekkerig naar mijn zin. Dus toch weer de complete tafel weer afgeschuurd (P80-120-180-220)...

IMG_0759.JPG

En toen wel naar m'n zin:

IMG_0764.JPG

IMG_0765.JPG

Hier stond hij net op z'n plek en had ik hem net schoongepoetst, vandaar nog de vlekkerigheid...

IMG_0768.JPG

IMG_0770.JPG

Weer een project af (en eentje weer meer op het forum).

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.803
485
Leuke tafel(s)! De uitgesproken nerf blijft erg mooi bij Essen. De OSB proeftafel is een goede zet.

Je hebt wel grotere cojones dan de gemiddelde woodworker, om met dit type freesmachine in deze hoek te werken (zeker met rechte messen van die lengte). Ik zou mij bij de kopse zijdes niet op mijn gemak gevoeld hebben 😬

IMG_0690.JPG

• Leuk
Waarderingen: Bert Vanderveen

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
596
425
Leuke tafel(s)! De uitgesproken nerf blijft erg mooi bij Essen. De OSB proeftafel is een goede zet.

Je hebt wel grotere cojones dan de gemiddelde woodworker, om met dit type freesmachine in deze hoek te werken (zeker met rechte messen van die lengte). Ik zou mij bij de kopse zijdes niet op mijn gemak gevoeld hebben 😬

Bekijk bijlage 152071
Dat valt wel mee toch? Kwestie van goed vasthouden en gaan. Je moet wel enigzins comfortabel zijn met je machine. Maar dat geldt ook voor je lintzaag, zaagtafel en afkortzaag. Kleine stapjes nemen dan wil het prima.
Je krijgt zo wel een hele gave aangeschuinde rand. De freesmachine is wellicht wat underpowered voor dit werk maar hij doet 't nog...

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
596
425
Juist als je erop zit heb je een veel oncomfortabelere werkhouding. Je hebt dan geen goede grip en dus ook een controle. Nogmaals, als je jezelf comfortabel voelt bij de actie die je uitvoert dan heb je ook meer controle.
Dus ja, ik loop achter de frees aan en hou hem vast bij het rubber handvat met de rechterhand, en bij de voet met de linkerhand. En af en toe de kabel even omgooien als die in de weg dreigt te komen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.