Een nieuwe Meubelolie uitzoeken

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb een tijd terug twee kleinere proefkastjes gemaakt. Eentje heb ik behandeld met lijnolie, zoals ik gewend was, maar die kast weigerde uiteindelijke fatsoenlijk uit te harden en heeft nog maanden olie afgegeven waardoor we de kast met karton hebben moeten beleggen om hem maar te kunnen gebruiken.

Een tweede kastje heb ik bewerkt met Mendix Meubelolie. Hier kun je ook een bijpassende lak krijgen. Dat gaf een goed resultaat, maar daarvoor moet je meerdere laklagen aanbrengen en dat betekent best aan arbeidsintensieve afwerking (schuren tussendoor de lagen enzo).

De grote boekenkast word ook weer met olie behandeld Douglas. Maar ik wil een makkelijkere olie vinden. Iets dat, zo mogelijk, olie en afwerking in een is.
De olie zou idealiter eenmaal moeten worden aangebracht (vooraf goed schuren en achteraf uitwrijven is prima uiteraard) en dan goed uitharden tot een finish waar je jarenlang boeken op kunt zetten. Het mag dus niet schuren en niet afgeven. De kast bestaat uit 2 zijstaanders, 8 liggers, boven- en onderplinten, 35 kleine staanders en een facade dus dat is nogal wat hout om constant opnieuw te moeten schuren en lakken - dan gaat het afwerken straks langer kosten dan de bouw zelf :).

Voor ik het vergeet: Lijnolie voegt uiteraard iets gelig effect toe, maar de Mendix is volledig transparant na drogen. Uiteraard, zoals met alle olie, maakt het de kleur van het hout feller, maar ik wil geen aangekleurde olie of beits ofzo. Transparant dus.

Vraag ik iets geks, of bestaat die olie? Welke ervaringen hebben jullie?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Is dit iets voor je? Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar de reacties die ik lees zijn positief.
En er staat in dat topic ook een kleine test met andere producten.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
Ik heb voor onze teak buitentafel dit jaar voor het eerst Osmo (Osmo Natuurlijke Olie-Beits) gebruikt en ik stond versteld: ruim aanbrengen met borstel, kwartiertje laten intrekken, afnemen met een doek en zacht oppoetsen. De volgende dag met schuurpad overgegaan en werkwijze herhaald => egaal resultaat, satijnglanzend.

Ik heb nu "Osmo Hardwax-Olie Effect Natural 3041" en Osmo Hardwax-Olie Original klaar staan om te proberen voor een volgend meubel (binnen).

Verbeterde houtoulie van de cokerije heb ik geprobeerd maar is was er niet gek van. Ik gebruik het nu om het mdf blad van mijn werktafel in te olieën ;-).
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb voor onze teak buitentafel dit jaar voor het eerst Osmo (Osmo Natuurlijke Olie-Beits) gebruikt en ik stond versteld: ruim aanbrengen met borstel, kwartiertje laten intrekken, afnemen met een doek en zacht oppoetsen. De volgende dag met schuurpad overgegaan en werkwijze herhaald => egaal resultaat, satijnglanzend.

Ik heb nu "Osmo Hardwax-Olie Effect Natural 3041" en Osmo Hardwax-Olie Original klaar staan om te proberen voor een volgend meubel (binnen).

Verbeterde houtoulie van de cokerije heb ik geprobeerd maar is was er niet gek van. Ik gebruik het nu om het mdf blad van mijn werktafel in te olieën ;-).
Hoe was de kleur van beiden ten opzichte van de natuurlijke kleur van het hout?
 

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
Hoe was de kleur van beiden ten opzichte van de natuurlijke kleur van het hout?
Ik had voor de buitentafel "licht eiken" genomen als kleur om de kleurverschillen in het hout wat te verminderen, dus ze is wat donkerder geworden.

Voor binnen heb ik beide producten nog niet geprobeerd. Natural 3041 zou de "geschuurde look" behouden...
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Ik heb hier voor wat projectjes de Osmo Hardwaxolie Original 3062 mat gebruikt.
Kleuren worden zeker wel iets levendiger, iets donkerder. De kleurverzadiging gaat gewoon een paar stappen omhoog. Vooral iets donkere houtsoorten kleuren flink op.
Als ik er morgen aan denk zal ik wel eens een stukje douglas opzoeken en schaven en er wat op smeren om het verschil te laten zien (als ik het ook goed op de foto krijg).

Maar van Osmo zijn er proefverpakkingen te krijgen bij de diverse dealers. Ik weet dat Baptist ze heeft (o.a. hier), maar ook hier en hier staan ze online.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Ik heb inmiddels een paar dagen geleden nog wat reststukken hout behandeld met Osmo Hardwaxolie Original 3062. En dus enkele dagen de tijd gegeven om te drogen cq in te trekken.

- Douglas, vers geschaafd. Je moet goed kijken, nagenoeg geen verschil waarneembaar. Een heel klein beetje donkerder en mogelijk iets matter. Maar op de foto is het in ieder geval niet te zien (dus daarom ook geen foto hier).
- Beuk: wordt er wel iets donkerder/geler van, vooral op kops hout. Maar (nog) niet storend donker.
- Eik, wordt ook iets donkerder, verschil vergelijkbaar met bij beuk.
- Multiplex wbp hardhout. Kleurt duidelijk enkele tinten donkerder.

Ik zou als ik jou was dus enkele proefmonsters bestellen en kijken wat voor jou acceptabel is.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

blommetje92

Actieve deelnemer
30 dec 2018
91
18
Leuven
Hier een proefstukken met 3011 hoogglans hardwax op eiken. In het echt is alles wat minder grijs, maar je krijgt een idee van het effect. Osmo noemt het zelf een wet-look. Dat vind ik wel een treffende omschrijving. Heb er nu een kastje mee behandeld en bevalt me prima
 

Bijlagen

  • IMG_20210715_085224_1.jpg
    IMG_20210715_085224_1.jpg
    125,4 KB · Weergaven: 21
  • Leuk
Waarderingen: trigger

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Die no visible oil niet echt, maar die verbeterde houtolie van de cokerije misschien wel. Ik had al zitten kijken naar danish oil, ook van de cokerije.
Ik heb mijn werkbanken in de verbeterde houtolie van de Cokerije staan. Blad is massief beuken (volgens de Hornbach).

Met en zonder:
2021-01-03 17.08.38.jpg

Ik heb uiteindelijk 2 lagen gedaan met ongeveer een dag tussenruimte. Je ziet inmiddels wel allerlei krassen er op, maar goed, het is een werkbank.

Die Osmo hardwax olie heb ik ook ooit gebruikt. Helaas geen goede vergelijkingsfoto, maar hier zie je wel iets (foto kunstlicht, een klein beetje). De ladefronten zijn nog niet behandeld, het corpus was al een paar maanden klaar en in de Osmo hardwax olie 3032 zijdemat. Ik heb het idee dat dit wat slijtvaster is dan de verbeterde houtolie.

1626338860786.png
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
was is makkelijker dan olie
en m.i. beter geschikt voor Douglas dat vrij veel hars bevat waardoor de olie nogal ongelijkmatig kan intrekken
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
ja was is geschikt voor meubels en ook voor boekenkasten.
was hard helemaal uit als je een dun laagje aanbrengt
je hoeft er niet eens op te wachten
je poetst het namelijk uit met een doek
waarna het ook gelijk mooi glad is er van uitgaande dat je goed had geschuurd



probeer maar eens een stukje mij bevalt was in combinatie met naaldhout beter dan olie
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ok, ik sta nu op het punt wat te bestellen. Het prijsverschil is wel enorm. 2.5 liter OSMO Hardwax olie doet 131 euro en een beetje. Voor iets minder dan dat (127e) heb ik een dubbele hoeveelheid (5l) Verbeterde Deense olie van de Cokerije. Met andere woorden, het is twee maal zo duur.

In overleg met de vrouw (want het is haar kast immers) de OSMO Hardwax besteld. Op hoop van zegen :).
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Maar is de was geschikt voor boeken? Met andere woorden, droogt het droog en glad op en geeft het daarna niet meer af?
Ja. Wij gebruiken het o.a. op het keukeneiland, en aanrecht. Zowel hier, als voorheen in Almere. Op het keukeneiland, waar ik al mijn prep en snijwerk op doe (uiteraard wel op snijplanken), zie je nu wel slijtage - dat moet dus binnenkort weer behandeld worden.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ok, ik sta nu op het punt wat te bestellen. Het prijsverschil is wel enorm. 2.5 liter OSMO Hardwax olie doet 131 euro en een beetje. Voor iets minder dan dat (127e) heb ik een dubbele hoeveelheid (5l) Verbeterde Deense olie van de Cokerije. Met andere woorden, het is twee maal zo duur.

In overleg met de vrouw (want het is haar kast immers) de OSMO Hardwax besteld. Op hoop van zegen :).
Maar Deense olie is geen hardwax. Da’s ‘gewoon’ een mengsel val lijnolie en vernis
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.