Een nieuwe hobby binnen een hobby

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Zoals velen al terecht (zo blijkt) hebben opgemerkt, is houtdraaien echt wel leuk om te doen.
Met een 2ehands mini-Jet bankje van marktplaats een stuk meranti dat ik over had ben ik dus begonnen oefenen.
We zijn er nog niet, maar tot zo ver heb ik de vorm juist gekregen, is het me gelukt de binnenkant uit de boren met een forstner bit (ik moet nog wel een grotere variant hiervan vinden en ben ik nu de binnenkant verder vorm aan het geven. Het word een simpel kommetje voor mijn vrouw.

Ik merk dat ik wat langere beitels nodig heb (en verschillende vormen). Ook is het metalen rustgedeelte erg smal op deze bank, en reikt niet tot in het werkstuk.
Daar moet ik dus nog even wat voor regelen. Anders dan dat kan ik me niet beklagen!

20210616_222538.jpg

20210616_222544.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP en MartijnEHV

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Bedankt voor het delen, leuk om te zien dat zelfs een eerste poging al een redelijk resultaat oplevert, verlaagt voor mij de drempel om me er ook eens aan te wagen (nadat de schuur er is zodat ik plek heb blablabla)
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Het is gelijk een goede les geweest. Ik heb o.a. geleerd hoe de beitel te bewegen, dat één enkele beitel (dit is vooral allemaal met een puntbeitel gedaan want ik heb niet anders, ga morgen een uitgebreidere set kopen) niet genoeg is en dat meranti niet de beste keus was. Het chipt/breekt makkelijk en omdat dit ook nog een (ooit) verlijmd stuk is geweest kwam er een klein scheurtje in de wand waar de lijmverbinding zat. Dit heb ik 'opgelost' met houtlijm gemengd met houtstof (daar heb je genoeg van bij het houtdraaien :)).

Ik heb ook geleerd dat een korte leunspaan zoals deze echt niet handig is om ín een werksteun te leunen met de beutel (ben reeds zoekende naar een betaalbare vervanging) en dat je goed moet balanceren vooraleer je aanvangt.

Ik vind de manier waarop de accessoires gemonteerd worden verwarrend. Zowel de spankop links als de pin rechts (te vervangen met een boorkop als je het werkstuk uit wilt hollen zoals ik deed) zitten op een taps toelopende 'spie' die in de werkbank (in de holle as) gestoken moet worden. En dan moet ik er weer aan draaien om dat te klemmen. Vraag me niet precies hoe want het was meer geluk dan wijsheid dat ik het voor elkaar kreeg, en de handleiding maakte het niet veel duidelijker. De montageplaat die ik nu heb gebruikt aan de linkerzijde was dan weer eenvoudig - je schroeft het vast op je werkstuk (paar schroefjes erdoorheen) en daarna draai je de plaat gewoon op de schroefdraad-as van de werkbank. Aan die zijde zal ik ook nog een grotere plaat nodig hebben waar ik ook werkstukken in kan klemmen (in plaats van in het werkstuk te moeten schroeven).

Al met al gaat het weer centjes kosten. Maar ik kan nu wél mooi nieuwe poppenmeubels voor het huis van mijn dochter maken met de accessoires die ik reeds heb (grote set kleine beitels en veilen bij gekregen, hier werd de bank origineel ook voor gebruikt).

Het resultaat is 'mwoah' :D. Je ziet nog wat restanten lijm en in de binnenzijde was het moeilijk te verbergen dat ik een puntbeitel benutte. Maar vrouwlief is er blij mee.

20210617_121854.jpg

20210617_121900.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: thewieger en EdP

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Probeer contact te leggen met een houtdraaier in de buurt en ga daar eens mee praten: levert een hoop waardevolle inzichten op die je sneller in de juiste richting brengen. Denk aan het slijpen van je beitels: dat zal veel moeten gebeuren: met enkele zelf te maken hulpstukken zal dat ook consistent zijn. En als laatste: denk aan je persoonlijke veiligheid: gelaatscherm en stofmasker. Meranti is inderdaad niet fijn om te draaien (geeft veel stof).
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Probeer contact te leggen met een houtdraaier in de buurt en ga daar eens mee praten: levert een hoop waardevolle inzichten op die je sneller in de juiste richting brengen. Denk aan het slijpen van je beitels: dat zal veel moeten gebeuren: met enkele zelf te maken hulpstukken zal dat ook consistent zijn. En als laatste: denk aan je persoonlijke veiligheid: gelaatscherm en stofmasker. Meranti is inderdaad niet fijn om te draaien (geeft veel stof).
Mijn vrouw had een houtdraaicursus voor me uitgezocht in de omgeving (nog voordat we verhuisd waren, maar alles wel al geregeld was). Maarja, pandemie enzo. Nooit van gekomen. Toch nog maar eens regelen :).
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Trigger wat versta jij onder een puntbeitel? Kijk eens op de site van Radius de houtdraaiersvereeniging. Hier kan je afdelingen vinden bij jou in de buurt. Die leggen wel het een en ander uit. Cursus prima doen.
Een grotere boor hoeft niet je kan het gat eenvoudig uitdraaien. Daar zijn vele methoden voor van haken tot schrapers. Op een cursus kun je vaak meerdere uitproberen. Gutsen werken hiervoor ook prima.
Die taps toe lopende spie is een morse conus. Bij jou een mc 2. Je steek de as er met een vloeiende beweging in en vast zit ie. Wat wel makkelijk is is een klauwplaat. Neem een m33 met een verloop naar 1" (dacht ik)
Robert sorby heeft beitelsteunen op een soort van modulaire basis. Meet de dia van de pin van de leunspaan en bestel dan een as en een leunspaan op jou wens.
Wat heb je nodig als beginner een voordraaiguts een afsteekbeitel een schalenguts en "gewone gutsen" Ik vind een platte beitel echt een must. Hier zit wel een leercurve aan.
Succes.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger en Wickednick

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Het restant aan de montageplaat van het draaien van het schaaltje glad geschuurd. Daarna een stokje hardhout gezaagd en dat ook even langs een paar beitels gedraaid. Even schuin afzagen onder de mini lintzaag en met de kolomboor een gaatje bovenin. Daar weer een afgeknipt spijkertje in... En wat lijm...

Dat in de schroefgaten gelijmd en het geheel even onder wat gewicht geplaatst zodat de lijm goed op kan drogen.

Et voila, een tafeltje voor het poppenhuis van mijn kleine dochter.

20210620_130740.jpg

Het schaaltje was al gedraaid van een reststuk hout, het restant van het restant komt zo ook goed terecht. Lekker groen :).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.