Een nieuw soort slijphulp van Mike Farrington

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.817
870
Enschede
ingoogni.nl
Mooi, elegant. Vooral hoe simpel het is om dingen haaks te houden, waar ik altijd mee loop te klooien, of onder een hoek voor scheven beitels. Lijkt me ook ideaal voor ploegschaafbeitels, van die oude "bultruggen".

• Leuk
Waarderingen: jaap

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.070
1.044
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dit vind ik best interessant, het werkstuk stilhouden en de steen bewegen.
Ik heb het filmpje (nog) niet bekeken, maar dat doe ik zelf ook, bij het slijpen van draaibeitels uit de hand. Dat wordt al beschreven in het klassieke boek van Frank Pain.

EDIT: scan van de tekening uit het boek.Verderop staat ook nog een foto van hetzelfde proces - in het hoofdstuk over slijpen.

pain.jpg

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg en jaap

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.063
909
Enschede, Twente
Voor messen en scharen hebben de broertjes Horl uit Duitsland ook een slim systeem bedacht: fixeer het mes met behulp van magneten in de juiste hoek tegen een blokje hout (demagneten zitten dus in dat blok) en rol er dan een koker langs die voorzien is van slijpsteen op de uiteinden. Mooi is ook dat je die slijpeinden kunt vervangen cq uitwisselen.

dus ook een systeem waarbij het slijpmiddel beweegt.

• Leuk
Waarderingen: jaap

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.070
1.044
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Voor messen en scharen hebben de broertjes Horl uit Duitsland ook een slim systeem bedacht: fixeer het mes met behulp van magneten in de juiste hoek tegen een blokje hout (demagneten zitten dus in dat blok) en rol er dan een koker langs die voorzien is van slijpsteen op de uiteinden.
Is wel een erg kostbaar systeem, maar het werkt wel. Ik heb er gisteren net eentje aan mijn zoon gegeven als verjaardagskado. Hij kon niet uit de voeten met een stuk coticule dat ik m had gegeven. Persoonlijk gebruik ik voor mijn keukenmessen liever een stuk coticule of belgisch blauwe slijpsteen...

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.817
870
Enschede
ingoogni.nl
Al een hele tijd heb ik een roerwerkmotor van een melktank liggen, 60 watt oid, 30 rpm. Het idee is om er een excenter voor te maken en daarmee een slijpplaat heen en weer te bewegen. Beitelhouder er boven met fatsoenlijke aanslagen. Ooit...

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.063
909
Enschede, Twente
Ik vraag mij af of je de steen niet vol kunststof slijpt.
Mike legt het uit: de steen moet ten eerste niet te grof zijn - vanaf 1000 is de bedoeling. Ten tweede werkt opgebracht water als een soort buffer waardoor het contact tussen hulpmiddel (HDPE geloof ik) en steen minimaal is. Ook belangrijk is dat je het te slijpen object wat opwaartse druk geeft door je greep.
Ik vind het een leuke vinding. De prijs is helaas niet echt laag en ik denk dat de verzend- en importkosten ook niet gaan meevallen. Dus niet voor mij.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.817
870
Enschede
ingoogni.nl
Ik vraag mij af of je de steen niet vol kunststof slijpt.
In de commentaren schrijft iemand, je kunt een strip HDPE o.i.d. op je steen plakken, dan is er geen direct contact meer met de ondergrond. Dat betekend dan ook meteen dat je het hele ding van hout kunt maken.

EDIT: ik heb nog "spelings vrije" Flex-Fit geleiders en een paar wagentjes, diamantplaat er met een magneet op en een houten blok met de hoeken er onder.

Laatst bewerkt:

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
336
136
Mijn "probleem" met deze oplossing is dat het me moeilijk lijkt, om de hele steen te gebruiken.
(of anders gezegd, de steen wordt veel op één plaats gebruikt en er zal snel een richel/spoor ontstaan in de steen).

Als ik dan deze oplossing lees : In de commentaren schrijft iemand, je kunt een strip HDPE o.i.d. op je steen plakken, dan is er geen direct contact meer met de ondergrond.

Dan is het nog lastiger om de steen vlak te maken/houden.

Aan de andere kant, misschien is het bij dit systeem niets eens heel belangrijk dat de steen vlak is.

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
301
37
Gouderak
Het concept lijkt op de manier waarop veel messenslijpers werken. Alleen vindt ik die uitwerking veel mooier dan een kunststof blokje waar je steen overheen gaat

1733303550317.png

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
323
121
Het concept lijkt op de manier waarop veel messenslijpers werken. Alleen vindt ik die uitwerking veel mooier dan een kunststof blokje waar je steen overheen gaat

Bekijk bijlage 150684
ik heb dit en werkt fantastisch voor messen. Ik zou wel geintresseerd zijn in zo een kunststof blok, lijkt me handig om op locatie even snel bij te slijpen. Wanneer ik tijd hebt in atelier of werkplaats werk ik met een honing guide en diamant stenen (cfr Paul Sellers) maar dit blok lijkt me handig om even snel bij te slijpen in slechtere condities (buiten, weinig licht, weinig tijd,...)

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.341
1.972
Terkaple
www.woodworking.nl
Wel mooi weer om te zien hoeveel oplossingen er allemaal al eens bedacht zijn.

De methode met zo'n blok om je beitel op de juiste hoek te houden hebben we ook als eens eerder besproken.

jaap

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.