Een kistje van brandhout

meron

Post veel
8 sep 2011
1.423
432
Nijmegen
www.instagram.com
Weer wat vooruitgang, maar lang niet zoveel als dat ik bij sommige andere zie. Het valt een beetje tegen hoeveel tijd het kost om een ruwe vorm verder uit te werken naar een echt kledingstuk. De eerste drie hebben hun ruwe vorm, die ik nu verder aan het verfijnen ben, zodat ook daadwerkelijk alle grove details erin zitten. Als dat allemaal gedaan is, ga ik eens kijken of de fijne details er ook bij kunnen.

Voor dat laatste is het hout niet echt ideaal. Er zitten veel slechte stukken bij, die volledig verbrokkelen, wanneer je ze aanraakt.

Of ik de deadline ga halen, weet ik nog niet, maar ik ga mijn best doen.

20201221_161422.jpg

20201221_161514.jpg

• Leuk
Waarderingen: BoyS en jaap

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
394
477
46
Breda
Wat een super leuk idee en de uitvoering lijkt erg goed te slagen.
Dit wil ik ook wel eens gaan proberen ooit..

• Leuk
Waarderingen: meron
Prachtig Meron.

Ik begrijp dat ook jij met het probleem van het hout zit.
Hou voor ogen dat het hout al een groot deel van het beeld vult.
Kleine details zullen minder opvallen in dit hout dan in hout wat egaal van kleur en structuur is.

Als ik zo naar die twee lagen kleding kijk.......... Dat is zoals het ook bij ons in de kast ligt 😝👍.

We hebben geen haast het hoeft pas volgend jaar af te zijn 😁😅.

Groet Edwin

meron

Post veel
8 sep 2011
1.423
432
Nijmegen
www.instagram.com
Ik begrijp dat ook jij met het probleem van het hout zit.
Hou voor ogen dat het hout al een groot deel van het beeld vult.
Kleine details zullen minder opvallen in dit hout dan in hout wat egaal van kleur en structuur is.

Als ik zo naar die twee lagen kleding kijk.......... Dat is zoals het ook bij ons in de kast ligt 😝👍.

We hebben geen haast het hoeft pas volgend jaar af te zijn 😁😅.

Groet Edwin
Grootste probleem is dat ik de details juist het leukst vind om te doen. Dat is voor mij de fase waarin een dergelijk iets echt tot leven komt. Nu is het meer het saaie voorwerk...

Maar ik bikkel door. Is er eigenlijk een datum vastgelegd? Maakt mij niet veel uit hoor, ik doe toch vooral voor de lol mee.

Hoi Meron,

Gaat het om dat deel wat is afgebroken op jouw één na laatste foto ?.
Het is niet terug te plakken of is het helemaal verbrokkeld.

Ik heb zelf ook een berk met slaap gesneden maar dat was ook erg lastig.
Ik kon alleen heel dun snijden, zodra het mes dieper ging brak het hout al.
Dus je mes moet dubbel zo scherp zijn en het af te nemen stuk flinter dun.

Als ik zeg dat je er misschien een waslabel kunt maken van een ander soort hout ????

Groet Edwin.

meron

Post veel
8 sep 2011
1.423
432
Nijmegen
www.instagram.com
Hoi Meron,

Gaat het om dat deel wat is afgebroken op jouw één na laatste foto ?.
Het is niet terug te plakken of is het helemaal verbrokkeld.

Ik heb zelf ook een berk met slaap gesneden maar dat was ook erg lastig.
Ik kon alleen heel dun snijden, zodra het mes dieper ging brak het hout al.
Dus je mes moet dubbel zo scherp zijn en het af te nemen stuk flinter dun.

Als ik zeg dat je er misschien een waslabel kunt maken van een ander soort hout ????

Groet Edwin.
Je hebt zeker gelijk dat bij dergelijk broos hout de messen en beitels nog scherper moeten zijn. Eigenlijk zijn ze bij mij te bot, maar ik heb niet altijd zin om ze te slijpen. Slecht eigenlijk...

Een waslabel is eigenlijk wel een goed idee. Ik zat al te denken aan knopen van ebben. Dat kleurt mooi bij de zwarte sporen van Slaap, maar een waslabel is ook tof. Dat kan dan weer van fineer.

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.849
817
Oss
Je hebt zeker gelijk dat bij dergelijk broos hout de messen en beitels nog scherper moeten zijn. Eigenlijk zijn ze bij mij te bot, maar ik heb niet altijd zin om ze te slijpen. Slecht eigenlijk...

He, die ken ik da’s ‘n bekend probleem 😊

• Leuk

meron

Post veel
8 sep 2011
1.423
432
Nijmegen
www.instagram.com
De eerste vier kledingstukken hebben hun ruwe vorm. Het stuk erboven heb ik eraf gezaagd, zodat dat de deksel kan gaan worden. De binnenkant kan ik nu al deels gaan uithollen en doordat de bovenkant er niet meer opzit, kan ik de onderkant makkelijker gaan afwerken.
De deksel zal uit 1 a 2 kledingstukken bestaan, die (hopelijk) mooi over de onderkant gaan heen vallen.

20201228_152345.jpg

• Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: BoyS, Scheppie en jaap

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.146
512
Mooi hoor, uithollen wordt ook nog een dingetje als het hout zo bros is.

• Leuk

meron

Post veel
8 sep 2011
1.423
432
Nijmegen
www.instagram.com
Ik zal binnenkort eens eenstukje netjes opschuren en in de olie zetten. Puur om te kijken wat dat met het hout doet.
En dan te bedenken dat dit gewoon een stuk was van een half-verrote berk. Het lag al te wachten tot het de kachel in kon. Vroeger dacht ik dat alleen de tropische houtsoorten echt mooi hout opleverden, Later kwam ik erachter dat hout zoals Taxus en Walnoot minimaal even mooi zijn (of eigenlijk mooier). Esdoorn groeit hier ook en ook daar zitten hele mooie stukken bij en zelfs een verrot stuk Berk is echt de moeite waard.

Overigens heb ik een ongeveer even groot blok Kers liggen. Dat wordt ook ooit een kistje met ruwweg dezelfde afmetingen. Dat wordt dan de vijfde in de serie.

Hoi Meron,

Goed dat je het oliën eerst probeert. Ik heb een stuk berk met slaap waar veel meer lichte delen in zitten als in jouw kistje, maar de lichte delen zijn na oliën erg geel geworden. Dat doet dan afbreuk aan de eigenlijke kleur stelling van licht tot wit hout met zwarte slaap.

Ik heb hier stukken inlands hout die zo mooi zijn, vooral stukken die apart/bijzonder zijn gegroeid of stronk/ wortel stukken zijn altijd bijzonder. Ook kan een tak aanzetting het hout bijzonder maken.

Het enige nadeel is dat er voor meubel- of grotere werkstukken te weinig materiaal is, maar genoeg voor een bijzonder snij werk.

Gr Edwin.

• Leuk

meron

Post veel
8 sep 2011
1.423
432
Nijmegen
www.instagram.com
Door de lockdown en de combinatie van het thuisonderwijs, werk en verbouwing van ons nieuwe huis, is het werk aan mijn kistje behoorlijk stil komen te liggen. De deadline zal ik dus bijna zeker niet gaan halen.

Er is wel wat vooruitgang. Ik ben de onderkant aan het uithollen, zodat het uiteindelijk ook echt een kistje kan worden. De verschillende kledingstukken hebben nu nog een hoop details nodig om er echt als kledingstukken uit te gaan zien.

20210115_094403.jpg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.