Een kastenwand met eiken fineer

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
599
426
Om dan gelijk nog maar wat op het forum te gooien; Kan je een kastenwand bouwen?

De bedoeling was een inloopkast. NA een snelle rekensom uitgekomen op binnenwerk (corpussen) van IKEA, en ik maak er een front voor.

Aangezien het 1 hoog moest en het een aardige oppervlakte was (240cm hoog, 320cm breed) had ik al snel het idee dat het geen massief eiken ging worden.
Ik heb hier dus gebruik gemaakt van eiken dikfineer was ik op een multiplex plaat heb gelijmd. Zo hou je het lichtgewicht maar toch massief eiken. Standaard gefinieerd multiplex uit de handel is me te dun qua fineer, weinig ruimte voor speling.
Men neme een aantal 15mm MPX platen:
IMG_0774.JPG

En een 50 tal eiken dikfineer vellen laten komen. Voor mij de eerste keer dat ik hiermee werk, en dat ziet er zo uit. Diktes tussen de 2 en 4mm.
IMG_0773.JPG

IMG_0849.JPG

Vervolgens enthousiast aan het lijmen gegaan.

Viel dat even tegen....

Ik heb er niet eens foto's van gemaakt. Maar je kan je voorstellen dat een strook fineer lijmen in het midden van een plaat al best wat voorbereiding qua klemmen vereist.
Uiteindelijk besloten per strook te lijmen en deze te klemmen met een aantal 4x7 balken en veel tangen.
Zo gezegd, zo gedaan. De strook ingesmeerd met witte houtlijm en klemmen maar. Nou, dat ging wel goed. Het zou even duren om 15x deze handeling te herhalen, maar uiteindelijk ga je er wel komen.
Echter, na het drogen stonden de randen van de fineervellen toch krom omhoog. Hmmpf, nou wellicht toch niet goed geklemd. Nog een keer doen, extra goed klemmen.
Toch nog steeds omhoogstaande randen.
Wat blijkt? er zit zoveel vocht in de lijm, dat tijdens het drogen deze fineerplaten gewoon kromtrekken door het opnemen en drogen van vocht... Houtlijm is dus geen goede methode.

Een vriend raadde mij contactlijm aan. Mijn eerste reactie was '' dat is niet sterk genoeg '. Toch maar de stoute schoenen aangetrokken en de lijm gekocht.

IMG_0848.JPG

En dat werkt! Fantastisch wat een spul! Je spuit de fineer in, je spuit het MPX in, even laten drogen en dan in 1x goed plakken. VAST!!

IMG_0847.JPG
Om extra aandrukkracht te genereren, een kruiwagentje met grond er een paar keer overheen laten rijden...
016D6F1E-F608-454D-B5F7-D82AE4F9FD70.JPG

Toen waren de platen af. Het frame had ik al eerder geplaatst uit 5x7 balken en zo had ik de exacte maten.
De platen heb ik vervolgens op maat gezaagd. Deze helemaal geschuurd en plekjes opgevuld mbv Frencken cellocol met schuurstof, en afgewerkt met Osmo 3032 olie.
1736320369772.png

Vervolgens alles op locatie geplaatst, de panelen pasten in 1x.
Een hip schuifdeurbeslag gemonteerd. Een groef in de onderkant van de deurpaneel gezaagd met een lamellenfrees en het e.e.a. afgewerkt.
De deuropening/gezaagde kanten allemaal voorzien van een strookje eikenfineer, geplakt met contactspray. Dat werkt echt top.

IMG_0935.JPG

IMG_0939.JPG

Weer een project klaar (en eentje op het forum erbij...)

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.088
1.055
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Scheelt dat dan nog veel in gewicht - massief eik of eik-gefineerd MPX (bij dezelfde totale dikte)? VOlgens mij is MPX ook niet echt licht...

En fineren doe je toch bij voorkeur of met beenderlijm of met een resorcinol, fenol, of ureum/melamine // formaldehyde lijm?

Overigens doe ik mijn lamineerwerk (gebogen strips essen/kersen/walnoot, vroeger gestoomd, tegenwoordig gewoon geweekt om het te buigen - doel: netframes voor het vissen) gewoon met D3 witte houtlijm...

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
599
426
Scheelt dat dan nog veel in gewicht - massief eik of eik-gefineerd MPX (bij dezelfde totale dikte)? VOlgens mij is MPX ook niet echt licht...

En fineren doe je toch bij voorkeur of met beenderlijm of met een resorcinol, fenol, of ureum/melamine // formaldehyde lijm?

Overigens doe ik mijn lamineerwerk (gebogen strips essen/kersen/walnoot, vroeger gestoomd, tegenwoordig gewoon geweekt om het te buigen - doel: netframes voor het vissen) gewoon met D3 witte houtlijm...
Dit scheelt behoorlijk. Het zijn lichte MPX platen. Een plaat van 240x105 in dit geval, kan je makkelijk pakken en doorgeven naar iemand die op de eerste verdieping staat. Dat is met een massief eiken plaat toch echt wel andere koek.

Nou, voor mij was dit de eerste keer 'fineren' met deze dikfineer. Dus ik ging gewoon uit van houtlijm, maar contactlijm is hier dus een stuk beter geschikt voor.
En inderdaad, gebogen strips zijn een stuk beter te klemmen, en op die breedte wanneer je het een strip noemt (50mm breed?) dan zullen ze niet veel vervormen.
Echter een dunnne plaat van 19cm breed en 2mm dik vervormt (krult op) aan de randen bij enkelzijdig houtlijm.

jorisvh

Post veel
knap werk!
zie ik het goed dat de tekening bij gesloten deur doorloopt boven de deur 😳👍.

achter de schuifdeur zit dus een IKEA corpus? of is het een inloopkast en zitten er een hele ruimte met kasten achter?

als het populier mpx is zal het een stuk minder wegen dan massief eiken en ook veel stabieler zijn. maar op de eerste foto lijkt het me daar te donker voor. misschien is het een twin met populier core en andere dekfineren?

contactlijm is hier inderdaad ideaal voor en uit de pot is het altijd een geklieder.
voor grote oppervlakken worden die spuitbussen wel duur. daar gebruikte ik altijd een watergebaseerde contactlijm voor, aan te brengen met roller. duurt iets langer om af te dampen maar je kan de platen horizontaal laten liggen wat met die kleine spuitbussen niet gaat.
tegenwoordig gebruik ik spuitcontactlijm met pistool (zoals PUR pistolen), bvb rectavit start2spray click&fix, die kan je ook horizontaal spuiten. ttz, ik heb een start set gekocht om te testen voor een aankomend project.

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
599
426
knap werk!
zie ik het goed dat de tekening bij gesloten deur doorloopt boven de deur 😳👍.

achter de schuifdeur zit dus een IKEA corpus? of is het een inloopkast en zitten er een hele ruimte met kasten achter?

als het populier mpx is zal het een stuk minder wegen dan massief eiken en ook veel stabieler zijn. maar op de eerste foto lijkt het me daar te donker voor. misschien is het een twin met populier core en andere dekfineren?

contactlijm is hier inderdaad ideaal voor en uit de pot is het altijd een geklieder.
voor grote oppervlakken worden die spuitbussen wel duur. daar gebruikte ik altijd een watergebaseerde contactlijm voor, aan te brengen met roller. duurt iets langer om af te dampen maar je kan de platen horizontaal laten liggen wat met die kleine spuitbussen niet gaat.
tegenwoordig gebruik ik spuitcontactlijm met pistool (zoals PUR pistolen), bvb rectavit start2spray click&fix, die kan je ook horizontaal spuiten. ttz, ik heb een start set gekocht om te testen voor een aankomend project.
Bedankt voor je comment Joris.
Inderdaad loopt de tekening door, een paneel op overlengte gemaakt zodat dat goed kon ;-)

Achter de panelenwand zit een vuren lattenframe. Hierop zijn de panelen geschroefd (van binnenuit).
Hierachter is inderdaad een ruimte van 120cm waar een kastenwand in staat met een schuin plafond.
Ja, ik was nu 25 euro aan contactlijm bussen kwijt. Maar dat het resultaat hier beter van werd, was het me dat zeker waard.

• Leuk
Waarderingen: jorisvh

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
471
214
Mooi gedaan en een helder verslag ook!

In mijn hoofd was de drempel voor fineren heel hoog, maar als ik dit zo zie met dikfineer lijkt dat wel mee te vallen.
Om de vraag hierboven nog te herhalen: hoe heb je de dikteverschillen van het fineer opgelost? Je zegt dat de dikte varieerde tussen 2 en 4 mm namelijk.

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
599
426
Mooi gedaan en een helder verslag ook!

In mijn hoofd was de drempel voor fineren heel hoog, maar als ik dit zo zie met dikfineer lijkt dat wel mee te vallen.
Om de vraag hierboven nog te herhalen: hoe heb je de dikteverschillen van het fineer opgelost? Je zegt dat de dikte varieerde tussen 2 en 4 mm namelijk.
Klopt. Door de fineren met dezelfde dikte te gebruiken. Ik had een partij gekocht van 50 'vellen'. Ik had er zo'n 20 nodig dus had nog wt marge.
Vervolgens heb ik alle panelen nog geschuurd dus dan zijn de verschillen wel weg.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.