Een hulpje bij afplakken, heeft iemand ervaring?

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.223
1.866
Terkaple
www.woodworking.nl
Wij hebben in ons huis nogal wat ramen met kleine ruitjes, veel vakken dus. Voor mij een crime om te schilderen, en om het netjes te doen moet ik eigenlijk afplakken.

Toen zag in onderstaand kort filmpje en zo'n ding is in Nederland te koop. Maar heeft iemand er ervaring mee?

jaap


hier te koop

 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.987
2.987
Ik heb het vermoeden, dat je in de praktijk nog al teleurgesteld gaat zijn. Oppervlakken zijn zelden geheel vlak. Bij ruiten afplakken heb je altijd te maken met kitwerk. Daar plak je zo strak mogelijk langs. Als je gewoon recht naar beneden afplakt, krijg je veel te brede randen verf op het glas. Gewoon goed, niet te breed, afplakband gebruiken en een scherp mesje. Met verf van 20 jaar geleden kon je gewoon strak langs muren en glas snijden. Maar de tegenwoordige verf is net kauwgom. Die wil slecht van je kwast af.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
963
511
Noord-Veluwe
Ik heb deze zomer toevallig ons gehele (houten) huis en de (ook houten) bijgebouwen geschilderd. Alles bij elkaar omvatte dat ook 33 raam- en deurkozijnen. Voor de meeste daarvan heb ik gewoon dashitape gebruikt. Dat verwerkt goed en laat strakke randen achter. Geen applicator. Is me teveel gedoe en levert in veel gevallen niet een beter resultaat op [1]. Maar er zitten er ook een paar bij die ik simpelweg niet heb afgeplakt (althans langs het glas). Vooral vanwege de vorm. Voor die beglazing was het veel sneller en mooier om te wachten totdat de verf voldoende gedroogd was om ze met een glaskrabbertje te verwijderen van het glas, zonder dat je daarbij vlekken maakt met de verf onder het vlies die nog niet helemaal droog is. Je kunt dan superstrakke randen maken. Maar niet te lang wachten, want dan is de verf niet flexibel meer en kan ze op de randjes gaan breken. Dat is niet mooi en vormt op den duur ook een zwak punt in de verflaag. Afhankelijk van het weer en de verf wacht ik tussen de 24 en 48 uur, totdat ik ga krabben. Daarna even met de kruimeldief de verfsnippers opzuigen en klaar ben je. Zo doe ik het al jaren en tot nog toe is het resultaat altijd goed gebleven. Heb ook geen krassen op het glas.

[1] Als ik het filmpje goed interpreteer is dit wellicht handig als je een referentie hebt om de applicatie langs te halen, maar bij het meeste glaswerk zit de kit tot een stukje van het kozijn af op het glas. Ik weet niet hoe dit ding je dan gaat helpen snel een strakke lijn te trekken uit de losse hand. Je kunt de applicator dan immers nergens tegenaan houden. Misschien door er een viltje tegen te plakken? Ook bij binnenhoeken in je kozijnen vraag ik me af hoe handig dat ding zal zijn in praktijk. Op het filmpje ziet het er (te?) gelikt uit. Het geeft mij (mogelijk onterecht) een Tel-Sel gevoel. Ik vermoed dat je uiteindelijk net zo snel zult zijn door gewoon met tape langs de kitrand te plakken.

P.S. Hierboven heb ik het met name over de kant waar het glas en de verf elkaar raken. Niet per se daar waar het kozijn en de muur elkaar raken. Mogelijk dat het daar beter zal werken. Al ben ik er niet echt van overtuigd.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.987
2.987
Hoe doe je het dan met die glaskrabber op de overgang van houten plint naar gesausde muur? Die overgang is meestal een acrylaatkit voeg, die met de plint mee geschilderd moet worden. Op ruiten vloeit de verf mooi naar niets uit als je na het verven het afplakband weg haalt als de verf nog niet uitgehard is.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
398
186
56
Luzy Saint Martin
Ik begrijp het dilemma! Heb zelf de pest aan afplakken dus ik zou hem meteen aanschaffen 😇
Maar net als de voorgaande reacties betwijfel ik of het voor glas handig is. Een fatsoenlijke krabber en een goede kwast, die je eventueel langs een schilderstok haalt gaat een pak rapper denk ik.
Voor overige schildersklusjes: kopen!
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
384
164
Eindhoven
Ik heb de masking master, wat ze niet laten zien is dat je na elke 'knip' de tape opnieuw in het apparaat moet klemmen. Voor lange lengtes werkt het dus snel, voor kleine ruitjes houdt het teveel op
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.427
2.951
Gaanderen
Ik heb jaren geleden zo'n ding gekocht, merk begint met een Q. Ik kan er niet mee overweg. Het begin plakken werkt niet lekker en verder beschrijft chevy66 de problemen uitstekend. Bij oud werk is het niet regelmatig genoeg. Mijn plamuurmessen zijn scherp, dus dat gaat prima, alleen als het hoekje te rond is geworden dan doet ie het niet meer lekker. Ja, plamuurmessen slijten ook de goede met palmhouten handvat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.