Een hakblok, eigenlijk 2

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Al jaren lagen er bij Hajo van de Houtzagerij in Akkrum een paar grote stapels van uit vuren verlijmde blokken van een dikke 40 cm lang, bijna 12 cm breed en 35 cm hoog. Een paar weken geleden zaten we thuis te praten, dat een hakblok in de werkplaats wel handig is, als zaagbok, zitje en vooral om een stuk hout met een bijl en mes te bewerken.
Helaas had Hajo van de grote stapels er nog maar 7 stuks over. Die heb ik ingekort zodat als je er 3 verlijmd je een hakblok krijgt van ongeveer 36 cm in het vierkant. Wat dikke reststukken douglas verzaagd tot balkjes van 8x8 cm en daar het onderstel van gemaakt. Na wat passen en meten dachten dat een hoogte van zo'n grote 58 cm voor Anja (jullie kennen haar van de organisatie Open Dag Hout) een handige hoogte zou zijn. Op de freestafel de sleuven gefreesd en op de lintzaag de pennen gezaagd. Alles verlijmd, een paar deuvels voor wat extra zekerheid, het uit 3 delen verlijmde blok met de rotex netjes geschuurd en voilà. Hakblok 1.

Voor mezelf een tweede gemaakt, maar toch maar een paar cm hoger. Omdat ik me al een keer verzaagd had raakten de 8x8 op, ik had te weinig hout om nog een keer 4 wat langere poten te maken. Daarom de creatieve oplossing op 2 dwars stukken te maken, die 1 cm sponning te geven zodat ze in het frame vallen. Hakblok 2 is 65 cm hoog. Ga eens kijken hoe het bevalt.

Eerste indruk is net als met een goede meubelmakerswerkbank, solide, massa en daarom direct een goed gevoel.

jaap

segment voor hakblok.jpg

rails ruw.jpg

gaten frezen.jpg

pennen passen.jpg

onderstel deuvels.jpg

onderstel 2 lijmen.jpg

blok 2.jpeg

hakblok 1 klaar.jpg

onderstel 2 klaar.jpg

hakblok 2.jpg
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Je bent weer kekker in de werkplaats bezig Jaap! Goed om je uit te leven met een bijl, hout en een hakblok:)

Complimenten! Fons
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Die ziet er degelijk uit. Hoe zit het hogere hakblok eigenlijk vast op het onderstel?

En ben je niet bang dat vuren te zacht is? Normaal word er beuken voor gebruikt.

Al zal het niet heel erg slijten denk ik.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Die ziet er degelijk uit. Hoe zit het hogere hakblok eigenlijk vast op het onderstel?

En ben je niet bang dat vuren te zacht is? Normaal word er beuken voor gebruikt.

Al zal het niet heel erg slijten denk ik.

Dat zal niet zoveel uit maken, want deze is veel te mooi om te hakken! Dit is een krukje hoor 🤣
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Met recht een hakBLOK. Ik ben inderdaad ook wel benieuwd hoe zwaar je hem wilt gaan 'mishandelen' omdat het maar vuren is? Of is het meer als ondersteuning voor snijden en als zitting, dan zal het slijten wel meevallen met zo'n massief stuk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.