Een Beest

IMG_1252.jpegDeze bijl heb ik een aantal jaren maar sindsdien geen brandhout meer opgeslagen. Nu wel en hij doet goed dienst in het kloven. Hij weegt een kilo of 3 a 4 dus een grote jonger. Mooi is dat hij volgt een vorm die oer Nederlands is en volgens mij komt nergens anders voor. Daarvan vind ik hem wel bijzonder. Helaas heeft de vorige eigenaar hem in de azijn of iets dergelijk onder gedompelde - komt vak voor door simpelweg onwetenheid - maar ondanks hij houdt toch wat moois over En laat zien een mooi vakmanschap van de smid.IMG_1253.jpeg

• Leuk
Waarderingen: jaap en ornament

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
181
123
Zuid Holland
Bijlen hebben altijd iets magisch, en dit is wel een bijzonder karaktervol exemplaar. Wat ik me wel afvraag, tegenwoordig zie voor kloven altijd brede bijlen met een minder scherpe v-vorm. Vind je dat deze oude bijl fijner is voor koven dan de moderne variant?

Bijlen hebben altijd iets magisch, en dit is wel een bijzonder karaktervol exemplaar. Wat ik me wel afvraag, tegenwoordig zie voor kloven altijd brede bijlen met een minder scherpe v-vorm. Vind je dat deze oude bijl fijner is voor koven dan de moderne variant?
Ik ben met je eens. Misschien komt dat deels doordat een bijl is een van de eerste gereedschappen Die de mens heeft gebruik van gemaakt. Vergeet ook niet dat na de bijl kwam de zaag en toen is kennis van hout achteruit gegaan want met zagen hoeft je niet zo veel rekenen te houden met de kenmerken van het hout wat lied tot minder benutten van zijn potentieel Inclusief een grote verlies van bruikbaar materiaal.

Een vergelijking met deze - wat ik een kolf bijl noemen - en gangbaar kloofbijlen met de dikke vouwen kan ik niet maken. Allerbij zijn ze te zwaar om met gemaak te werk te gaan en ik gebruik ze alleen als het nodig is en voor kort perioden - alleen om een blok door midden te kloven en daarna verder met een minder zwaar. Dus altijd tenminste twee bijlen bij me als ik aan het kloven ben en denkt dat er moeilijk blokken ertussen zit. plus een of twee sappies natuurlijk. Van die kloofbijlen vind ik de Japanse type het meest prettig om mee te werken .

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.