Een bank (na)maken van Harrie Staarink.

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.957
99
West-Friesland
Goedemorgen allemaal ik heb weer eens een paar vraagjes,

Ik ben van plan om in het nieuwe jaar met mijn schoonzoon een bank met de tekeningen van Harrie Staarink te maken.
Zie: Baanbrekende visie op zitten en meubels - Natuurlijk Zitten

De bedoeling is dat deze bank buiten komt te staan.

Ik wil daar 28 mm douglas hout voor gebruiken, is dit een goede keuze?
Kan ik deze onbehandeld laten of is het beter om het wel te behandelen, zo ja waarmee?
Op de tekening zie ik niets onder of aan de poten.
Wat zouden jullie daaraan doen?

Graag jullie antwoorden en alvast een heerlijk uiteinde en begin van het nieuwe jaar.
Groeten en tot ziens in het jaar 2025,
Ger.

• Leuk
Waarderingen: Scheppie

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.998
2.209
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb de kantjes gebroken van de poten tegen uitbreken tegen de stenen, en ik zou bij een volgende bouw het hout eerder dikker kiezen, het ontwerp wil nog wel doorhangen onder gewicht, vooral in het midden. Behandeling van douglas hóeft niet buiten, maar dan moet je wel van lelijk grijs houden. Ik heb de eerste uit vuren gemaakt en dus wel gebeitst. Een goeie beits in niet moeilijk aan te brengen en levert extra jaren op plus het is mooier.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.841
3.197
Gaanderen
We hebben op de laatste ODH er een gemaakt. Ding zit uitstekend. Hoe die zich buiten houd zonder behandeling weet ik niet. #Jaap weet er vast meer van.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.998
2.209
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik ben geen expert maar volgens mij is dat vooral iets bij zompige ondergronden. Mijn bank staat op de stenen, niet in het zand of gras, ik heb hem gewoon overal gebeitst en dat gaat tot nu toe goed.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.