EBM afzuigmotor draait niet goed.

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Voor het bouwen van een fijnstofafzuiging voor in mijn "werkplaats" kroephok heb ik via marktplaats een EBM G2S120-FE03-22 slakhuis afzuiger gekocht.
staat het volgende op de motor gedrukt:

EBM G2S120-FE03-22
220V~50Hz 0,27A 38W
2800U/min Iso.KI.F
Feuchtschutz
Made in W-Germany.
12/89

uit die onderste regels maak ik op dat het gemaakt is in west Duitsland, en gemaakt is op december 1989?
Op google vind ik dat deze afzuigers normaliter in Nefit verwarmingsketels worden gebruik.
Nu heb ik deze afzuiger rechstreeks op het lichtnet aangesloten (met een geaarde stekker uiteraard) maar dan draait hij amper, je hoort wel dat er spanning op staat (duidelijk gezoem) de fan draait heel langzaam.
nu zitten we tegenwoordig al dichter bij de 240V dan de 220V wat uit het stopcontact komt, de 50Hz komt naar mijn weten wel overeen met het Nederlandse net.

uit de motor komen 2 bruine draden wat volgens Wiki normaal zou zijn voor 1989?

Kan iemand mij vertellen wat ik fout doe? ik wil liever geen brand of ziekenhuiservaringen met deze afzuiger...
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.770
154
Rotterdam
Waarschijnlijk is het een spleetpool motor. Die draaien zonder condensator.
Maar zeker weten doe ik het niet.

Bij EBM Papst EBM papst kunnen ze je misschien verder helpen?
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Waarschijnlijk is het een spleetpool motor. Die draaien zonder condensator.
Maar zeker weten doe ik het niet.

Bij EBM Papst EBM papst kunnen ze je misschien verder helpen?

Dank voor je reactie kheb hem helemaal doorgelezen maar helaas kwam hier niets naar voren mbt benodigde aanloopcondensator of dergelijks.

hier nog een filmpje van de ventilator rechtstreeks op het lichtnet aangesloten:
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.278
171
Halverwege Utrecht en Amsterdam
lijkt er meer op dat hij teveel tegen gehouden wordt, als je hem met de hand een slinger geeft draait hij dan wel door? (zonder stroom erop) Als dat wel goed gaat even een goede zwieper geven en dan de stekker erin. kijken wat tie dan doet.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.770
154
Rotterdam
Hij draait steeds net iets meer dan 1 ronde, stopt dan even, en dan weer net iets verder dan 1 ronde.
Je zou het kapje wat er op zit er af kunnen halen en kijken of alle verbindingen nog goed vast zitten.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.853
908
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
hier nog een filmpje van de ventilator rechtstreeks op het lichtnet aangesloten:

Het getoonde gedrag is duidelijk niet van een wisselstroommotor met aanloopcondensator waarvan de condensator stuk is of ontbreekt - die bromt wel, maar loopt uberhaupt niet. In de handleiding is ook nergens sprake van een condensator (je zou op zijn minst verwachten dat bij de specs de capaciteit van de vereiste of geleverde condensator wordt vermeldt). Ik denk dat SunRayes gelijk heeft dat het hier om een spleetpoolmotor gaat. Het feit dat ie niet loopt (of liever dat ie loopt zoals in het filmpje te zien is) betekent dat er iets serieus mis is met de motor. Ik zou beginnen met hem helemaal open te maken en alles aan een grondig onderzoek onderwerpen. Of proberen de koop ongedaan te maken natuurlijk...
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Dank voor de snelle reacties, ik ben vergeten er bij te vermelden dat het tussendoor stoppen van de motor door mijzelf komt, ik heb de stekker niet volledig in het stopcontact gestoken en hou deze met 1 vinger tegen de contacten gedrukt, dit omdat ik niet zo happig ben op experimenteren met 230V. op deze manier kan ik bij ieder moment nodig de stekker loslaten en is het circuit onderbroken.

@fantic, Ik begrijp wat je bedoeld maar helaas, als ik de stekker er aan die en de fan een goede zwiep geeft loopt ie direct weer terug naar dezelfde draaisnelheid. wat betreft het aanlopen, hier kan ik geen uitspraken over doen, ik kan de fan met mn pink bewegen zonder dat het moeite kost, ik was eerst bang dat het kwam doordat ik de fan op een houten plaat hand bevestigd maar zonder dat plaatje deed ie precies hetzelfde.

@Henkverhaar, daar was ik al bang voor, het motorisch gedeelte zit met 3 schroeven vast aan het slakkenhuis, deze heb ik gister avond losgeschroefd. daar zag ik een printplaat met 2 koperen soldeer stukjes waar de + en null draad op waren gesoldeerd. hier ben ik van vergeten foto' s te maken, dit zal ik vanavond doen, ik zal dan direct even kijken of het nog verder te demonteren is.

Nogmaals dank voor de reacties
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Voordat je er veel tijd en moeite in steekt: is een 38W motor de moeite waard? Volgens mij beginnen de kleine fijnstoffilters van Jet of Microclene e.d. bij 400-500W.

Geen idee, voor 20 euro leek me het proberen waard, op de technische dienst op mn werk kon men er ook weinig goeds over zeggen, helaas een miskoop. nu maar 2 1KW electromotoren besteld, een voor een stationaire stofafzuiging en een voor de fijnstoffilter, dan maar zelf een slakhuisventilator maken...
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.770
154
Rotterdam
Voordat je er veel tijd en moeite in steekt: is een 38W motor de moeite waard? Volgens mij beginnen de kleine fijnstoffilters van Jet of Microclene e.d. bij 400-500W.

Dit soort motoren zijn gemaakt om continue lucht af te zuigen. Ze hebben weinig koppel maar ook een laag verbruik. Eenmaal op gang trekt deze motor bijna geen stroom.
Doordat er ook geen extra onderdelen nodig zijn (geen condensator, geen vliegwielschakelaar, geen koolborstels) zijn ze onderhoudsvrij.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Zojuist de afzuiger terug gekregen van de technische dienst op mn werk, na goed olien draait hij wel maar helaas niet als een zonnetje, blijkt dat ie ook nog eens erg instabiel loopt. bang dat dit een flinke miskoop was van marktplaats...
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Ik meen 'n lager te horen dat niet meer zo helemaal fris is (ook al is het nu gesmeerd)
En dat het toerental toeneemt als je de uitgang (of ingang)gaat knijpen is normaal, hij kan immers minder lucht verplaatsen..
Over het algemeen hoor je deze motoren bijna niet lopen.
Een lagertje hoeft de kosten niet te zijn, je moet enkel zien uit te vinden, wie van de twee..
Succes.
Peter
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.