HHouTT

Nieuw lid
31 jan 2021
8
1
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw bij dit forum dus ik hoop dat ik deze vraag in de juist rubriek stel.
Ik ben bezig met het maken van een tafel na eigen ontwerp, en ik wil hier het liefst een dun blad op (tussen de 18 en 22 mm) het blad heeft de afmeting van 2500 x 1000 mm
Ik ben mij ervan bewust dat een dun blad mogelijk problemen kan veroorzaken ivm het werken van het hout. Dit is enigzins te voorkomen door meer smalle latten te verlijmen en deze om en om te verlijmen. ook heb ik mij laten vertellen dat je deze laten kunt verbinden met lammelo's of domino's om dit werken te "voorkomen"
De houtsoort die ik wil gaan gebruiken voor dit project is Essenhout

nu is mijn vraag of er mensen zijn die ervaring hebben met het maken van een vergelijkbaar blad en tips hebben!!!
zijn er namelijk nog meer manieren om dit werken te voorkomen?
hoe breed zou je de afzondelijke latten maken ?
heeft het zin om een lammelo of dominofrees te gebruiken?

Alvast bedankt

hugo
 

Wjsalter

Actieve deelnemer
9 jul 2019
76
33
Herselt
Dag Hugo,

De latten met de groeiringen om en om verlijmen zorgt inderdaad dat het effect van de werking wat wordt uitgevlakt, maar dit voorkomt het zeker niet helemaal. De domino's en lammelo's zullen normaal geen effect hebben, die dienen enkel om de latten uit te lijnen, maar gaan het kromtrekken volgens mij niet tegengaan.

Wat ze vaak doen is een metalen profiel (meestal u-vormige?) dwars onder het blad bevestigen (in een groef ingefreesd). Een andere optie is om de latten over de hele breedte te doorboren en een metalen staaf daardoor te bevestigen,het enige probleem is dat met je dikte van 18-22mm je niet zoveel ruimte hebt om een degelijke stang erdoor te steken.

De andere, meer ervaren collega's kunnen miscchien nog alternatieve aanbieden (en mij verbeteren indien ik het fout heb).

Mvg
 
  • Leuk
Waarderingen: HHouTT
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Dat is een aardig groot blad.... als de overspanning ook 2500mm wordt dan ontkom je er niet aan om te verstijven (opdikken blad of een staalconstructie in/onder het blad). Optisch is het goed mogelijk om een 35mm blad te verjongen naar bijvoorbeeld 18mm zodat het blad voldoende stijf is om niet teveel door te buigen maar er toch “slank” uitziet.

Probeer de sagulator: The Sagulator – WoodBin om eens te kijken wat je tafel gaat doen en/of hoe dik/dun de boel te maken is.

Onze tafel 2800mm x 1000mm van ca 40mm multiplex, fenix top is ook nog eens ondersteund door een 2tal stalen kokerprofielen.
 
  • Leuk
Waarderingen: HHouTT en Athanor

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Dikte is te gering voor zo'n lengte en breedte. Ik sluit me aan bij Hiertebreeddaartelang: verjong het blad met een schuine rand, waardoor het alleen maar lijkt alsof het dun is. Voorbeeldje van een salontafeltje die ik gemaakt heb:

d-NEPUQg.jpeg

Je zou het op eerste zicht niet zeggen, maar het bovenblad is net geen 3 cm dik.
Daarna kun je nog altijd kijken of een extra versteviging al dan niet noodzakelijk is.
 
  • Leuk
Waarderingen: HHouTT en Athanor

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hugo,

Dat kan prima hoor een houtdikte van 18 tot 22mm, je bent dan wel verplicht een stevig onderstel te maken met genoeg tussen regels. Je bevestigt het blad dan met houten blad wervels (regelwerk heeft een inkeping waar deze invalt) Dit deed men vroeger altijd men kende eigelijk geen dikke bladen. Een dik blad werd wel toegepast bv als blad voor een betaaltafel .
Bij een dun blad zeker geen u of t profiel in frezen een u of t profiel van 18mm of 22 mm buigt op die meter zeker door. Massief houten blad zal altijd (door)tekenen dwz bij smal verlijmd hele kleine golfjes bij brede delen groter golfen.
Dus het herkenen van een massief blad, ga met je hand dwars over de nerf (blad breedte) voel je kleine of groter hol/bol vlakken (golfjes) dan is het zeker massief.
Voel je dit niet dan is het blad gefineerd op plaat materiaal. Het bestaat niet dat een massief blad spiegelvlak blijft het is namelijk een eigenschap van hout (opnemen afstaan van vocht)
Je kunt een dergelijk dun massief blad ook op een stalen onderstel toepassen zorg wel voor voldoende ondersteuning en dwars regeltjes en gebruik sleufgaten met bolkop schroeven.

Groetnis,

Roeland
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor en HHouTT

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Ik ben bezig met het maken van een tafel na eigen ontwerp, en ik wil hier het liefst een dun blad op (tussen de 18 en 22 mm) het blad heeft de afmeting van 2500 x 1000 mm
Welkom op het forum !

Van héél groot belang is dan wel wat voor pootconstructie eronder komt.

Bij een massief blad van deze dikte is het super belangrijk dat deze in de lengte goed wordt ondersteund tegen doorbuigen en in de breedte tegen werken (hol / bol trekken). Ga je een onderstel toepassen dat deze zaken kan opvangen, dan heb je al een stuk minder werk aan het blad zelf om deze issues te tackelen.

Ik zou zeker gebruik maken van bijv. domino's. Je hebt voor de "kleine" Domino DF-500 domino's van 8 x 50 (voor 18 mm) of 10 x 50 (voor 22 mm). Heb je beschikking over de grote broef (de DF-700) dan kun je zelfs gaan voor 8 x 100 resp. 10 x 100 !

Tot slot : ook erg belangrijk is de mate van vochtigheid van het hout. Veel mensen verkijken zich daar nogal eens op.

Succes en we vinden het leuk als je laat zien wat je hebt gemaakt en - beter nog - hoe je het hebt gemaakt !
 
  • Leuk
Waarderingen: HHouTT

HHouTT

Nieuw lid
31 jan 2021
8
1
Bedankt allemaal voor de tips en kennis. Het gaat om een vrij appart ontwerp waar ook stoomgebogen delen in verwekt zitten ( dit heb ik inmiddels "goed" onder de knie) zoals het vaak is met nieuwe ontwerpen is het ook een kwestie van uitproberen. Ik heb contact gehad met de Arnemse fijnhouthandel en die uit Amsterdam. ze zeiden beiden dat het mogelijk zou moeten zijn maar ze konden het uiteraard niet garanderen. Ik ga de verschillende oplossingen in de reacties onderzoeken.

alvast super bedankt

ik zal tzt een foto uploaden van het work in progress
 

HHouTT

Nieuw lid
31 jan 2021
8
1
Het kan wel - wij hebben deze thuis (in kersenhout):

Minst | Meubelmakerij Kopshout

nergens meer dan 20 mm dik hout gebruikt. Die bij ons is 130x130, maar eerder hadden we hem in 180x90, en ik heb er nooit iets van een golvend blad van gemerkt. Niet dat ik er dagelijks een rij op leg, maar ik heb het nooit gevoeld
Hallo Jurriaan,
Bedankt voor je reactie, dat is erg toevallig, de tafel die ik ga maken heeft ook vergelijkbare gebogen delen. alleen zijn deze wel wat meer aanwezig in het ontwerp.

groeten

hugo
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
196
186
Driebergen Rijsenburg
Verjongen zou ik ook aanraden. Dat kan je op veel verschillende manieren doen. Als je geen grote freestafel of grote zaagtafel met slede hebt waarop je je blad verticaal kan zetten, dan kan je bijvoorbeeld met de bovenfrees een 45 graden kant frezen om een hoogte lijn uit te zetten, en vervolgens met een lange handschaaf ontzettend vlak uitlopen naar binnen toe.

Een bijkomend voordeel van een verjongd blad is dat het wat meer massa heeft, dat zorgt ervoor dat je tafel stabieler is als ie n dreun zijwaarts krijgt. Dan blijven je glazen beter staan tijdens n feestje :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.