Droge plekken op walnoot zelfs na 4 dikke lagen olie?

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
198
94
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Ik heb walnoot serveerplanken welke na 80/120/180/240/320 3x in een dikke laag chestnut foodsafe olie zijn gezet. (olie op laten lopen en met een rakel uitgesmeerd. Daarna in laten trekken)
Bij een aantal zag ik een paar doffe plekken trekken en heb ik er nog een vierde extra dikke laag op gedaan.
Nu een week later zie ik dat die doffe plekken droog lijken alsof er niets op zit.

Ligt dit aan het hout? aan schuren? aan te weinig olie? verkeerde behandeling?
 

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
182
68
Ik heb het met mijn walnoten snijplanken ook wel af en toe voor dat er idd wat 'plekken' tussen zitten waarbij de olie minder intrekt. Meestal zie je dat dan wel aan de structuur van het hout dat het wat anders is. Ik zet er ook nog altijd een waxlaagje over, dan glimt alles wel bij mij.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
846
444
Noord-Veluwe
Wellicht is dat een stuk met erg grote/open poriën? Zelf wil ik nog wel eens schellak gebruik in dit soort situaties. Dat is na droging gewoon voedselveilig, voor zover mij geleerd is.
 

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
198
94
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Schellak is wellicht contactveilig maar daar moet je echt niet in gaan snijden volgens mij.
Waxlaagje is inderdaad nog wel een idee, thanks.
En dus nog een paar coats olie volgende keer; zat al te denken aan een dompelbad ofzo, wat ik wel eens gezien heb, maar dat is met foodsafe nog wel een moeilijke aangelegenheid lijkt me
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Schellak is wellicht contactveilig maar daar moet je echt niet in gaan snijden volgens mij.
Hangt ervan af of er nog additieven aan toegevoegd werden of niet. Ik maak mijn eigen schellak van schilfers en alcohol die geschikt is voor consumptie. Dit kun je wel vertrouwen. Meer zelfs, het wordt gebruikt in de voedingsindustrie om snoepjes te laten glimmen.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
846
444
Noord-Veluwe
Precies. Wasvrije pure schellak werkt goed om de poriën dicht te krijgen. Wasvrij is met name, zodat je daarna andere afwerking kunt aanbrengen, zonder dat je bang hoeft te zijn dat het een negatief effect heeft. Afhankelijk van de afwerking die je kiest kun je daarna gerust snijden. Althans in mijn ervaring wel.
 

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
198
94
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Hangt ervan af of er nog additieven aan toegevoegd werden of niet. Ik maak mijn eigen schellak van schilfers en alcohol die geschikt is voor consumptie. Dit kun je wel vertrouwen. Meer zelfs, het wordt gebruikt in de voedingsindustrie om snoepjes te laten glimmen.
Goeie tip, thanks.
Ik denk bij lakvormen meteen aan de epoxy achtige troep; ik moet op sommige vlakken nog veel leren merk ik al ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: BossyRangs

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.