Driehoek pergola

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
27
14
Wezep
Ik ben voornemens een Douglas pergola te maken in de tuin.
Hier heb ik een paar vragen over.
De pergola moet een driehoek worden, afmetingen 3x3 meter, zie onderstaande schetsje.

Schets1.png

- Rood is baksteen muur
- Blauw is glas
- Bruine streep is schutting
- Oranje zijn de balken (12x12 of 15x15)

Op hoek B en C staat een betonpoer.

Aangezien we voornemens zijn om de pergola te laten begroeien kan het zijn dat het er uiteindelijk meer zo uit ziet.
De groene strepen worden dan of kleinere balkjes (zie voorbeeld 1 bijlage) of gespannen draden.
Schets2.png

De vragen:
1. Bevestiging punt A
Omdat dit tegen het huis is kan ik hier geen betonpoer plaatsen. Deze past niet langs het huis omdat de fundering uitsteekt.
Hoe zouden jullie dit op de muur bevestigen en waarom?
- Een balkje op de muur met slagpluggen of chemisch anker?
- Een metalen hoekverbinding zoals van Wovar: Pergola Muurbevestiging 15 x 15 cm kopen? Morgen in huis!
- Iets heel anders?

2. Verbindingen
Wat voor houtverbinding gebruiken voor de hoeken A en C. Voor hoek B kan ik een halfhoutverbinding maken waarbij de balken nog wel volledig steunen op de paal. Maar hoe ik de balk van A naar C moet bevestigen hoor ik graag jullie advies.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld1.png
    Voorbeeld1.png
    1,3 MB · Weergaven: 5
Laatst bewerkt door een moderator:

Houtboon

Nieuw lid
2 sep 2024
5
12
Heel
Beste G.G,

Ik heb 4 jaar geleden een houten overkapping gebouwd waarbij ik M10 draadeindes in de muur heb verlijmd met chemisch anker. Daarna kon ik de balken over deze draadeindes rijgen en vastbouten middels een moer + carrosseriering. In mijn optiek is dit in jouw situatie ook handig omdat je dan geen zichtbare verbinding hebt tussen de balk en muur.

2x M10 draadeind boven elkaar in de muur lijmen met chemisch anker.
2x uitsparing maken in de balk waar de moer met carrosseriering gemonteerd kan worden (en op de kopse kant 2 gaten boren waar de draadeinden doorheen steken).
Deze gaten vallen weg door de schuine balk voor deze gaten te bevestigen.
Uitsparing zo klein mogelijk houden om de balk niet te zwak te maken.


1725946891255.png

In mijn situatie werd het geheel wel afgedekt met dak + EPDM folie en wordt het nooit vochtig. Ik durf niet te zeggen of dit de beste oplossing is als het in de regen staat.

Succes met je bouwwerk!
 
  • Leuk
Waarderingen: G.G.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.754
2.158
Klein-Brabant, Vlaanderen
op A heb je een hoek van 45°
de voorgestelde is voor 90°
de balk gaat er slechts voor de helft op liggen

als je dit type 90° draait, kan je de balken A-C en A-B hierin leggen
sleuf in beide koppen zagen
ik zou een bijkomende 'diagonaal' iets uit de hoek C-A-B plaatsen

1725950588211.png

 
  • Leuk
Waarderingen: G.G.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.