Dressoir in MDF en kersenfineer

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.162
868
Ulvenhout
Het heeft eventjes geduurd, maar eindelijk is de kast klaar. Lichtjes geïnspireerd door de kasten van Filip Janssen en de kasten van Asplund
Materiaal: MDF V313, MDF gefineerd met kersenhout en massief kersenhout. Aflak is matte lak van Wijzonol.

Ik heb weer genoeg leermomenten/problemen gehad tijdens de bouw, maar ik ben niet ontevreden.

thumbnail_20210225_134726.jpg

thumbnail_20210225_134919.jpg

thumbnail_20210225_134835.jpg

Geen spuitwerk, toch redelijk strak!
thumbnail_20210225_134948.jpg

thumbnail_20210225_121145.jpg

thumbnail_20210225_121153.jpg
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.162
868
Ulvenhout
Dank allemaal voor de complimenten. Terwijl, als ik zie wat sommige van jullie allemaal kunnen maken van massief hout dan is dit natuurlijk maar een beginnetje he...

Een klein bouwverslag:

Begonnen met een ontwerp in SketchUp en daarna de MDF op maat gezaagd. Daar valt nog steeds winst te halen, want bijvoorbeeld de zijpanelen waren niet exact even hoog. Waardoor je kast net niet meer haaks is. Volgende keer de 2 panelen op elkaar leggen en in 1 keer met de invalzaag zagen. Ook bleek de dikte niet 18mm te zijn maar 18,1 waardoor het bovenpaneel net te kort was gezaagd.... Ik had natuurlijk ruimer moeten zagen en na montage gelijk frezen met de zijkant. Dus maar een nieuwe plaat MDF gehaald.
Voor het haaks zagen van grotere panelen toch maar eens kijken naar een schuiftafel voor m'n zaagtafel...

Montage is gedaan met lijm in combinatie met minibrads. Op niet zichtbare plaatsen ook nog een schroef geplaatst.
Na het gronden en de eerste laklaag de deurtjes geplaatst en afgehangen. Dat is dus een hele klus wanneer niet alles exact haaks is. Daarna de onderlingen afstanden van de deurtjes afgetekend, deurtjes weer verwijderd en op de werkbank straks langs elkaar gelegd. Nu kon ik de gleuven gaan frezen. Kwestie van alles goed klemmen, 100 keer meten en met de billen bij elkaar frezen. Als het misgaat is het ook meteen gedaan.
Daarna die stukken opnieuw gronden en het geheel lakken tot naar tevredenheid.

Inmiddels had ik ook de gefineerde plaat binnen, helaas was het geen notenhout zoals besteld, maar kersen. De hele afhandeling daarvan ging niet naar wens en ik heb maar besloten om met kersenfineer verder te werken. @Alex Timmermans had een paar stroken kersen voor me zodat ik de kopse kanten met massief hout kon afwerken. Ik had net een stuk massief notenhout gekocht hiervoor, maar daar had ik natuurijk niets aan.

De panelen voor het inzetkastje gezaagd en afgewerkt met de stroken. Even droog gepast en dat ging prima. Nog 2mm speling aan alle kanten zodat ik de kast er in z'n geheel in kon schuiven. Helaas bleek na lijmen dat die speling op de een of andere manier was verdwenen. Gelukkig paste het allemaal nog net! Het kersenhout is trouwens afgewerkt met 3 lagen Polyvine extra mat. Je ziet er werkelijk waar helemaal niets van, net zoals Skylt, maar dat is een 1K product dus je kan gewoon roeren en smeren.

Als laatste de achterwand erin geschoven en vastgezet met brads.

thumbnail_20201230_195551-2.jpgthumbnail_20210122_115814.jpgthumbnail_20210214_154924.jpgthumbnail_20210220_114140.jpgthumbnail_20210220_114638.jpg
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Echt een heel mooi meubel, stijl en kleur spreken mij bijzonder aan. Ik neem dit zeker ter inspiratie mee voor de kasten die ik nog voor ons thuis wil maken (y)
 
  • Leuk
Waarderingen: Musicus

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.