Dremel en alternatieven voor herstelling van aangetast hout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Voor het weghalen van verrotte plekken in kozijnen denk ik onmiddellijk aan een dremel als het meest veelzijdige gereedschap.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee ?
Zijn er goede alternatieven ?
Ik zie andere merken, en ook bosch biedt in 12V iets dergelijks aan.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Beter een echte stiftslijper met een 6mm opname. Accu of bedraad, wat je het beste past.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.087
422
Alphen aan den Rijn
Wij gebruiken een Milwauki stiftfrees om cilinders open te frezen , met 18 volt en 5 Ah een sterke frees
Deze kun je ook voor houtrot gebruiken met de juiste frees .

Wilem
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Bij de meeste stiftslijpers kun je verschillende spantangen gebruiken. 6mm en 3,2mm komt volgens mij het meeste voor. De 3,2mm spullen zijn vooral bouwmarkt kwaliteit. Voor de industrie heb je bedrijven als PFERD.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
235
72
Ik heb zo’n rechte of stiftslijper voor metaal. Werkt ongetwijfeld ook voor hout. Een regelbaar toerental is wel handig voor hout lijkt me. Neem wel het juiste freesje. Een staal freesje bij aluminium bijvoorbeeld loopt meteen vol en doet daarna niks meer.
De (gelukkig) enkele keer dat ik houtrot weg moet halen lukt me dat wel met beitels en een krabber of zo. Goedkoop zijn die slijpers nu ook niet. Voor af en toe gebruik zou een flexibele as met een boormachine ook moeten werken?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Ik heb er laatst een van parkside van de lidl gekocht. Kwam met 6mm spantang en 3,2mm spantang. Was 25 euro. Dus dat valt wel mee. Eigenlijk gekocht omdat ik nog een hele bak slijpsteentjes en lamellenschuurschijfjes had staan. Zaten bij mijn suhner slijpmachine. Die heb ik verkocht omdat hij teveel ruimte innam voor wat ik hem gebruikte. Nu natuurlijk spijt, want ik heb nu ruimte genoeg. Maar ja zo gaan die dingen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.087
422
Alphen aan den Rijn
Deze gebruik ik op mn werk , alleen voor metaal .
Nadeel van deze is het hoge toerental , en misschien ook de power .
Als ik een sluitplaat uitslijp uiteraard met veiligheidsbril , krijg ik daarna geïrriteerde ogen .
Dit komt omdat fijne metaal splinters ( stof ) in je haar terechtkomt , en dat later weer in je ogen terecht komt .
Voor de rest een topapparaat .

Groeten Willem
tempimagev3qr0i-jpg.106929

t
 

Bijlagen

  • tempImageV3Qr0I.jpg
    tempImageV3Qr0I.jpg
    143 KB · Weergaven: 92
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
383
164
Eindhoven
Ik gebruik hier de makita stiftslijper voor op accu, gebruik ik ook regelmatig om sluitplaatjes uit te vijlen/slijpen. Enige nadeel van het type dat ik heb is dat het toerental niet regelbaar is.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.403
2.941
Gaanderen
Ik gebruik een hitachi rechte stiftslijper met ecotool 6 mm frezen. Met de botte freesjes frees ik de koppen van de spijkers in het aangetaste hout vrij. Vaak boor ik ook nog de knoesten in boeidelen en grenen kozijnhout weg dat voorkomt scheuren. Let wel op het toerental.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Parkside roterende multitool PGS 500A1.
helaas (minstens nu) niet meer verkrijgbaar
Deze gebruik ik op mn werk , alleen voor metaal .
Nadeel van deze is het hoge toerental
Let wel op het toerental.
toerental blijkt zelden regelbaar
wat me naar een gewone bovenfrees met regelbaar toerental en zonder handgreep doet neigen
maar die zijn niet ontworpen om met de losse hand te gebruiken
Ik gebruik hier de makita stiftslijper voor op accu
die bekijk ik ook
3 weken levertijd voor de accu-types !
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.403
2.941
Gaanderen
De eerste die ik vond van Hikoki is volgens de beschrijving regelbaar. Wel op 230v. Als die met een laag toerental neemt komt je in de problemen met gewone freesjes met de 2 hm messen, ze snijden dan slecht.
Neem wel een type met een lange kop die zijn veel makkelijker te sturen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.