Draairaam (slis) verbinding?

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
371
51
Drunen bij Den Bosch
Ik ga 2 naar buiten draaiende ramen vervangen, de grootste is 120x60cm. Ik heb daarvoor RP3 (56x67) profiel aangeschaft. Bij mijn jongste kozijnen zie ik dat men slis verbindingen heeft gebruikt. Deze zijn in de fabriek gemaakt met speciale machines waarschijnlijk.

Welke verbinding is hier het beste op zijn plaats en hoe deze te maken?
Pen-gat verbindingen heb ik vaker gemaakt (handzaag+beitel, tegenwoordig met afkortzaag en bovenfrees). De sleuven van een slisverbinding zijn veel smaller en vergen meer precisie. Ik heb ook een kleine Domino maar dat lijkt mij te zwak.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.371
2.339
Klein-Brabant, Vlaanderen

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.892
1.117
Leeuwarden
Ik zou voor een slisverbinding gaan. Kijk ook een goed naar de argumenten in dit topic:

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
371
51
Drunen bij Den Bosch
heb mijn vaktaalkennis bijgeschaafd
een slisverbinding blijkt een doorgaande pen&gat te zijn

Ik had zelf ook niet door dat er enkele en dubbele slisverbindingen bestaan. Ik dacht dat de slis altijd dubbel was. De nieuwe (2007) draairamen (dubbel glas) bij mij hebben dubbele slisverbindingen. Aan de zijkanten zie je twee kopse kanten doorsteken. Dat zou ik na willen maken maar de doorstekende pennen zijn zo smal dat dit nauwelijks met gewoon gereedschap te maken lijkt?

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.892
1.117
Leeuwarden
Ik heb slisverbindingen voor ramen gemaakt met een hulpstuk op mijn Hammer zaagmachine.

Hier een paar foto's van het geheel:

F89AAE25-0416-4425-AB16-A2233B2121FD.jpeg

CEBB1326-76D2-4827-96F8-5FFC633FDDE0.jpeg

0590AAC4-2743-49BF-BBDD-BFD8756C40A5.jpeg

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.484
3.244
Zo'n slisverbinding is ontwikkeld om op een grote freesbank snel verbindingen te maken. Als je voor je zelf een raampje gaat maken en je hebt niet de frezen en de bijbehorende machine, kost het alleen veel extra tijd. Dan is een simpele pen en gat verbinding veel sneller klaar. En als je de gaten niet doorlopend maakt, heb je minder kops hout dat aan de elementen wordt blootgesteld.

• Leuk
Waarderingen: FerryLeek

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
371
51
Drunen bij Den Bosch
Zo'n slisverbinding is ontwikkeld om op een grote freesbank snel verbindingen te maken. Als je voor je zelf een raampje gaat maken en je hebt niet de frezen en de bijbehorende machine, kost het alleen veel extra tijd. Dan is een simpele pen en gat verbinding veel sneller klaar. En als je de gaten niet doorlopend maakt, heb je minder kops hout dat aan de elementen wordt blootgesteld.
Je hebt gelijk. Ik ben met een bovenfrees en een mal in de weer geweest, maar het luistert zeer nauw. Het feit dat de stukken hout al geprofileerd zijn helpt ook niet mee om een bovenfrees met mal stabiel te houden. Ik ga komende week de methode van Althanor (foto) proberen op een proefstuk, maar dan moeten de stapjes ook telkens exact zijn.

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.892
1.117
Leeuwarden
Ik heb met het opvulklosje gewerkt dat je op de foto’s kunt zien (Robinia) daardoor kun je elke keer dezelfde afstand verminderen. Is even puzzelen in het berekenen omdat je dan de dikte van de zaagsnede erbij moet tellen of er vanaf trekken. Ik heb dat niet meer in mijn geheugen hoe exact, moet ik ook weer voor mezelf visueel maken….

Fons

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
371
51
Drunen bij Den Bosch
Ik heb met het opvulklosje gewerkt dat je op de foto’s kunt zien (Robinia) daardoor kun je elke keer dezelfde afstand verminderen. Is even puzzelen in het berekenen omdat je dan de dikte van de zaagsnede erbij moet tellen of er vanaf trekken. Ik heb dat niet meer in mijn geheugen hoe exact, moet ik ook weer voor mezelf visueel maken….

Fons
Ik begrijp het, dit met de aanslag vd machine zelf instellen is niet nauwkeurig genoeg. Er zit voor mij weinig anders op dan deze passtukjes met mijn afkort/paneel zaag uit hard MDF zagen en dan testen op een proef stuk. Houd me van de straat🤓

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.371
2.339
Klein-Brabant, Vlaanderen
Houd me van de straat
of je nu van de straat bent, ben ik ni zo zeker van

die rp3 heeft een afschuining van 15°
met de zaag kan je een slisverbinding met rechte hoeken maken
maar hoe ga je die 15° in de stijlen trekken ?
noot: voor een goede afwatering dient de stijl over de (onder)regel te reiken
of heb je de stijlen op maat laten maken ?

1624230606835.png

bron: hardhout raamprofiel rp3 54 x 67 x 2450 mm | PontMeyer

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.289
484
Een dubbele open pen en gat verbinding of slis verbinding geeft een betere verbinding dan een enkele met de huidige dikte van het raamhout.

Als je ze zaagt
maak de verbinding dan symmetrisch dan kan je draaien met je hout waardoor je de machine veel minder hoeft te verstellen.
kies de dikte van de pennen gelijk aan 1 van je beitels dat is makkelijk bij het maken van de gaten

de borsten schuin aanzagen onder 15 graden kan ook prima op de zaagtafel

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
371
51
Drunen bij Den Bosch
Als je ze zaagt
maak de verbinding dan symmetrisch dan kan je draaien met je hout waardoor je de machine veel minder hoeft te verstellen.
kies de dikte van de pennen gelijk aan 1 van je beitels dat is makkelijk bij het maken van de gaten

de borsten schuin aanzagen onder 15 graden kan ook prima op de zaagtafel
Het is voor mij voor het eerst dat ik dit doe en dat het een nauwkeurig karwei is wist ik vooraf, maar zodra je er aan begint komt er altijd weer een extra handicap bij. Wat je zegt over symmetrisch is absoluut waar, de kans op fouten wordt een stuk minder. Ik kijk nog eens naar bestaande machinaal gemaakte verbindingen van 2 kozijnen hier in huis. Volgens mij zijn de pennen Ca 7mm en inderdaad symmetrisch.

pw64kleinmeubel

Actieve deelnemer
15 dec 2015
105
0
Apeldoorn
Het is voor mij voor het eerst dat ik dit doe en dat het een nauwkeurig karwei is wist ik vooraf, maar zodra je er aan begint komt er altijd weer een extra handicap bij. Wat je zegt over symmetrisch is absoluut waar, de kans op fouten wordt een stuk minder. Ik kijk nog eens naar bestaande machinaal gemaakte verbindingen van 2 kozijnen hier in huis. Volgens mij zijn de pennen Ca 7mm en inderdaad symmetrisch.

pw64kleinmeubel

Actieve deelnemer
15 dec 2015
105
0
Apeldoorn
Gewoon contramallen en 2 domino 10 mm infrezen. goed verlijmen met d4 lijm maar geen bruislijm!!! en klaar is kees. De domino's werken zeker zo goed als pen gat en contramal is voldoende lijmoppervlak.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.