Draaihout

bernad

Actieve deelnemer
18 jun 2010
118
12
Vlaamse Ardennen
denkoning.be
Beste collega's houtdraaiers,

Eind vorig jaar heb ik, naar aanleiding van mijn op pensioen stelling, een oude droom gerealiseerd: ik heb me een draaibank aangeschaft.
Reeds vele jaren heb ik houtbewerking als hobby maar het houtdraaien werd, door gebrek aan tijd, uitgesteld en kwam zo op mijn bucket list.
Een instapcursus bij de Vlaamse Gilde van Houtdraaiers alsook de goede hulp van een houtdraaier van de Gilde heeft me kennis laten maken met de beitels en de technieken. Sindsdien oefen ik vrijwel dagelijks. De microbe heeft me goed te pakken.
Zelf heb ik nog wel wat droog hout (eik) waarmede ik kan oefenen. Toch had ik wel kennis willen maken met andere houtsoorten die geschikt zijn voor het draaien.
En zo kom ik bij mijn vraag: bestaan er houthandels waar ik terecht kan voor het aanschaffen van hout specifiek geschikt voor het draaien. Ik woon in de Vlaamse Ardennen (omgeving Geraardsbergen/Brakel).
Groeten
Bert
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Zopnder de situatie ter plaatse te kennen, zeg ik al ja, die houthandels zijn er vast.

Maar als je wil oefenen, is een brandhout-handel wellicht handiger. Een paar blokken beukenhout bijvoorbeeld, dat werkt fijn.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Ik sluit me aan bij Jurriaan: zoek gratis hout. Gedroogd draaihout betaal je een klein fortuin aan, terwijl je met wat rondkijken en vragen vaak hele ladingen gratis hout kan vinden. Dit jaar alleen al heb ik genoeg notelaar, kers, appel, eik en elm gevonden/gekregen om nog wel een jaar of 2 verder te kunnen draaien.

Uiteraard ga je voor de exotischere soorten wel naar een winkel moeten (dan denk ik aan olijf, padoek, exotische burls, african blackwood, ...) Dan kan je terecht bij Rick van Masave hout hier op't forum, of bij Willy Vanhoutte bijvoorbeeld. Die laatste zit in Beernem en heeft ook een webshop :)
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Mijn eerste gedachte was dat er toch wel wat bos om jou heen te vinden is met geschikt hout. Verder kin je je aansluiten bij het Vlaamse Houtdraaiers Gilde en kom je min of meer vanzelf in contact met collega houtdraaiers met een voorraadje.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Leer het geluid van een kettingzaag op ruime afstand herkennen.
Probeer ook een paar hoveniers in de buurt te benaderen. Deze hebben regelmatig rooiwerkzaamheden. Als je ze een werkstukje beloofd zijn ze meestal wel genegen om een paar stukken boomstam af te staan.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Brandhout doet het inderdaad prima op de draaibank. Ook hout wat zelfs voor de kachel te min wordt bevonden zoals conifeer is prima te draaien. Een boom die ter plekke afgestorven is kan heel mooi hout opleveren. Bijkomend voordeel is dat dit hout al flink droog kan zijn (het bevat geen sap meer).
Exotisch hout is duur en vaak rotzooi om te bewerken.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
De kringloopwinkels zijn ook vaak schatkamers voor een houtdraaier. Tafelbladen, -poten, etc. Meestal voor een habbekrats eiken, beuken, mahonie, kersen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.