Draaibodem herstelbaar ?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.824
2.178
Klein-Brabant, Vlaanderen
Kantine of niet ?
Euro op zijn kant denk ik.

De meenemer heeft er na vele jaren de brui aan gegeven.
In praktijk betekent dat dat hij na ettelijke diensten de gemakkelijkste weg gekozen heeft, en de gleuf waarin hij braafjes moest lopen, doorbroken heeft.
Hij heeft een gat in de gleuf gemaakt, waardoor de draaibodem niet meer mee naar buiten draait.

Zonder een volledig nieuwe draaibodem te plaatsen, heb ik 3 mogelijke oplossingen in gedachten:
1) de meenemer verder van de as van de draaibodem plaatsen - dus voorbij het gat van de doorbraak - voor zover de draaibodem dan niet blokkeert
2) het gat in de gleuf met bv epoxy opvullen + aan de buitenzijde versterken - buitenzijde = zijde waar de meenemer niet tegenaan loopt
3) een meenemer plaatsen die een kleinere diameter dan de huidige (14 mm) heeft + aan de binnenzijde van de gleuf een lat van 1 mm plaatsen
helaas nog geen kleinere meenemer gevonden

foto's van de meenemer

1727727630603.png 1727727677735.png 1727727820990.png
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.824
2.178
Klein-Brabant, Vlaanderen
Lieve Jan,
mooi dat je openlijk toegeeft dat je er niets van snapt ;)
is eigenlijk mijn fout door de bocht te kort af te snijden 🫣
ik waag een nieuwe poging

draaibodems gebruikt men in hoekkasten
er zijn types die bij het openen van de deur automatisch 'uit de kast' komen
daartoe zit op de deur een meenemer (pin) zoals op de foto's hier boven
die meenemer pakt in een gleuf aan de onderkant van de draaibodem
bij het openen van de deur verplaatst de meenemer zich in de gleuf
door tegen de wand van de gleuf te schuren trekt de meenemer tegelijkertijd de draaibodem naar buiten

bij mijn klant heeft de meenemer een gat in de gleuf getrokken
dat kon omdat de wand van de gleuf te zwak gemaakt is
bij het openen murwt de meenemer zich door dat gat, waardoor de draaibodem niet naar buiten komt

uiteraard kan de klant na openen van de deur de draaibodem zelf naar buiten trekken
het is dus eerder een comfortvraag
ik wens het euvel niettemin op te lossen

1727772934888.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
116
76
Kapellen (Antwerpen)
Mijn eerste veronderstelling is dat als de gleuf doorbroken wordt, er op een of andere manier eigenlijk teveel kracht op kwam. Zou een kleinere meenemer dat oplossen?
Kan je de sleuf een tikkeltje uitfrezen en die ruimte door een metalen strip vervangen?
Welk materiaal is de draaibodem ? Ik zie die zowel in hout met melamine als in metaal of zelfs plastic...
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.548
930
70
Veldhoven
Lieve Jan,
mooi dat je openlijk toegeeft dat je er niets van snapt ;)
is eigenlijk mijn fout door de bocht te kort af te snijden 🫣
ik waag een nieuwe poging

draaibodems gebruikt men in hoekkasten
er zijn types die bij het openen van de deur automatisch 'uit de kast' komen
daartoe zit op de deur een meenemer (pin) zoals op de foto's hier boven
die meenemer pakt in een gleuf aan de onderkant van de draaibodem
bij het openen van de deur verplaatst de meenemer zich in de gleuf
door tegen de wand van de gleuf te schuren trekt de meenemer tegelijkertijd de draaibodem naar buiten

bij mijn klant heeft de meenemer een gat in de gleuf getrokken
dat kon omdat de wand van de gleuf te zwak gemaakt is
bij het openen murwt de meenemer zich door dat gat, waardoor de draaibodem niet naar buiten komt

uiteraard kan de klant na openen van de deur de draaibodem zelf naar buiten trekken
het is dus eerder een comfortvraag
ik wens het euvel niettemin op te lossen

Bekijk bijlage 148379
Hoi Geert, nu snap ik hem. Maar ik kende het systeem niet. Helaas weet ik geen oplossing.
Sorry.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.824
2.178
Klein-Brabant, Vlaanderen
Mijn eerste veronderstelling is dat als de gleuf doorbroken wordt, er op een of andere manier eigenlijk teveel kracht op kwam. Zou een kleinere meenemer dat oplossen?
Kan je de sleuf een tikkeltje uitfrezen en die ruimte door een metalen strip vervangen?
Welk materiaal is de draaibodem ? Ik zie die zowel in hout met melamine als in metaal of zelfs plastic...
het is allemaal gegoten plastieken prul
dus niet uitfreesbaar

het ontwerp heeft zijn eigen dood in zich
de meenemer zit tegen de spil van de draaibodem aan
daardoor komt alle tegenwerking van het gewicht van de draaibodem met een hefboomeffekt op die ene plaats

ik heb aan een kleinere meenemer gedacht + een doorlopende metalen lat aan de binnenzijde van de gleuf
daarvoor zou de diameter van de meenemer met de dikte van de lat verkleind moeten worden
alternatief is een lat aan de buitenkant + het gat met bv epoxy opvullen

nu ja, uiteindelijk steek je in zo'n problemen veel veel veel te veel tijd
vind je dé oplossing, dan zegt de klant: 'nou, nou, dat is een makkie' :p
verwacht ie ook dat je het voor een prikje flikt
sommigen voegen er aan toe 'daar had ik ook aan gedacht'
:poop:
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.824
2.178
Klein-Brabant, Vlaanderen
Kun je aan debinnekant in de gleuf een smal strookje aluminium plaatsen met een potnageltje vastzetten. 1mm dik Alu is al sterker dan het meeste plastiek.
@fantic
je trekt mij met beide voeten weer op de grond
ik ging er van uit dat de gleuf amper iets breder dan de diameter van de meenemer is
was een vraag in de rand
naast het plaatsen van nieuwe scharnieren + schuiven op maat in bestaande corpussen
ik gooi mij weldra op de keukenvloer om te meten hoe breed de gleuf is
en of ik daar een alulat van 1 mm in kan proppen zonder dat de meenemer vastloopt
 

Efvee

Post veel
9 jun 2021
781
311
RegioRotterdam
De foto's maken het meer duidelijk. Als de meenemer vlak bij de as zit dan betekent dat dat het moment om het onderste bord, met alle potten en pannen die erop staan, op gang te brengen en weer te stoppen!, via een kleine hefboom moet worden doorgegeven.
Als er ruimte is om de meenemer verder van de as te plaatsen zou dat in elk geval een verbetering zijn.
Als de goot recht is kun je ook overwegen er een metalen U profiel in te lijmen.
De meenemer kun je dan wellicht aanpassen door een stukje van de pen af te zagen, in te boren, en dan I het gat een metalen pen met nylon bus, of een stuk nylon staf te steken.

Zwak punt van deze opstelling blijft dat als er iets van dat draaibord af valt en het blokkeert, je de kast niet open krijgt om het vrij te maken. Een magneet of 'snap' verbinding van de pen beperkt dan het probleem.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.