Draaibeitels Dictum

AKarel

Actieve deelnemer
1 nov 2020
101
16
Oost-Vlaanderen
Goeiemorgen allen,

Komende feestdagen zou ik mezelf een degelijke draaibeitel of 2, 3 cadeau willen doen nadat ik met een goedkoop starterssetje de basis heb verkend.
Ik had mijn oog op Crown laten vallen maar zag dat Dictum recent een hele lijn houtdraaigereedschappen heeft gelanceerd.

Heeft iemand toevallig al ervaring met deze beitels? Ik vind er niet veel informatie over terug en weet dus ook niet of ze OEM van bij de Chinees zijn, of in hun naam door een reputabele (Europese) fabrikant worden gemaakt.
Ik vind ze net te duur om het gewoon eens te proberen, vandaar ik hier eens pols. Alvast bedankt voor de eventuele antwoorden!

Groet,

Karel

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.173
3.364
Gaanderen
Ik vermoed dat het misschien allemaal uit dezelfde Chinese fabriek komt. Met keuze voor eigen label, keuze eigen handvat of geen handvat. Volgens mij hebben de meeste grotere winkels met houtdraaigereedschappen nu een eigen lijn. Kan toeval zijn.
Persoonlijk zou ik het uit Nederland halen en bij Ronald Kanne kan je het waarschijnlijk uitproberen.
Ik denk zelfs niet dat het nodig is, Ronald Kanne heeft ze uitgebreid getest. Zullen goed te slijpen zijn en een goede standtijd hebben. De topmerken zijn wel wat beter, maar daar betaal je dan ook voor,

• Leuk
Waarderingen: John1969 en AKarel

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.173
1.121
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Cryo-treated HSS tools. Idd aardig aan de prijs, maar niet extreem. Je moet je wel afvragen of je echt de extra hardheid/taaiheid van cryo-treated staal nodig hebt, en er voor wilt betalen. Voor zover ik weet is het verschil tussen cryo-treated en 'gewone' HSS niet heel groot, en wellicht vooral relevant voor 'grootgebruikers' - als je de hele dag staat te draaien - het heeft met name invloed op hoe vaak je moet slijpen. Het heeft ook een klein effect op de microstructuur van het staal, maar dat is bij draaibeitels minder relevant dan bijvoorbeeld bij schaven. Wil je toch draaibeitels met een zo fijn mogelijke structuur, moet je wellicht eerder denken aan (niet roestvast) gereedschapstaal - high-carbon steel...

• Leuk
Waarderingen: AKarel

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.639
630
Tijdens de opendeurdag bij Willy Vanhoutte vertelde de mannen van RecordPower mij dat zij hun draaibeitels zelf maken. Ik had hun gevraagd of ze konden verklappen wie van de drie Sheffield producenten ze voor hun maken : Henry Taylor ( Hamlet is ook van hun) , Crown of Sorby. Ze doen het dus zelf. Ik heb er geen ervaring mee, misschien kan iemand die vergelijken met gereedschap van de drie uit Sheffield?

Groeten

Ornament
www.houtsnijden.eu

• Leuk

Efvee

Post veel
9 jun 2021
865
344
RegioRotterdam
Langere standtijd is wel handig als er op de plaats waar je staat te draaien geen slijpmachine is. Je moet anders extra beitels meesjouwen of je moet gaan pielen met een wetsteentje.

• Leuk

AKarel

Actieve deelnemer
1 nov 2020
101
16
Oost-Vlaanderen
Ik heb voorlopig (nog) geen slijpmachine en behelp me met diamantplaatjes om de beitels scherp te houden dus een iets langere standtijd klinkt zeker interessant.

Een slijpmachine komt er uiteindelijk wel maar ik ontzie me de studie en heb niet het budget om er meteen een Tormek met alle hulpstukken tegenaan te gooien.

Ik zal eens bij Willy passeren, da’s maar 40 minuten van mijn deur :)

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.173
3.364
Gaanderen
Ik heb voorlopig (nog) geen slijpmachine en behelp me met diamantplaatjes om de beitels scherp te houden dus een iets langere standtijd klinkt zeker interessant.

Een slijpmachine komt er uiteindelijk wel maar ik ontzie me de studie en heb niet het budget om er meteen een Tormek met alle hulpstukken tegenaan te gooien.

Ik zal eens bij Willy passeren, da’s maar 40 minuten van mijn deur :)
Ik doe dat ook. Gelukkig heb ik veel beitels, want er zit toch echt verschil verschil in tussen even met het plaatje en vers geslepen. Je merkt dat vooral bij insteken of eerste aanzet.

• Leuk

AKarel

Actieve deelnemer
1 nov 2020
101
16
Oost-Vlaanderen
Die langere standtijd komt volgens mij van harder staal, zodat je met de hand langer slijpt. Of je dan netto winst hebt t.o.v. zachter staal dat je minder lang hoeft te slijpen, is dan een interessante vraag.

Overigens hoeven slijpmachines echt niet zo duur te zijn

≥ Slijpmachine — Gereedschap | Slijpmachines — Marktplaats
Inderdaad een interessante vraag!

Bij slijpmachines (zonder hulpstukken) vrees ik vooral dat ik de geometrie van mijn gutsen naar de vaantjes zou helpen. Manueel loopt dat niet zo'n vaart en kan ik gefocust het snijvlak van de beitel of guts volgen en zo goed als kan behouden.
Ik kreeg laatst een goedkope -machinaal geslepen- schalenguts van een hobbydraaier die er mee stopte en dat ding was doorheen de tijd asymmetrisch geworden en had een snijvlak met meer facetten dan een discobal. Ik kan er mee draaien maar het is toch maar een treurig zicht :)

Efvee

Post veel
9 jun 2021
865
344
RegioRotterdam
Je kunt die hulpstukken ook eenvoudig zelf maken. Er zijn legio voorbeelden op internet. Ze kopieren meestal de Oneway slijphulp. Een simpele bankslijper met een wit steentje is niet zo duur. Een 150 mm CBN is een investering maar die betaalt zich wel uit.

• Leuk

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.403
522
Etten-Leur
Inderdaad een interessante vraag!

Bij slijpmachines (zonder hulpstukken) vrees ik vooral dat ik de geometrie van mijn gutsen naar de vaantjes zou helpen. Manueel loopt dat niet zo'n vaart en kan ik gefocust het snijvlak van de beitel of guts volgen en zo goed als kan behouden.
Ik kreeg laatst een goedkope -machinaal geslepen- schalenguts van een hobbydraaier die er mee stopte en dat ding was doorheen de tijd asymmetrisch geworden en had een snijvlak met meer facetten dan een discobal. Ik kan er mee draaien maar het is toch maar een treurig zicht :)
Voor een ‘treurig gezicht’ hoef je echt geen Tormek aan te schaffen; een eenvoudige slijpmolen met goed aambeeld is voldoende. Neem voor een paar tientjes les bij een ervaren houtdraaier voor het slijpen en je bent veel goedkoper uit.,treur niet.,

• Leuk

AKarel

Actieve deelnemer
1 nov 2020
101
16
Oost-Vlaanderen
Bedankt! Ik ga uitkijken naar een slijpmolen in de buurt en er de hulpstukken voor trachten maken. Als ik nog eens bij Van Houtte passeer zal ik gelijk eens informeren naar eventuele workshops.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.