draaibankbed laten slijpen

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik verwacht binnenkort een oud gietijzeren bed voor een nog op te knappen draaibank te kunnen scoren.
Gegeven het feit dat het al een vlakbed is, maar (natuurlijk) wel oud, verwacht ik dat dat vlak gemaakt moet worden - dus geslepen. Heeft iemand daar vanuit zijn/haar hobby of werk ervaring mee? Wat is een goed adres voor een bed van 2850 x 330 mm? Praten we dan over 2 kratten bier op een zaterdagmorgen, of honderden euro's?
Tips zijn van harte welkom!
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Toxiq heeft zijn beast-bankbed destijds ergens in België vlak laten maken. Dat was volgens mij een zaterdagochtendklus.Hij zal zich hier wel niet melden omdat hij niets meer met dit forum te maken wil hebben.
Mogelijk dat een van de andere leden een naam en adres heeft. Op metaalgebied had hij (meen ik) contact met iemand uit Vledder. Ik heb wel de contactgegevens van Toxiq maar in het kader van de AVG-regels mag ik je die niet zomaar geven. Als je er hier niet uitkomt kan ik hem wel vragen of ik je zijn gegevens mag doorgeven.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het wordt een draaibank voor houtbewerking. Het was een oude draaibank voor metaalbewerking, zo oud dat er nog geen prisma's op zitten. Apropos Toxiq; we hebben in de tijd van de geboorte van The Beast ook nog buiten het forum heen en weer gemaild, dus ik hoef geen email-adres. Dat scheelt weer AVG perikelen!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.038
2.575
Dat bed hebben ze toch hopelijk in de fabriek al gevlakt? Waarom zou je dat voor een houtdraaibank dan opnieuw willen doen? Als er vlak voor de klauwplaat een beetje een kuil in zit, maakt toch niets uit voor een houtdraaibank. Als je nou lange passingen moet draaien in metaal, dan moet je soms een beetje schuren, maar voor hout is dat geen issue.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Dat bed hebben ze toch hopelijk in de fabriek al gevlakt? Waarom zou je dat voor een houtdraaibank dan opnieuw willen doen? Als er vlak voor de klauwplaat een beetje een kuil in zit, maakt toch niets uit voor een houtdraaibank. Als je nou lange passingen moet draaien in metaal, dan moet je soms een beetje schuren, maar voor hout is dat geen issue.

Precies, lijkt me volkomen overbodig, nou vooruit dan, onwaarschijnlijk dat het van nut is een houtdraaibank-bed te laten vlakken.

Klaas
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb er eentje waarvan ik achteraf een beetje spijt heb, die is toch wat ruw/gepit na het verwijderen van de roest. En omdat het een object is wat ik niet graag extra transporteer, zou ik dat liever in 1x regelen. Vandaar dus.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.038
2.575
Die pitten heb je toch geen last van? En als het bed ruw is haal je er even de bandschuurmachine over. Als je losse kop makkelijk schuift is het glad genoeg. als je je verveeld, kan je het bed ook nog schrapen.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Ik heb een houtdraaibank met een bed waar iemand zijn freesmachine in gezet heeft. De groeven heb ik opgevuld met staalplamuur. Die waar echte metaaldeeltjes inzitten.
Ziet er weer netjes vlak en strak uit. voegt niets toe aan de werking maar het oog wil ook wat…
Een bed van een echte draaibank vlakken en schrapen is wel een prijzige klus. Dat red je niet met een paar honderd euro.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Doe eens een foto van de bank , nu is het raden maar , wat vind de een erg kan de ander normaal vinden ,
Tussen het oog en gebruik zit ook wat , laten vlakken op een freesmachine door een bedrijf is duur
Alleen het stellen op de grote frees tafel kost tijd,
In de gulden tijd koste het mij 450 gulden kaale bank, zelf kaal gemaakt , vaste kop moest er ook af om gelijke hoogte te krijgen
Mijn bankje was ook vlak bed niet gehard, gehard dan was het nog duurder
30 tussen de centers, en was een kameel bedoeld voor metaal
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.