Draaibank voor linkshandige.

Arminko

Nieuw lid
28 feb 2023
6
1
Haaren
Hallo allemaal.
ik heb recent een oud draaibankje op de kop getikt om te kijken of ik het een leuke (zoveelste) hobby vind.
Omdat ik het inderdaad een erg leuke hobby vind, wil ik een andere, niet te lange draaibank kopen. Mijn interesse ligt namelijk vooral bij korte werkstukken en schalen.
Bij het draaien van schalen stuit ik echter op een probleem. Ik ben namelijk linkshandig en dien bij het uithollen altijd achter de draaibank te gaan staan, met als gevolg dat de draaibank perse midden in mijn werkplaats moet staan, hetgeen wel erg veel ruimte in neemt.
De oplossing lijkt mij te liggen bij een draaibank waarvan de kop gedraaid kan worden zodat ik er als linkshandige toch goed bij kan. Deze draaibanken zijn in het algemeen nogal erg duur.
Wellicht zijn jullie bekend met of hebben ervaring met een draaibank waarvan de de kop gedraaid kan wordend die niet te duur is en die voor mij als beginner toch voldoet?
bij voorbaat dank voor jullie reactie.
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.060
2.585
Ik ben ook linkshandig, maar ik zie het probleem niet zo. Waarom moet je bij uithollen aan de andere kant van je bank staan? Je houdt je beitel gewoon net zo vast als iemand die rechtshandig is. Met twee handen.
 

Arminko

Nieuw lid
28 feb 2023
6
1
Haaren
Ik ben ook linkshandig, maar ik zie het probleem niet zo. Waarom moet je bij uithollen aan de andere kant van je bank staan? Je houdt je beitel gewoon net zo vast als iemand die rechtshandig is. Met twee handen.
Ja dat heb ik idd al vaaaaaaak geprobeerd maar mijn coördinatie is dan zo verstoord dat ik telkens een flinke optater krijg als de beitel weer eens hapt, vandaar.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik ben rechtshandig, maar heb me bij het houtdraaien aangeleerd om dat ook linkshandig te kunnen. Bij sommige handelingen en/of werkstukken kan dat makkelijk zijn.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Grappig. Ik bedacht me dat van de week ineens, toen ik mijn antieke bank terug in elkaar aan het zetten was: "zou iemand het wel eens andersom doen".

1682352971385.png

het aangedreven gedeelte links zit met een dikke bout + klemplaat op het bed geklemd, maar er is geen enkele reden dat ik die niet rechts zou kunnen zetten, en de klemschacht (of hoe heet dat ding eigenlijk) dan links. Kwestie van de bank verschuiven of de motor + poelies aan de andere kant positioneren en voila.

Mijn mini draaibankje, een Jet, is echter één geheel en kan dus niet anders opgebouwd worden. Ik kan hem wel andersom neerzetten, maar dan zit de aan/uit knop aan de achterkant. Niet handig.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Hallo allemaal.
ik heb recent een oud draaibankje op de kop getikt om te kijken of ik het een leuke (zoveelste) hobby vind.
Omdat ik het inderdaad een erg leuke hobby vind, wil ik een andere, niet te lange draaibank kopen. Mijn interesse ligt namelijk vooral bij korte werkstukken en schalen.
Bij het draaien van schalen stuit ik echter op een probleem. Ik ben namelijk linkshandig en dien bij het uithollen altijd achter de draaibank te gaan staan, met als gevolg dat de draaibank perse midden in mijn werkplaats moet staan, hetgeen wel erg veel ruimte in neemt.
De oplossing lijkt mij te liggen bij een draaibank waarvan de kop gedraaid kan worden zodat ik er als linkshandige toch goed bij kan. Deze draaibanken zijn in het algemeen nogal erg duur.
Wellicht zijn jullie bekend met of hebben ervaring met een draaibank waarvan de de kop gedraaid kan wordend die niet te duur is en die voor mij als beginner toch voldoet?
bij voorbaat dank voor jullie reactie.
Je kunt banken rechtsom laten draaien (mits de klauwplaat/opspanplaat verankerd is) en dan hol je aan de binnen- achterkant uit. Verder heb ik me net als anderen aangeleerd om de guts links of rechts te houden. Voor sommige sneden aan de buitenkant is het juist een voordeel om linkshandig te werken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
961
Riemst
Ja dat heb ik idd al vaaaaaaak geprobeerd maar mijn coördinatie is dan zo verstoord dat ik telkens een flinke optater krijg als de beitel weer eens hapt, vandaar.
De vraag is of dit ligt aan een verstoorde communicatie of een communicatie die er nog niet is...
Happers horen bij het leerproces. Ik heb er ook genoeg gehad (ben rechtshandig). Met het opbouwen van ervaring verminderen die happers en nu heb ik er nog zeer zelden.
Je zou kunnen uitkijken naar een kopdraaibank zoals de Union Graduate. Maar die komen zelden voorbij.
1682367507001.png
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Nog een linkshandige draaier hier. Mijn advies: gewoon blijven proberen op een bank die rechtsom draait en blijven denken in wat je beitel moet doen. Draai zo veel kachelhout tot krullen en de happers worden vanzelf minder. Het is een nieuwe reflex die je ontwikkelt en
Ik heb zelf een MidiPro. Daarop kun je de motor dwars zetten en de bedverlenging dwars op het bed zetten, of je zet de bedverlenging met leunspaan gewoon naast het bed. Dan heb je hetzelfde effect als met zo'n kopbank. (Op foto's van de fabrikant zetten ze twee bedverlengingen aan elkaar om 4 pootjes te hebben, maar één bedverlenging en een stuk hoekstaal met gaatjes werkt ook.)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.