draai-kiep kozijn verwijderen voor schilderen

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Ik wil graag mijn draai-kiep ramen uit het kozijn verwijderen zodat ik dit mooi kan opschuren en schilderen in de garage.

Nu weet ik niet precies hoe ik mijn draai-kiep systeem moet loshalen. Op internet vindt ik maar 1 filmpje maar dat lijkt toch een ander type scharnier.

Het betreffen kozijnen uit 2002.

IMG-2032.jpgIMG-2034.jpgIMG-2036.jpg
 

Bijlagen

  • IMG-2030.jpg
    IMG-2030.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 6
  • IMG-2037.jpg
    IMG-2037.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 6

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Vaak zit er onder de bovenste strip een klein hendeltje wat je naar voren moet halen. Daarna kan je het raam een beetje aantrekken, en komt de bovenste strip los van het raam. Daarna kan je het hele raam uit het onderste scharnier tillen.

Hopelijk snap je mijn uitleg :unsure: :)
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Meestal op deze manier:
Bij het bovenste scharnier kan je er een pennentje uithalen.
Raam op draaistand, open doen, en dan eruit tillen
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Ik snap je uitleg zeker, want zo zie ik veel filmpjes. Bij dit type echter niet. Maar ik heb het er zojuist uitgekregen. Even in het duits op kippfenster op youtube gezocht en toen zag ik het licht. De pen in het bovenste scharnier moet je naar beneden drukken tot je een klik hoort, daarna kun je deze verder naar beneden trekken en kan het hele kozijn eruit getild worden. Nu was het meer erop tikken met een hamer en schroevedraaier maar en het verer eruit tikken vergde ook nog enige kracht maar ik wist in ieder geval dat dit de manier was dus hoefde nie zo bang te zijn dat er iets af ging breken. Valt wel op dat het best een zwaar ding is. En het is maar een raampje van 150 bij 50.

Kan het hele sluitwerk nu eens goed schoonmaken en al het hout opschuren waar de normale schilder nooit bij is gekomen. Op diverse plekken zit het nog enkel in de grondverf van de nieuwbouw.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Mooi dat het gelukt is! Gelijk even wat vet erop, en je kan het er over 10 jaar weer eens uithalen. (als je dan nog weet hoe het moet) :p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.