Draagbalk berekening veranda

Rinwinte

Nieuw lid
31 mei 2023
6
0
Beesd
Beste Forumleden,

Ik zou graag mijn bestaande veranda willen aanpassen zodat er glas op kan in plaats van polycarbonaat. Nu is de vraag of de dwarsbalk hiervoor sterk genoeg is en als dat niet zo is welke dikte wel geschikt zou zijn en/of het opgelost kan worden door schoren te plaatsen.

Zoals in de tekening te zien is de overspanning 3400 mm. De totale balk is 4950 mm. De diepte van de veranda is +/- 2000 mm. De gordingen hebben een dikte van 140 x 60 mm (totaal 7 gordingen), de staanders 140 x 140 en de dwarsbalk 140 x 110 mm. Ik schat het totale gewicht van de gordingen, glas en profielen op 300kg.

Is de dwarsbalk dan voldoende stevig?
 

Bijlagen

  • overkapping.png
    overkapping.png
    4,5 KB · Weergaven: 10

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
306
Rosmalen
De omgevingssituatie speelt een rol, of dat de constructie beschut is opgesteld of niet, daarnaast de hoogte voor de kniklast van die kolommen, daar helpen schoren maar een beetje. Glas is natuurlijk zwaar, maar ik denk dat de wind en sneeuwlast ook aanzienlijk is (en die komt ook op die polycarbonaat uitvoering).
En aan een kant zit ie aan het huis vast?
 

Rinwinte

Nieuw lid
31 mei 2023
6
0
Beesd
De overkapping staat relatief beschut en staat in het binnenland. De achterkant zit inderdaad vast aan het huis.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Is die 300 kg alleen wat de kolommen moeten dragen (=ongeveer de helft van het dakgewicht) of is dat het hele verandadak?
 

Rinwinte

Nieuw lid
31 mei 2023
6
0
Beesd
Dat is voor het hele dak zonder de dwarsbalk op de kolommen en aan de muurkant.

Glas: 6x 1970mm x 795mm x 20kg/m2 = 187kg
Gordingen: 7x 1950mm x 140mm x 60mm x 550kg/m3 =63kg
Profielen: geschat <50kg

Totaal 300kg
 
Laatst bewerkt:

Rinwinte

Nieuw lid
31 mei 2023
6
0
Beesd
Dank voor de feedback. Ik heb het nog even nagekeken. De 20kg/m2 staat op de website van de leverancier. Zover ik zie zou dit redelijkerwijs moeten kloppen. Het gebruikte glas is 44.2 gelaagd glas. Dus 8mm glas. Er wordt gerekend met 2.5kg/mm/m2 dus 20kg/m2 met eventueel 250g/m2 voor het folie.

Zie ik iets over het hoofd?

Edit: ik zie al waar het mis gaat. De platen zijn 1.6m2 en worden vermenigvuldigd met 20kg/m2 dus een plaat is 31.2kg. Dus totaal 187kg klopt dan wel.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
453
94
Je vergeet de sneeuwlast. Weet niet precies hoeveel je daarvoor rekenen moet. 40 kg/m2 zie ik ergens staan
 

Rinwinte

Nieuw lid
31 mei 2023
6
0
Beesd
Ik heb de rekentool van Hout Info Bois gebruikt voor een berekening. Is er iemand die daar ervaring mee heeft en kan controleren of de ingevulde waardes kloppen?

- Gebruiksklasse: Massief hout - Naaldhout (Lariks Douglas)
- Gebruiksklasse: 2 - beschut onverwarmd. Gezien deze buiten staat en redelijkerwijs beschut tussen huizen en schutting.
- Hout nat geplaatst (+/-30%)?: Nee

Geomertrie:
- Breedte b: 140mm
- Hoogte h: 110mm
- Overspanning L: 3400mm (ik ga dan uit van de afstand tussen de kolommen/staanders en niet van de totale lengte van de dwarsbalk (4950mm).

Vervorming:
- Is de balk aan de bovenzijde bevestigd en rotatie aan de steunen beperkt: Nee (of zou dit ja moeten zijn gezien de balk aan beide zijde verschroeft zit?)
- Wordt de belasting uitgeoefend op de samengedrukte zijde: Ja (Niet zeker wat ze hier bedoelen, bedoelen ze hiermee de topzijde in dezelfde richting als de nerven?)

Permanent G: 0,6 kN/m (300kg / 5m / 100)
Gebruik Q: 0 kN/m
Onderhouds belasting:
- M verdeeld: 0 kN/m
- M geconcentreerd: 2 kN
Klimaatbelasting (waarden: Joost de Vree):
- Sneeuw N: 1.4 Kn/m (0.7 kN/m2 * 10 m2 / 5m)
- Wind V: 0.92 kN/m (0.46 kN/m2 * 10 m2 / 5m)

Uiteindelijke toelaatbare doorbuiging: L/250
Overige parameters op Nee.

Zouden de belastingen G, N & V nog gedeeld moeten worden door 2 omdat de muurzijde ongeveer de helft van het gewicht draagt? Of is het beter om een veiligheidsfactor te behouden? Of houdt de tool hier al rekening mee?

De tool komt hiermee uit dat de balk niet sterk genoeg is. Als ik alleen de hoogte verander naar 165mm dan zou het wel gaan. Stel dat ik een balk van 140 x 60 mm zou verlijmen/verschroeven op de bestaande balk krijgt het dan voldoende stevigheid (totale hoogte is dan 170mm). Of biedt dit onvoldoende stevigheid doordat het twee balken zijn?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
De muur draagt het halve gewicht. Maak van die 0,6 dus maar 0,3. Verder zou ik wind en sneeuw niet samen rekenen. De kans dat bij de berekende windkracht/druk/belasting gelijktijdig de sneeuwlast blijft liggen, is nihil. En omdat je balk links en rechts oversteken, geeft dat ook nog een positief rendement.

Die balk gaat echt niet bezwijken. Het is tenslotte ook maar een overkapping, waar je alleen bij mooi weer onder zit.
 

Rinwinte

Nieuw lid
31 mei 2023
6
0
Beesd
De muur draagt het halve gewicht. Maak van die 0,6 dus maar 0,3. Verder zou ik wind en sneeuw niet samen rekenen. De kans dat bij de berekende windkracht/druk/belasting gelijktijdig de sneeuwlast blijft liggen, is nihil. En omdat je balk links en rechts oversteken, geeft dat ook nog een positief rendement.

Die balk gaat echt niet bezwijken. Het is tenslotte ook maar een overkapping, waar je alleen bij mooi weer onder zit.
Hiermee bedoel je dat de huidige balk voldoende zou moeten zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.