Draadsnij beitel vulpennen handgemaakt

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Hallo,
Ik wil graag schroefdraad gaan snijden bij volledig handgemaakte vulpennen. Nu zie ik overal dat 20 tpi de fijnste maat is.

Welke maat tpi zou ik moeten hebben voor schroefdraad op vulpennen? En ook belangrijk zijn deze beitels verkrijgbaar?


Niels
 
Laatst bewerkt:

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Ik zat te denken maar wat als je nou een tapboor neemt van de gewenste maat en daar een handvat aan maakt dan heb je toch ook een beitel? Ook een stuk goedkoper.
Ik snap het niet helemaal, maar wil het graag begrijpen en eventueel helpen als niemand zich verder meldt.
Engelse schroefdraad kent zelfs 60 gangen per inch. Mijn draaibank kan zelfs een spoed van 0,4 mm aan, dat is 63,5 gang per inch.
Kom gewoon een keer in Zonderwijk op de koffie, dan kunnen we eens zien of ik je van advies kan zijn. Ik ben nogal visueel ingesteld, vandaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Ik snap het niet helemaal, maar wil het graag begrijpen en eventueel helpen als niemand zich verder meldt.
Engelse schroefdraad kent zelfs 60 gangen per inch. Mijn draaibank kan zelfs een spoed van 0,4 mm aan, dat is 63,5 gang per inch.
Kom gewoon een keer in Zonderwijk op de koffie, dan kunnen we eens zien of ik je van advies kan zijn. Ik ben nogal visueel ingesteld, vandaar.

Ik snap het niet helemaal, maar wil het graag begrijpen en eventueel helpen als niemand zich verder meldt.
Engelse schroefdraad kent zelfs 60 gangen per inch. Mijn draaibank kan zelfs een spoed van 0,4 mm aan, dat is 63,5 gang per inch.
Kom gewoon een keer in Zonderwijk op de koffie, dan kunnen we eens zien of ik je van advies kan zijn. Ik ben nogal visueel ingesteld, vandaar.
Ja lijkt me leuk en leerzaam. Volgende week een keer afspreken?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.585
2.503
Gaanderen
V olgens mij zijn de maten bijna altijd metrisch, Maar er worden veel verschillende maten gebruikt.
Het zijn meestal speciale maten. Vaak kun je hem er in drie standen opdraaien. Dat hoeft natuurlijk niet.
Ik heb een goedkope set bij HBM gekocht. Daar zit ook m9 m11 m13 etc in met vaak meerdere fijnheden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.