Ik zie nog weleens dat de termen houtdraad en houtnerf met elkaar verward worden, zoals bijvoorbeeld in dit topic: voorkomen van rafelen van hout
De draad van het hout is de groeiwijze in verticale richting bij een boom. Dit is de belangrijkste factor om rekening mee te houden bij schaven of frezen.
Tegen de draad in bewerken geeft kans op uitsplinteren van vezels.
Een heel eenvoudig ezelsbruggetje is: een boom is van onder -de kant van de wortels- altijd breder dan van boven -de kant van de kroon-
Schaaf je een plank van kroonkant naar wortelkant dan schaaf dus tegen de draad in.
In de praktijk: bij een dosse plank is de punt van de vlamtekening de bovenkant van de boom.
De nerf is de structuur van het hout. Deze kan grof zijn (eiken of essen) of juist fijn zijn (beuken, peren of esdoorn)
De nerf bepaalt dus hoe glad een stuk hout aanvoelt en afgewerkt kan worden.
Zwart geschilderd essen was in de jaren tachtig/negentig erg populair. Dit vanwege het feit dat je de grove nerf nog goed kon zien op het geschilderde oppervlak.
Beuken kun je zó schilderen of beitsen dat het lastig is om van buiten af te zien dat het om hout gaat.
Om diezelfde reden werd er bij 17e eeuwse meubels vaak zwart gebeitst peren gebruikt als imitatie ebben. Bijna niet van echt te onderscheiden.
De draad van het hout is de groeiwijze in verticale richting bij een boom. Dit is de belangrijkste factor om rekening mee te houden bij schaven of frezen.
Tegen de draad in bewerken geeft kans op uitsplinteren van vezels.
Een heel eenvoudig ezelsbruggetje is: een boom is van onder -de kant van de wortels- altijd breder dan van boven -de kant van de kroon-
Schaaf je een plank van kroonkant naar wortelkant dan schaaf dus tegen de draad in.
In de praktijk: bij een dosse plank is de punt van de vlamtekening de bovenkant van de boom.
De nerf is de structuur van het hout. Deze kan grof zijn (eiken of essen) of juist fijn zijn (beuken, peren of esdoorn)
De nerf bepaalt dus hoe glad een stuk hout aanvoelt en afgewerkt kan worden.
Zwart geschilderd essen was in de jaren tachtig/negentig erg populair. Dit vanwege het feit dat je de grove nerf nog goed kon zien op het geschilderde oppervlak.
Beuken kun je zó schilderen of beitsen dat het lastig is om van buiten af te zien dat het om hout gaat.
Om diezelfde reden werd er bij 17e eeuwse meubels vaak zwart gebeitst peren gebruikt als imitatie ebben. Bijna niet van echt te onderscheiden.