Douglashout kops afwerken

Jasper de Bruin

Nieuw lid
25 nov 2014
21
23
Emmeloord
Beste houtdraaiers.
Ik heb een partijtje reststukken douglas liggen en het plan is die om te toveren in mooie draaiwerkjes.
Dat gaat op zich allemaal wel lukken alleen heb ik bemerkt dat langsdraaien uitstekend gaat, je kan dit prima mooi glad afwerken maar kops is een ander verhaal.
Nu zie ik niet zo vaak werkstukken van douglas voorbij komen anders dan in (buiten)constructies, dat zal natuurlijk ook zijn reden hebben.;)
Inmiddels verschillende dingen geprobeerd met toerentallen, beitelhoeken etc. Maar nog niet een echt tevredenstellend resultaat behaald. De stukjes tussen de relatief harde jaarringen zijn erg zacht met als gevolg dat het niet mooi snijdt. Heeft iemand hier ervaring mee of een goede tip? Op de foto is duidelijk te zien wat ik bedoel.
 

Bijlagen

  • IMG_0885.jpg
    IMG_0885.jpg
    99,6 KB · Weergaven: 13

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.545
3.011
Gaanderen
IK zou dit met een platte beitel snijden (skew). Dan wel een vers geslepen beitel. Toch blijft het verschil tussen zomer en winterhout, dus de jaarringen, lastig door het verschil in hardheid.
Je moet wel vertrouwen hebben in jouw kwaliteiten met de platte beitel anders kan je echte happers krijgen.
 

Jasper de Bruin

Nieuw lid
25 nov 2014
21
23
Emmeloord
IK zou dit met een platte beitel snijden (skew). Dan wel een vers geslepen beitel. Toch blijft het verschil tussen zomer en winterhout, dus de jaarringen, lastig door het verschil in hardheid.
Je moet wel vertrouwen hebben in jouw kwaliteiten met de platte beitel anders kan je echte happers krijgen.
Poging gedaan, gaat op zich goed echter het resultaat is vegelijkbaar met een scherp geslepen guts naar mijn idee. En dan prefereer ik toch de guts. Misschien is de beste oplossing wel een werkstukje verzinnen waarbij nauwelijks kopse kanten zicht baar zijn. Ook wel een uitdaging denk ik.
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
449
192
Noardeast-Fryslân
Of eindresultaat al draaiende schuren? Is als ik het goed heb (muv de fijne afwerking) doorgaans niet de bedoeling (want: niet nodig als je goed draait met scherpe beitels) maar lijkt mij in dit geval wel een werkbaar alternatief: de scherpe beitel heb je ten slotte al geprobeerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: John1969

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
257
140
‘s-Hertogenbosch
Heb je al een vers geslepen schraper geprobeerd, eventueel een carbide schraper of met zo’n verfkrabber-mesje.
Deze zijn lang scherp en bikkelhard wat je nodig hebt voor het winterhout. In heel fijne schraapbewegingen lichtjes afnemen….
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.