Douglas schommel bovenbalk

AshiekG

Nieuw lid
30 jul 2024
3
0
NL
Hi,

Zie foto in de bijlage.
Wij hebben een schommel gemaakt met Douglas hout. Eigenlijk zo goed als hetzelfde wat de meeste schommelboeren maken/verkopen als je het hebt over Douglas schommels. Nu zie je op de plekken waar de marathon schommelhaken zijn gemonteerd scheuren. Maar de scheuren zijn niet precies op dezelfde lijn als de schroeven maar een cm ervoor of erachter. En ze zijn nog niet echt diep.

Is dit alarmerend?
Wat kan/moet ik hieraan doen?

In principe is het de onderkant van de balk dus er komt geen regenwater in, maar moet ik het niet alsnog behandelen?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groeten,
Ash

Bijlagen

• Screenshot_20240730_225305_Gallery.jpg
    Screenshot_20240730_225305_Gallery.jpg
    122,9 KB · Weergaven: 50
  • 20240730_224823.jpg
    20240730_224823.jpg
    100,7 KB · Weergaven: 50
  • 20240730_224832.jpg
    20240730_224832.jpg
    148,8 KB · Weergaven: 42
  • 20240730_224846.jpg
    20240730_224846.jpg
    105,7 KB · Weergaven: 49

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.181
2.272
Klein-Brabant, Vlaanderen
welkom als nieuw lid !

scheuren op zich zijn geen pb
ze worden klassiek in de huidige trend om geen dood kapitaal te hebben
maw hout dient snel verwerkt en verkocht te worden
op jouw foto's zie ik enkel de onderkant
het belangrijkste is dat de aanhechtingspunten niet in de scheuren zitten
+ de bouten niet door de scheuren vallen
uit voorzorg neem je foto's van de draagbalken + draagelementen
stuur die naar de leverancier door
noot: op dit forum geven we vrijblijvende adviezen zonder enige verantwoordelijkheid op te nemen

• Leuk
Waarderingen: AshiekG

AshiekG

Nieuw lid
30 jul 2024
3
0
NL
welkom als nieuw lid !

scheuren op zich zijn geen pb
ze worden klassiek in de huidige trend om geen dood kapitaal te hebben
maw hout dient snel verwerkt en verkocht te worden
op jouw foto's zie ik enkel de onderkant
het belangrijkste is dat de aanhechtingspunten niet in de scheuren zitten
+ de bouten niet door de scheuren vallen
uit voorzorg neem je foto's van de draagbalken + draagelementen
stuur die naar de leverancier door
noot: op dit forum geven we vrijblijvende adviezen zonder enige verantwoordelijkheid op te nemen
Bedankt voor je reactie en verwelkoming!
De scheuren zitten dus in de bovenste balk, zie foto waarop de gehele schommel te zien is.

Daarnaast zijn het doorsteek bouten die dus bovenaan de balk vast zitten met een moer en carrosseriering.

Ik heb inmiddels wel de leverancier van het hout gecontacteerd. Even wachten op reactie.

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
920
231
Over die scheuren zou ik me geen zorgen maken, daar zakt die balk niet op door.
Hoe ziet de linkerkant van die schommel er uit, want hoe heb je stevigheid in ‘schommelrichting’ geraliseerd. Rechts staat de staander in een voet, bij het schommelen kun je daar beweging in krijgen.

AshiekG

Nieuw lid
30 jul 2024
3
0
NL
Over die scheuren zou ik me geen zorgen maken, daar zakt die balk niet op door.
Hoe ziet de linkerkant van die schommel er uit, want hoe heb je stevigheid in ‘schommelrichting’ geraliseerd. Rechts staat de staander in een voet, bij het schommelen kun je daar beweging in krijgen.
Hi,

Klopt, links staat die in dezelfde voet. De paal gaat diep genoeg (iets meer dan 1m) de cement-grond in met stalen voeten/ankers. Boven de grond steekt het ong 2m uit. Dat heb ik gedaan precies om die reden waar jij het over hebt, de schommelrichting. Daar was ik namelijk ook bang voor haha

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
428
189
Groene Hart
Als jet douglas hout is, zou ik me eerder zorgen maken over de plaats waar de palen in de grond staan.
Zelfs geimpregneerde palen rotten daar na een aantal jaren. Hout en vochtige grond.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.