Douglas ruw hout fijnbezaagd glad krijgen?

Esmarev

Nieuw lid
9 mrt 2014
3
0
Delden
Hallo,

ik heb op dit forum gelezen over ruw hout dat beter bestand is tegen weersinvloeden. Echter, als ik een bank wil maken moeten toch een heel aantal zijden splintervrij cq. Glad worden.

ik heb fijnbezaagd douglas, dat een aantal weken opgelat onder afdak heeft kunnen drogen.

Hoe kan ik dit glad maken het beste aanpakken?

alle tips welkom

alvast hartelijk dank voor het meedenken.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Welk gereedschap heb je? Een schaafbank is ideaal, maar douglas is zacht genoeg en meestal met weinig knopen dat je het met een lange blokschaaf ook makkelijk moet kunnen doen.
 

Esmarev

Nieuw lid
9 mrt 2014
3
0
Delden
Hallo,

ik heb een handschaaf van Stanley, een vlakschuurmachine. Natuurlijk zou een vandiktebank ideaal zijn maar zoveel ruimte heb ik niet.

wat als je wilt afwerken als de bank al in elkaar zit?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Als de bank al in elkaar zit: schuren. Goeie schuurblokjes gebruiken, van grof naar fijn werken, schuurpapier regelmatig afkloppen. En zorgen dat je overal evenveel schuurt.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Het is ook mogelijk een bandschuurmachine en een blokje als breedbandschuurmachine te gebruiken. zie afbeelding Schermafbeelding 2014-03-09 om 14.31.59.jpg
ipv een spindelschuurmachine gebruik je dan natuurlijk een bandschuurmachine.
Wel even zorgen dat je hem tegen de richting van de machine in duwt...anders krijg je een machine die hout afvuurt.

gr
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik heb zelf fijn bezaagde larix en douglas planken mooi glad gekregen met behulp van een rotex. Beginnen met korrel 80, en doorgegaan tot 180, mooi glad resultaat. geen splinters meer
 

Esmarev

Nieuw lid
9 mrt 2014
3
0
Delden
Hallo ewageerders, bedankt voor jullie tips. Vandaag ga ik een excentrische schuurmachine ophalen, en zal het resultaat laten zien.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ik schuur ruw eiken hier ook glad met de Rotex. Moet wel zeggen dat het eruit schuren van zaagsporen wel veel werk is.
Schaven zou wellicht beter zijn, maar dat is met grote oppervlakken niet grappig voor een onervaren doe het zelvert.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.