douglas overkapping welke maat tussenstaander

onyx

Nieuw lid
3 sep 2020
10
0
Hallo ik wil zelf een overkapping maken die aan 1 zijde tegen een schuurtje staat
afmetingen 4x3.3
De 4 hoekpalen worden 15x15 nu wil ik vanwege beperkte hoogte ringbalken van 15 cm hoogte gebruiken ipv 20 (eigenlijk nodig voor de 4 meter overspanning)
Dit wil ik dan opvangen om 2 extra staanders te gebruiken maar om ruimte te winnen wil ik geen grote paal in midden maar een balk van 7cm dikte (bv 7x10)
Aan een zijde kan deze aan de schuur dus dat lijkt me geen probleem. aan de andere kant staat deze los. Kan dit ? of is dit niet aan te raden ?
1599119466002.png
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
met een groen dak erop, kan het wel doorbuigen
ander alternatief is een 7x10 uit hard hout ipv douglas of vurenhout
bij hout zou ik zelf die 7x10 samenstellen, bv 2 delen van 7x5 aan mekaar lijmen
maar ik weet niet welke machines je hebt
andere mogelijkheid is een schoor/sergeant/stansoen die je omkleedt
 

onyx

Nieuw lid
3 sep 2020
10
0
er komt geen groen dak op alleen balkenlaag, planken van 2 cm dik en dan epdm
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Mijn tuinschuurtje is 4x2.5mtr met epdm en een groendak. Balken 15x15 cm Douglas. Naast de deur een staander van 15x15 dus een overspanning van 3 mtr. Staat nu een jaar en ik zie geen verzakking. Wat ik wel weet is dat een groen dak zwaar is. Ik kreeg dat groen in 60c60cm lekker nat en moest dat 15 mtr verder op het dak leggen. Zwaar werk zwaarder dan 50 zakken cement 2 hoog slepen. Dus onderschat het gewicht niet.
 

onyx

Nieuw lid
3 sep 2020
10
0
ik ben niet van plan er een groen dak op te maken.

Maakt het qua stertke veel uit om als ringbalk een 15*15 , 15*7 of 15*5 te nemen voor 3 meter overspanning ? ik was het laatste van plan namelijk
 

dafoolio

Actieve deelnemer
7 jun 2020
42
13
Randje achterhoek
Het is uiteraard een kwestie van smaak, maar ik zou zelf gaan voor dezelfde palen als op de hoeken. Dat ziet er optisch toch het beste uit, even ongeacht of het noodzakelijk is om de krachten op te vangen. Als je van die mooie, robuust uitziende 15x15 palen op de hoeken zet, dan denk ik dat de paaltjes in het midden er uit zullen zien als lucifer-houtjes
 

onyx

Nieuw lid
3 sep 2020
10
0
ze zullen wegvallen achter wandbetimmering , of eventueel als onderbreking ertussen alleen de voorzijde zichtbaar
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Volgens mij bepaald de hoogte van de balk een groot deel van de sterkte. En is de dikte een tweede factor. Er zijn hier leden die daar wel het fijne van weten.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Maakt het qua stertke veel uit om als ringbalk een 15*15 , 15*7 of 15*5 te nemen voor 3 meter overspanning ? ik was het laatste van plan namelijk
je stelt nu een totaal andere vraag, denk ik
de oorspronkelijke vraag ging over de sectie van de gele vertikale steunen
ringbalken liggen rondom aan de buitenkant
geen pb als je ook daarover vragen hebt
maar dan is het logisch dat je de hele draagstruktuur bekijkt
over dit onderwerp zitten in dit forum een paar draadjes
en ergens staat een tabel met overspanningen en secties

1599163358554.png
 

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Voor de sterkte van een balk (of ligger ect) geldt dat bij een dubbele hoogte (en dezelfde dikte) de balk 4x zo sterk is. Daarbij moet het wel EEN balk zijn en geen 2 twee balken "los" op elkaar. Bij een dubbele breedte echter is de balk gewoon 2x zo sterk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.